Optisk s/pdif i Far Cry, får bara ut 2CH pcm.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Optisk s/pdif i Far Cry, får bara ut 2CH pcm.
Wizard from Oz
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 12, 2006 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, för nån vecka sen inhandlade jag en hemmabio reciever som jag har kopplat till datorn via optisk fiberkabel
och jag har för mej att det ska vara surround ljud i far cry, men jag har inte lyckats att få det att fungera.

Jag får ut DTS och DD 5.1 i PowerDVD, men det fungerar inte i far cry.
Är det jag som har fel angående ljudet i Far Cry eller är det nån inställning jag har missat?

MVH The Wizard.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1032101
April 12, 2006 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Har och göra med ljudkortet. Många ljudkort idag kan inte få ut spelens ljud i 5.1 via spdif/coax.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

rico01
Medlem
Forum Posts: 127
1032102
April 12, 2006 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du har ett soundblaster är det inte konstigt. Soundblaster skickar bara ut antingen en kodad DD/DTS signal eller PCM stereo från digitala utgångar. Eftersom ytterst få, om något, spel skickar digitala bitströmmar får man endast stereo ut om man kopplar digitalt från ett soundblasterkort. Det krävs analogt för att få surround.

Wizard from Oz
Medlem
1032110
April 12, 2006 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, det var synd, får väl ta o skaffa extra kabel för det då.
Tack för de snabba svaren.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1032118
April 12, 2006 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

SPDIF Passthrough finns väl av just den anledningen? Låter receivern ta hand om jobbet.

Wizard from Oz
Medlem
1032171
April 12, 2006 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Googlade lite på spdif passthrough, men blev inte mycket klokare 🙁

Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 857
1032193
April 12, 2006 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är ingen guru på surroundkodning, men jag har lärt mig ett och annat när jag hållt på med mitt surround.

Jag kör optisk ut till min receiver och får surround till de spel som stödjer det. Man måste ha en dts/dolby/ac3 kodare på ljudkortet för att kunna skicka surroundsignaler till receivern, vilket jag har iom. soundstormkretsen på mitt nforce2-moderkort. Tror några av de dyrare ljudkorten har stöd för ovanstående kodning.

Anledningen till att det funkar med powerdvd o nedladdade filmer med ac3-ljud är förstås att de redan är kodade för att kunna skickas över spdifen till receivern, därav termen passthrough. Ljudkortet behöver bara "passa" vidare signalen till receivern, som sen avkodar den till högtalarna.

De flesta ljudkort har ju dock 3 analoga minijack som kan användas för 5.1 ljud.

Hoppas det klarnade lite.

rico01
Medlem
Forum Posts: 127
1032219
April 13, 2006 - 4:18 am
sp_Permalink sp_Print

SPDIF passthrough är bara vad det låter som, att den digitala ljudströmen skickas oavkodad från ljudkortet. Men för att det ska fungera måste det finnas en kodad bitström överhuvudtaget.

Det finns andra möjligheter, som t ex dolby digital live (soundstorm gör något liknande) eller en box som konverterar analoga signaler till DTS signaler.

Wizard from Oz
Medlem
1032335
April 13, 2006 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Lentroo wrote: Jag är ingen guru på surroundkodning, men jag har lärt mig ett och annat när jag hållt på med mitt surround.

Jag kör optisk ut till min receiver och får surround till de spel som stödjer det. Man måste ha en dts/dolby/ac3 kodare på ljudkortet för att kunna skicka surroundsignaler till receivern, vilket jag har iom. soundstormkretsen på mitt nforce2-moderkort. Tror några av de dyrare ljudkorten har stöd för ovanstående kodning.

Anledningen till att det funkar med powerdvd o nedladdade filmer med ac3-ljud är förstås att de redan är kodade för att kunna skickas över spdifen till receivern, därav termen passthrough. Ljudkortet behöver bara "passa" vidare signalen till receivern, som sen avkodar den till högtalarna.

De flesta ljudkort har ju dock 3 analoga minijack som kan användas för 5.1 ljud.

Hoppas det klarnade lite.

Jo det klarnade en hel del.
Kanske ska investera i ett bättre ljudkort då. Hade varit skoj att testa nåt ballt spel med surround 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 25
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL