February 4, 2003
Hej, för nån vecka sen inhandlade jag en hemmabio reciever som jag har kopplat till datorn via optisk fiberkabel
och jag har för mej att det ska vara surround ljud i far cry, men jag har inte lyckats att få det att fungera.
Jag får ut DTS och DD 5.1 i PowerDVD, men det fungerar inte i far cry.
Är det jag som har fel angående ljudet i Far Cry eller är det nån inställning jag har missat?
MVH The Wizard.
August 30, 2005
Om du har ett soundblaster är det inte konstigt. Soundblaster skickar bara ut antingen en kodad DD/DTS signal eller PCM stereo från digitala utgångar. Eftersom ytterst få, om något, spel skickar digitala bitströmmar får man endast stereo ut om man kopplar digitalt från ett soundblasterkort. Det krävs analogt för att få surround.
February 4, 2003
February 4, 2003
December 6, 2001
Jag är ingen guru på surroundkodning, men jag har lärt mig ett och annat när jag hållt på med mitt surround.
Jag kör optisk ut till min receiver och får surround till de spel som stödjer det. Man måste ha en dts/dolby/ac3 kodare på ljudkortet för att kunna skicka surroundsignaler till receivern, vilket jag har iom. soundstormkretsen på mitt nforce2-moderkort. Tror några av de dyrare ljudkorten har stöd för ovanstående kodning.
Anledningen till att det funkar med powerdvd o nedladdade filmer med ac3-ljud är förstås att de redan är kodade för att kunna skickas över spdifen till receivern, därav termen passthrough. Ljudkortet behöver bara "passa" vidare signalen till receivern, som sen avkodar den till högtalarna.
De flesta ljudkort har ju dock 3 analoga minijack som kan användas för 5.1 ljud.
Hoppas det klarnade lite.
August 30, 2005
SPDIF passthrough är bara vad det låter som, att den digitala ljudströmen skickas oavkodad från ljudkortet. Men för att det ska fungera måste det finnas en kodad bitström överhuvudtaget.
Det finns andra möjligheter, som t ex dolby digital live (soundstorm gör något liknande) eller en box som konverterar analoga signaler till DTS signaler.
February 4, 2003
Lentroo wrote: Jag är ingen guru på surroundkodning, men jag har lärt mig ett och annat när jag hållt på med mitt surround.
Jag kör optisk ut till min receiver och får surround till de spel som stödjer det. Man måste ha en dts/dolby/ac3 kodare på ljudkortet för att kunna skicka surroundsignaler till receivern, vilket jag har iom. soundstormkretsen på mitt nforce2-moderkort. Tror några av de dyrare ljudkorten har stöd för ovanstående kodning.
Anledningen till att det funkar med powerdvd o nedladdade filmer med ac3-ljud är förstås att de redan är kodade för att kunna skickas över spdifen till receivern, därav termen passthrough. Ljudkortet behöver bara "passa" vidare signalen till receivern, som sen avkodar den till högtalarna.
De flesta ljudkort har ju dock 3 analoga minijack som kan användas för 5.1 ljud.
Hoppas det klarnade lite.
Jo det klarnade en hel del.
Kanske ska investera i ett bättre ljudkort då. Hade varit skoj att testa nåt ballt spel med surround 😀
1 Guest(s)