August 12, 2005
Tjenare,
Har ställt till det för mig och måste in i min Asus Notebook B1000 (B1a) för att byta ut BIOS-chippet - mitt enda problem är att jag inte har lyckats öppna den än, trots två dagars frustrerat skruvande.
Anledningen till att jag måste byta chippet (eller åtminståne få det omskrivet av någon med EEPROM-skrivare) är att jag fick gamla bioset raderat när jag skulle lägga in ett nyare, och det nya inte ville läggas in.
Så... om någon vet hur jag får upp en Asus Notebook (eller vilken laptop som helst, all info är bra info) tillräckligt för att hitta BIOS-chippet vore det guld värt med lite hjälp!
July 18, 2002
Antar att du inte har någon garanti kvar på enheten... Det första du ska göra är att försöka få tag på servicemanualen till enheten, finns alltid till alla laptops, den borde Asus maila till dig om de är snälla, jag vart tvungen och skruva upp en HP-laptop för ett tag sedan och hittade service manualen på deras hemsida (dock hittar jag inte service manualen för din burk).
Om du har tur så är bios-kretsen ansluten genom en modul, dvs inte fastlödd. om den är det så är det ganska knepigt men det går fortfarande...
Mitt tips är iaf att få tag på servicemanualen innan du börjar med något.
Sedan under uppskruvandet var noga med att dokumentera vilken skruv som går vart och exakta storleken samt anteckna allt pillande som inte servicemanualen skriver. Annars kan det lätt hända att du försöker få loss en viss enhet och skruvar lite här och där och glömmer bort att du har gjort det som du sedan märker av när du ska skruva ihop datorn och ser att det har blivit fel eller att du har x antal skruvar över.
Försök mygla ut så mycket information genom Asus-supporten, helst komma i kontakt med den tekniska supporten istället för end-user crap.
Det är iaf mina tips iaf.
August 12, 2005
Zmutte, tackar för ett utförlig svar!
Ska göra mitt bästa för att mjölka supporten på så mycket information som möjligt - tyvärr verkar det vara stört omöjligt att få tag på dem. Web-supporten kan man inte maila till, eftersom man får server-error, och svenska telefonsupporten har inte svarat på hela dagen. Men jag får väl bara ta det lugnt och vänta på dem... 🙂
2 Guest(s)