October 6, 2002
Jag ska bygga ihop en ny dator och då blir det antingen
AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/fläkt 2550kr
eller
AMD Opteron 148, 2.2GHz, Socket 939, 1MB, BOXED m/fläkt 2450kr
Jag kommer ha datorn till att spela upp musik, film ta med på lan och spela en del spel. Inom den närmaste framtiden kommer det väl vara främst WOW. vilken processor skulle ni rekommendera och varför???
Om någon vet om något jämförande test mellan opteron och socket 939 så skulle jag vara väldigt tacksam för en länk!
October 6, 2002
tackar för det inlägget. Man blir lite blind för självklara saker ibland..
Ytterligare en fråga då. Har inte överklockat en socket 939 förut.
Hur mycket överklockning brukar en opteron klara på normal volt. Har en liten datorlåda och vill hellre ha en svalare dator än en lite snabbare.
Samt att det är HT istället för FSB på dessa kort. Om jag kör mina minnen i originalhastiget (200 DDR) och om jag skulle köra synkat med en 144 opteron. Vad skulle motsvarande processorhastighet då bli????
November 26, 2002
Nattmannen wrote: tackar för det inlägget. Man blir lite blind för självklara saker ibland..
Ytterligare en fråga då. Har inte överklockat en socket 939 förut.
Hur mycket överklockning brukar en opteron klara på normal volt. Har en liten datorlåda och vill hellre ha en svalare dator än en lite snabbare.
Samt att det är HT istället för FSB på dessa kort. Om jag kör mina minnen i originalhastiget (200 DDR) och om jag skulle köra synkat med en 144 opteron. Vad skulle motsvarande processorhastighet då bli????
Opteron 939 är en liten guldgruva för de som gillar överklockning! Den har samma core som FX-57:an. Men den har låst multipel så du behöver vassa minnen om du vill köra synkat. 146:an har multipel på 10 så med minnena i 250 så ligger processorn i 2,5GHz. Jag har läst om flera som fått upp 144:or och 146:or i över 3GHz. Men hur högt du kommer med just ditt ex vet man aldrig innan man testat. Jag ska eventuellt själv bygga nytt snart och det ser absolut ut att bli en 146:a.
December 28, 2003
helt klart prisvärd prolle.. men att höja lite Vcore är inte hela världen även om du kör med den boxade kylaren..
men 2.2gig skulle jag tippa att alla opterons klarar.. sen finns ju ett par st som klarar 3gig fast vill du bara klocka till 2,2 så e det bara tuta o köra..
klarar inte minnen så kör minnesdivider..jag gör det.. o märker inte nämnvärd skillnad i dagsbruk jämfört med när jag körde 1:1
August 16, 2003
Opteron 146 med CABNE steppingen kommer upp i 2.8GHz med standard volt eftersom den egentligen är en nerklockad låst FX-57a i en recenssion av den så behövdes bara 1.472V för att köra den i 3GHz
beställde en 146a idag 🙂
kul "liten" tråd att läsa finns här: http://www.xtremesystems.org/f.....hp?t=75211
December 21, 2004
https://www.komplett.se/k/shop.....tId=297869
Ännu et förslag men dom va lite dyrare på vissa saker på komplett för dom har ingen opteron på datorbutiken... får kanske löpa från båda ställenna!!
1 Guest(s)