September 3, 2001
jag lider av ostabli FPS... alltså till exempel när jag kör counterstrike... så går Fps ända upp till 70 (jag har då aktiverat v-synk) men... då börjar det bli instabilt, det lixom ändrar mellan 69 ända till 70 jättesnabbt... och man ser att det flimrar och bilden "rycker" när man går eller kollar på en vägg och strejfar.
Det är ganska jobbigt, eftersom det var helt ok innan jag formaterade. då var det som fruset på 70.... och då flöt det på ganska skönt.
Jag använder windows XP på svenska.. och jag har provat nästan allt i nvmax och riva tuner..
är det någon som vet hur man fixar detta?
September 2, 2001
September 2, 2001
September 3, 2001
Nej nej nej..... jag menar att Fpsen "darrar" mellan 70 och 69..... inte att det går ner ibland... och jo den går ner typ till 50 ibland när det finns en massa gubbar framför, men det är ju normalt med min dator. Problemet ärdet där darrandet, som på något sätt gör som att man aldrig hade aktiverat ´V-synken. Jag har aktiverat den, och det vet jag för att FPS går aldrig över 70 även när jag skriver in "FPS_MAX 100" i konsolen.
Men det gör inget nu, jag ha hittat problemet. Det är den där buggen som finns med SB Live! ljudkort och VIA moderort (vilket jag har). Jag fixxxade det genom att byta plats på ljudkortet till en annan PCI port, i hopp om att den skulle byta irq, det blev bra men problemet kom fram igen nästa dag iaf.
August 31, 2001
men att den fladdrar mellan 69-70 bör inte vara problemet......
Jag förstår inte varför du kör med v-sync på?!
Stäng av skiten, se till att du kör opengl och sätt com_maxfps lr va fan det heter till 100.....
Med din dator borde du ligga på max hela tiden stabilt utan att bilden blir konstig....
Jag har en 1 GHZ amd + gf1 256, jag kör utan v-sync och ligger på 99 konstant...utan problem.....
Drivrutiner till moderkortet kanske....?
Sen se till att du kör opengl, men det tar jag som en självklarhet!
September 3, 2001
när skärmen har till exempel 70 Hz vid högsta upplösningen i counterstrike (som jag har då) och fps är något annat än just 70 så blir det en slags "tearing", som det heter på engelska.
Därför måste jag ha v-synk så att bilden ser så stillsam som möjlig ut. och ja, när det väl funkar så ser det underbart ut, man kan strafa och dra med musen mycket bra.
Du kanske kan köra med 100 fps för att din skärm är vid 100 hz eller liknande. Och då flyter det skönt för dig..
men testa ha skärmen på 100 hz och ställa v-synk på 90 eller 95. och sen strejfar du och kollar på någon vertikal kant på någon vägg. Du kommer att se hur linjen bryts och hela bildkvaliten förstörs.
Och kom inte o säg att det inte är så.
[ Detta Inlägg ändrades av: Kame_boy den 2001-12-30 18:46 ]
November 11, 2001
Kame_boy:
1. Installera via4in1 från http://www.viahardware.com
2.Installera senaste drivrutinerna till ditt grafikkort från http://www.nvidia.com
3. Installera nvidia refreshratefix som finns att hämta lite var stans (tror download.com). Denna fil gör att du alltid får så mång hz i spel som skärmen klarar av.
Med ditt system borde det inte vara några problem att få stabila 99 fps eller liknande. Mitt system med 800mhz och geforce2 gts klarar 70-80 fps och mitt e ändå ett ganska dåligt system (märkesskit).
September 3, 2001
förlåt för att jag i mitt förra inlägg glömde att påpeka att jag kan det där med via 4in1 drivrutiner mycket väl, och det där med detonator drivisar lika väl.
Som sagt, så är problemet med min southbridge (kanske northbridge... kommer inte ihåg) som är den där 686b som har en ganska känd bugg när man använder med Live! ljudkort.
Det medför en ganska ostabil hastighet på resten av pci portarna samt agp-porten, (har jag hört, men jag kan inte garantera källans pålitlighet).
However..... Nu har jag köpt nytt moderkort och allt det verkar vara fixat.
En annan fråga dock, vad är bäst? 2 way interleaving eller 4way ?? jag vet inte ens vad det är! (bara att det är nåt med minnet o göra)
[ Detta Inlägg ändrades av: Kame_boy den 2001-12-31 00:05 ]
1 Guest(s)