September 3, 2001
Tjena!
När jag först skaffade mig processorn funkade den på 3,0 GHz stabilt, flera timmar i prime utan problem. Då använde jag vcore 1,62V.
Jag körde också med 2 st 256mb minnen, multiplier 5/4 tror jag (166'an)
Jag bytte efter ungefär 2 veckor, till 2x512 mb. Nu var inte minnena precis likadana (ena är kingston och andra är twinmos bh5).
Jag kunde inte köra dom över 200mhz med hjälp av dividern på 133'an. Men nåja, dom är bara provisoriska.
Dagen efter märkte jag att datorn hade hängt sig under natten. Tänkte att det var minnena men vad jag än gjorde blev det inte helt stabilt.
Vad som var värre är att det blev värre och värre med timmarna. Till slut kunde jag inte mer än att komma in till skrivbordet o ladda allting.
Jag märkte ju att CPU'n var den ansvariga för hängningarna, och INGET hjälpte förutom att sänka hastigheten till 2,9GHz. Inte ens en vcore på 1,7 gjorde något.
Jag har aldrig hört om någon som råkat ut för samma problem. Att överklockningspotentialen blir sämre med tiden dvs.
Min egna teori är bara att minneskontrollern blir mer belastad med mer minne och därför kan den inte arbeta lika snabbt med mer minne. Men ändå tycker jag att det borde ha hänt andra i så fall.
Nån som har någon idé?
O ja, jag vet att 2,9 och 3,0 är nästan samma sak o jag borde nöja mig 😀 men det är irriterande att inte veta orsaken.
PS: juste jag kör vattenkylning också, och har tagit bort IHS'en. Så temperatur är inga probelm.
September 3, 2001
sry för att jag återupplivar min lite åldrade tråd! ville bara få ett slut på den ifall någon undrar hur det gick eller sitter i samma sits.
Jag har nu 2gb corsair twinx2048 4000PT och processorn kan ändå inte klocka tillbaka till 3000 MHz. Jag har inte vågat prova med spänningar över 1,65 och då var den inte stabil heller..
Nu kör jag helt stabilt med 2950 Mhz och 1,6V. Det är helt stabilt.
Men det är otroligt störande att inte se "3,0 Ghz" när man startar datorn :/
January 23, 2001
Vad körde du för spänning till ramen?
Har du kört för hög spänning till ramen så blir skillnaden mellan dem och processorns spänning så stor att processorns backventil inte klarar att hålla emot och börjar läcka in ström från minnet till processorn via den inbyggda minneskontrollern.
När det händer får delar av processorn för hög spänning och åldras mycket snabbare.
Är det detta problemmet ska du vara glad att processorn lever.
Detta är bara ett problem för K8or. Då dom har inbyggd minneskontroller. Intel processorer och K7or påverkas inte alls av sånna skillnader. Därför är det inte så kännt ännu då det tar ett tag att upptäcka sånna egenheter.
September 3, 2001
eXcore: Bh5 minnet hade inga problem med cas3 😉 men det visade sig ju att det inte var ramet som orsakade något.
-Boris-: jag körde aldrig minnet över ca 3V. Inte ens mitt bh5 ensamt. Processorn har alltid varit på mellan 1,525 och 1,62 V, den verkar trivas bäst där. Just nu kör jag minnet på ca 2,66 V och 1,6V
edvuld: Om du vet var jag kan hitta andra med samma problem skulle det vara najs 😉 Förutom du då dvs. Och jag kör vatten btw.
hypno toad: precis 😉
1 Guest(s)