April 25, 2007
Tjena, jag sitter med ett BFG GF8800GTS OC 320MB (Fabriksöverklockat från 500Mhz till 550Mhz och minnet 100Mhz snabbare än standard)
Jag har ingen som helst aning om vad temperaturen på ett grafikkort bör vara, mitt ligger på ungefär 65C när jag surfar eller liknande.
UPDATE:
Testade grafikkortet lite:
Körde NFS Carbon på högsta grafiken i allt. (Utan lagg)
Rejsade runt lite på gatorna i högre farter, så att fart effekterna kommer (Kräver mer av grafikkortet).
När jag kom upp i ca 80-81C så började spelet hacka lite smått, knappt märkbart, ca 2 små hack i sekunden.
När jag inte kör i så höga hastigheter med bilen så ligger jag vid ungefär 77-78C.
Jag tycker det låter mycket jämfört med med de andra komponenterna men jag har ingen aning om vad normalt är, så jag undrar:
Vilka temperaturer är normala, vilka är skadliga, vilka kommer få mitt grafikkort att gå sönder?
Är lite oroad för jag vill inte att 3000kr ska brinna upp 🙂
PS.
Är det här rätt del av forumet eller är det smartare att posta i "Överklockning & Benchmarking" ?
April 25, 2007
Av ren nyfikenhet skulle jag gärna vilja veta vilka temperaturer för CPU, SYS & PWM som är normala/skadliga.
(Mina temperaturer ligger just nu på CPU: 37C, SYS: 43C & PWM: 47C, datorn har varit igång i stortsätt hela dagen, köpte bra kylning till processorn när jag köpte grafikkortet. :))
Vill dessutom fortfarande veta vid vilken temperatur det kan bli skadligt för en GF8800GTS OC 😛
Tack i förväg 😀
September 22, 2005
Låter helt normalt. Vad jag vet klarar grafikkort av någon anledning mycket högre temperaturer.
De andra temperaturerna ser också bra ut.
Mina (AMD64 klockad från 2.2 till 2.85) ligger på:
CPU: 38
Mobo: 48
PWM: 39
Moderkortsfläkten går igång ibland, kör med stock-kylaren (aktiv fläkt) men har inte orkat bråka. Så länge den inte ballar ur och för oväsen så är den okej.
Detta är ju i Idle då. 🙂
April 25, 2007
Okej, låter bra 🙂
Testade grafikkortet lite:
Körde NFS Carbon på högsta grafiken i allt. (Utan lagg)
Rejsade runt lite på gatorna i högre farter, så att fart effekterna kommer (Kräver mer av grafikkortet).
När jag kom upp i ca 80-81C så började spelet hacka lite smått, knappt märkbart, ca 2 små hack i sekunden.
När jag inte kör i så höga hastigheter med bilen så ligger jag vid ungefär 77-78C.
Och väntar fortfarande på ett specifikt nummer som grafikkortet börjar ta skada 😉 (Om det är nån där ute som vet :))
PS.
CyberDyne, vad för CPU kylning använder du (Jag använder AC Freezer 64 PRO, väntar dock på att kylpastan ska hårdna och bli effektivare som det stog på deras hemsida :P) och hur kommer det sig att din PWM (Vet ärligt talat inte ens vad det är, om du har lust och förklara :)) ligger mycke lägre än min?
April 25, 2007
Jag har:
Moderkort: Abit AN8 SLi s939 NF4
Processor: AMD Athlon 64 3800+ (2400Mhz), med AC kylning
Minne: Kingston ValueRAM 1GB (2x512MB) DDR PC3200
Grafik: BFG GF8800GTS OC 320MB
HDD: Samsung Spin Point 250GB SATA2
PSU: Hiper Type-M 520W
Har satt fläktar på alla platser som finns, 1 där framme vid HDDn och 2 där bak, sitter dessutom en på sidan.
Fläktarna där bak drar ut luften direkt efter dom passerat processor kylningen, fläkten där fram borde ge lite luft till grafikkortet, sidofläkten ger defenitivt ingen luft till grafikkortet, den fläkten sitter ungefär vid processorn.
2 Guest(s)