Pålitligt program för temperatur-kontroll?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Pålitligt program för temperatur-kontroll?
LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 15, 2007 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Man har ju hört talas om flera såna som t ex Speedfan, SmartGuardian och Everest för att nämna några... Men kan man få lite åsikter om vilket som är bäst/mest pålitligt? Får gärna innehålla annat också som t ex volt-inställningar och sånt, men det är bara en "bonus"...

(Är väl egentligen fel forum men jag hoppas jag är ursäktad... 🙂 )

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1124282
March 15, 2007 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

har använt SpeedFan i flera år nu. jag är mycket nöjd med den.
jag har den i startup (aka autostart) med startalternativet starta minimerad.

fördelarna jämfört med andra program är att det är litet smidigt och enkelt. jag ser tempen på allt som har tempsenseor, då även grafikkort och hårddiskar. går att ändra varvtalet på fläktarna om man skulle vilja det, och man ser spänningarna från nätagget, spänning på processor och minnen. allt detta i ett litet program som inte har en massa onödig grafik, som tar plats och på prestandan när det startas/körs.

btw. jag gillar grafen under charts. därför använder jag SpeedFan 😉

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1124294
March 15, 2007 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, jag använder SpeedFan nu också... Det är väl ok, frånsett att fläkthastigheterna visar den uppåt väggarna. Min cpu-fläkt visar den allt mellan typ 3000-150 000(!) varv på, men det e ju knappast möjligt eller hur?
Sen blir jag inte klok på temperaturerna heller. Jag vet att Temp2 är CPU:n. Men den visar bara en temp till och där blir jag inte klok på om det är system- eller HDD-temp den visar... Och vilken det än är, varför har jag inte den andra då? 🙄

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1124298
March 15, 2007 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

dålig kompitibilitet med ditt chipset kanske.
jag har 7 temperaturer, och ingen heter något med temp1 och temp2 😀
se till så att du har senaste versionen om du inte har det

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1124304
March 15, 2007 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

SpeedFan 4.31 heter min... Vilken är senaste då?

Stripz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 196
1124305
March 15, 2007 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har då ändrat namn på mina temp grejjer om man vill ha de riktiga värdet så måste man gå in i nå instälningar å ändra drivisar för sensorer lr nå sånt har iaf gjort de .. men annars så finns de klara instälningar för de moderkortet du har som filk gjort på hemsidan http://www.almico.com/speedfan.php under beta area du måste bli medlem inget som kostar allt e gratis:D

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1124317
March 15, 2007 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Stripz wrote: jag har då ändrat namn på mina temp grejjer om man vill ha de riktiga värdet så måste man gå in i nå instälningar å ändra drivisar för sensorer lr nå sånt har iaf gjort de .. men annars så finns de klara instälningar för de moderkortet du har som filk gjort på hemsidan http://www.almico.com/speedfan.php under beta area du måste bli medlem inget som kostar allt e gratis:D

Jag måste vara blind då... wink

Hittar ingenting på den sidan om hur man ställer in SpeedFan för just mitt MB..... Däremot såg jag att jag inte hade senaste så den tar jag hem iaf...

Stripz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 196
1124327
March 15, 2007 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

okej men testa å skicka mail till han som gjort speed fan han kanske kan hjälpa att få instälningar till kortet du har

Xab
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
1124328
March 15, 2007 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

atitools till grafik kortet och sen finns de vell nån som stödjer ditt mobo som du ska ha till cpu och mobo.
sen kör ja Dtemp till hddn

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1124333
March 15, 2007 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Tre olika program? Då låter det ju betydligt enklare att försöka förstå sig på SpeedFan... 😛

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1124348
March 16, 2007 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm... Testade PCAlert4 från MSI... Där höll jag på att sätta kaffet i halsen när den skriker ut att CPU:n är för varm och den visar 255 grader Celsius... 😮

Nu testar jag senaste SpeedFan, men jag vet inte... Där har jag fyra olika temperaturer: Temp1 och Temp2, vilket vad jag kan förstå är System Temp respektive CPU Temp. Och så har jag även Core0 och Core1, det är ju de båda kärnorna det fattar jag också... Men varför ligger de 5-7 grader varmare än CPU:n? Är de verkligen så mycket varmare så är det ju inte 60 grader som är den farliga gränsen utan bara dryga 50 grader... Någon som kan förklara det där för mig?

