November 26, 2003
Jag har en Core 2 Extreme x6800-cpu och enligt intels hemsida är den övre gränsen 60,4 grader, men vad innebär detta värde i praktiken? Jag hade damm i processorfläkten och då var tempen uppe i 60 grader. Borde inte processorn gått sönder då? Eller är 60,4 grader nåt gränsvärde för när processorn börjar stänga ner sig för att den på sikt riskerar att gå sönder?
March 14, 2001
NiSSe1234 wrote: Hade 127 grader på min E8400 när jag körde den i 4,6 o det va när jag körde 3dmark 05. Men det hände inget med den. Så du behöver inte va orolig för din.
Då visades temperaturen fel, för innan den når så hög temperatur har den antingen stängts av eller låst sig flera gånger om.
September 4, 2006
Men hörni, om intel speccar 60 grader för en viss prolle så är det ju rimligtvis det som bör följas..
Och det är realtemp som gäller för 8xxx-serien. däremot så brukar tempsensorerna visa helt fel för de nya 45nm prollarna från intel. jag har börjat tvivla på att min ligger på 60C vid full belastning då vår käre anand lyckades med bedriften att dra ut en tempkurva som ledde min cpu mot 60W vid samma spänning och frekvens (OC) saker kan variera, men inte i storleksordningen 40!W...
2 Guest(s)