August 28, 2001
Hejsan, jag har fått ett jobbigt fel, min dator låser sig hela tiden, när den gör så efter bara tiotal minuter ger den av sig ett skorrande konstigt ljud...(inte hdd iaf lyssnde noga på den). Det försvinner dock när jag bootar om den, jag har klockat ner den kör allt i orginal inställning, och scannade hela datorn med norton 2002 i år, inget virus enligt norton. Vad f@n kan det vara? man blir tokig. det är väldigt svårt att hitta det "konstiga" ljudet ....snälla hälp mig....behöver expert hjälp d.v.s från ni som e läsare
MVH Tratten
January 4, 2001
Låter lite mysko att ljudet kommer från sidan av cpu:n...
Är det PC-spekaern som låter? Den gör det när datorn är för varm ocj när datorn är för varm så hänger sig oxå datorn...
Kolla vilken temp cpu:n ligger på.. det gör dun inne i bios om du inte har någon märkes dator då...
May 23, 2001
August 28, 2001
hejsan min cpu idle 45c fulload 49c, jo jag har tidigare klockat den. kan det vara så att nordbryggan blir varm fast den inte "syns" på cpu tempen? Har nämligen ingen fläkt på den utan bara en fläns. högtalen sitter längst fram i bruken.. kan hdd skada när man klockar?
May 23, 2001
Är inte så fet på klockning men hdn kan väl inte ta skada?
Men om du höjjer FSBn så kan väl nordbryggan ta skada? När jag körde min dator på 133 i FSBn börja tex mitt ljud att hacka på nått konstigt sätt.... Men jag tror som sagt inte HDn kan ta skada eftersom du itne direkt höjjer volten i nätagget...
Om man höjjer FSBn höjjs inte PCI portarnas MHz oxo? Tror nån har sagt nått sånt men detta är jag väldigt osäker på om det stämmer nån som är fet på klockning som kan?
August 22, 2005
stormaz wrote: Är inte så fet på klockning men hdn kan väl inte ta skada?
Men om du höjjer FSBn så kan väl nordbryggan ta skada? När jag körde min dator på 133 i FSBn börja tex mitt ljud att hacka på nått konstigt sätt.... Men jag tror som sagt inte HDn kan ta skada eftersom du itne direkt höjjer volten i nätagget...
Om man höjjer FSBn höjjs inte PCI portarnas MHz oxo? Tror nån har sagt nått sånt men detta är jag väldigt osäker på om det stämmer nån som är fet på klockning som kan?
Helt rätt Stormaz, om man fsbklockar ökas hela datorns hastighet (inte HDD och cd) Men det finns ju dividers som sänker hastigheten på pci och agp, det är därför det ger högre prestanda om man klockar fsb.
exempel: 110*10= 1100 ger bättre prestanda än 100*11=1100.
June 18, 2001
Även HD och CD blir snabbare vid klockning eftersom PCI bussen blir snabbare och tillåter då högre bandbredd!
Många HD's lägger av vid klockning, detta kan bero på att HD'n inte kan tolka den högre signalen från PCIbussen vilket oxå kan leda till att Logikchipet på disken pajjar!
2 Guest(s)