Dessutom är mina fläkthastigheter i nya SpeedFan ännu galnare än i den gamla versionen... Nu ligger båda mina hastigheter på 675 000 och 1 350 000 varv konstant... :bgrin:

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
1124353
March 16, 2007 - 3:26 am
sp_Permalink sp_Print

Det låter som att speedfan inte är så kompatibelt med ditt moderkort. Coretempen är några grader högre än cpu-tempen. Tycker att det låter konstigt att din CPU är såpass varm som 50 grader. min E6600 håller sig mellan 20-30 grader C.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1124405
March 16, 2007 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

M Hammargard wrote: Det låter som att speedfan inte är så kompatibelt med ditt moderkort. Coretempen är några grader högre än cpu-tempen. Tycker att det låter konstigt att din CPU är såpass varm som 50 grader. min E6600 håller sig mellan 20-30 grader C.

Nej nej, min CPU ligger på runt 38 grader idle (full load ca 57)... Har beställt ny kylare... 🙂

Så att kärnorna är varmare än CPU:n är normalt alltså? Jag menar, har man då t ex CPU:n uppe på 60 grader (vilket ju är "säkerhetsgränsen") så kommer ju kärnorna då vara uppe på ca 65 grader...

Och angående SpeedFan... Om mitt MB nu inte gillar det, har du något tips på annat bra program istället?

Xab
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
1124407
March 16, 2007 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

LenteP wrote: Tre olika program? Då låter det ju betydligt enklare att försöka förstå sig på SpeedFan... 😛

japp kanon tycker jag men alla tycker vi olika 😉

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1124419
March 16, 2007 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

Datorn i sign ? isf så släng ut Catalyst control Center och installera AtiTrayTools ( http://www.guru3d.com/article/.....tools/189/ ) Där kan du övervaka CPU och GPU.
Den håller även reda på högsta och lägsta tempen.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1124429
March 16, 2007 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Funkar Ati Tray Tools likadant som Catalyst Control Center annars (bortsett från att du uppenbart tycker ATT är bättre då), med bildskärmsinställningar och dylikt? I så fall kan det ju vara en tanke...

Men finns det verkligen inget program, annat än SpeedFan, där man kan åtminstone kan hålla koll på CPU, System och HDD-temperaturerna? Vad är det här Everest jag hört om för något?

Apropå HDD-temp förresten... Någon som vet om det finns någon bra (och helst billig) tempsensor man kan sätta på HDD och på nåt sätt koppla till MB:t... Om det ens är möjligt att koppla så? 😕

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1124519
March 16, 2007 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Kikade runt lite på Everest och det ser väl helt ok ut tycker jag... Någon som har testat det och kan säga något +/-?

Kan man ha SpeedFan och Everest installerade samtidigt, eller blir det någon konflikt dem emellan?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1124535
March 16, 2007 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

ATT har samma funktioner som CCC och många mer. Kanske är svårare då det inte ger lika stora
bilder och förklaringar som CCC's lekskole interface.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1124536
March 16, 2007 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl: Kan du tipsa om någon bra sida man kan läsa lite om det? Testade en googling men fick inte upp några vettiga sidor tyckte jag...

Blir nog kanske att testa det... Kan man installera det rakt över CCC eller måste man avinstallera det först i så fall? Och vad händer i så fall med bildskärmsinställningarna om du avinstallerar programmet som styr dem? 🙄

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1124541
March 16, 2007 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL