July 6, 2006
Tjenna!
Jag har en stationär Dell Dimension 8300 med Intel Pentium4 2,6. Jag sysslar med musikproduktion på datorn men av olika skäl kikar jag på att gå över till bärbar. I detta fall en Dell Inspiron 9400 med Intel Dual Core 1,83.
I övrigt vet jag hur datorernas komponenter skiljer sig från varandra för mina behov men när det gäller processorerna har jag inte fattat hur det funkar.
Kan någon säga hur vassa dessa processorer är jämfört med varandra? Min nuvarande P4 2,6 får jobba ganska hårt(60-70%) idag så det är ingen mening att köpa nåt som inte är ett par snäpp bättre.
Tacksam för all hjälp jag kan få 😀
July 24, 2003
Core Duo är en processor med bubbla Pentium-M kärnor som är uppdaterade med SSE3, XD och EIST och har en delad cache på 2Mb med högre latency än vad Pentium-M hade (10 vs 14 cykler).
Den är dubbelt eller mer per klockcykel så snabb som Pentium4/D/netburst är och går betydligt svalare men är inte alltid snabb i vissa programvaror. Core2 är betydligt mer jämn där.
En Core Duo på 1.83Ghz är mer än 5 gånger så snabb som din P4'a om man använder båda kärnorna fullt ut i rätt programvara.
1 Guest(s)