Papst 8-tum som processorfläkt?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Papst 8-tum som processorfläkt?
Kryden
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 41
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 6, 2001 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan man sätta en Papst 12db 8-tummare som processorfläkt?
Jag var just nere och köpte en sådan på kylning.com och en 8-tum till 6-tum konverterare.
Ett problem som jag börjat oroas för är om moderkortet (MSI 7KT Turbo) kräver en processorfläkt med varvtals sensor. Papsten hade ju bara två anslutningar, till råga på allt till en 4-polig kontakt. Fast det går ju att modifiera.
En fråga till - på Papst-fläkten såg det ut som om de fanns 3 löd-anslutningar. Det är möjligen inte en varvtalsanslutning som inte är ansluten?

/Kalle

Brännarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
58092
September 6, 2001 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

tror att du menar 80*80 mm.... tum e liksom lite större bara..... jag undrar själv litegrann hur det funkar med strömmen... kommer snart ett antal fläktar på posten....

Kryden
Medlem
58094
September 6, 2001 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Ursäkta, här sitter jag och drömmer om fläktar i sommarhetta.
Självklart 80x80mm. Annars hade det varit svårt att pressa in den i lådan.
/kalle

Cre8or
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 154
58106
September 6, 2001 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Antagligen så är den "tredje lödanslutningen" varvtalsregleringen, men det kan också vara så att fläkten inte stödjer varvtalsrgering utan att man bara använt samma kretskort som till de varvtalsreglerade pga tillverknings pris, har varit med om det förut..

Ken Shabby
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 339
58118
September 6, 2001 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan disabla det "kravet" i BIOS tror jag. Annars vore det skandal.
Och ja, kör med papsten i en sån konverterare, det gör jag och det går strålande(och tyst).

:snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr: :snurr:

Kryden
Medlem
58140
September 6, 2001 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Ken, det låter hoppfullt. Jo jag undrar om det inte fanns en sådan inställning i BIOS, men jag hade glömt om jag sett det. Ska kolla när jag monterar fläktarna ikväll. Jo, jag köpte 3 fläktar, 2 st 12dB och en 19db. Tänkte använda en till processorn (850Duron som jag ska överklocka om nya fläkten tillåter, i första hand ska det bli tyst), en till power supply, och en till lådans front som extra hjälp nu när man stryper fläkthastigheterna.
Tror ni jag behöver Artic Silverpasta?
/kalle

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
58144
September 6, 2001 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

är du säker på att det är en 8 tum?
8*2.5=20 cm!!! det är väldigt stort. å jag tror inte att det är någon fara för varvtals sensor. det funkar bra ändå, bara att fläkten står på 0 rpm.

johane
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 181
58152
September 6, 2001 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-06 17:26, daggerr wrote:
8*2.5=20 cm!!! det är väldigt stort. å jag tror inte att det är någon fara för varvtals sensor. det funkar bra ändå, bara att fläkten står på 0 rpm.

läs innan du skriver! :bash:

Phat^Trance
Member
Medlem
Forum Posts: 2554
58200
September 6, 2001 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

skulle inte rekomenderar en papst fläkt som cpu kylare

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
58205
September 6, 2001 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-06 17:33, johane wrote:

On 2001-09-06 17:26, daggerr wrote:

läs innan du skriver! :bash:

sorry sorry! inte mitt fel att han inte hade rätt från början smile jag orkar väl inte läsa 200 inlägg? 😛

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
58208
September 6, 2001 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv har jag en YSTech 80*25mm fläkt på processorn. Den är tyst och fin. Det där med varvtals grejen stämmer inte. Det är bara att köra. Jag har själv kört med CPU fläkt som inte alls har varit kopplad till moderkortet. Och även en som har vart kopplad fast utan varvtals sensor.

Tomas_2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 937
58240
September 6, 2001 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör med RPM mätaren urkopplad,,, varför skulle inte det funka? och tysta fläktar är mesigt,,, och dyrt... bara det e under 36db så hör man ju inte,,, e ni inte hörselskadade?

dZire
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
58251
September 6, 2001 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du vill kan du bara ta nån av de andra fläktarna som sitter i lådan (som har varvtalsmätare) och sätta i processorfläktens strömuttag. Sen kopplar du in den andra fläkten som du vill...

Kryden
Medlem
58319
September 6, 2001 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej igen,
Nu kör jag med nya fläket. Tystare, men inte knäpptyst. Har inte bytt fläkt i nätdelen ännu. Det var lite trixigt att montera fläkten. Det var för riskabelt att försöka knäppa på kylflänsen med hela fläktstapeln påmonterad. och ett litet h**e att skruva fast den senare, men nu är den där. Processorn ligger på 51C, fast då är den ganska lite belastad (som sagt, Duron850@912, Coolmaster EP5-6I51 fläns och en 80x80! Papst med 80 till 60 adapter). Jag kopplade helt ur fläkten på moderkortet och det körde igång som vanligt. Jag som trodde det fanns säkerhet mot att göra sådant av misstag.
Glad 🙂 men inte klar ännu. Jag ville ha ned ljudet lite till. Man ska ju kunna lyssna på sina MP3 med dynamiken i behåll.
/Kalle

-ChaoS-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 609
58514
September 7, 2001 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Usch vad alla verkar lama och vill ha knäpptysta datorer!
Det ska kyla! Inte vara tyst!
Ska nu ha tyst, så lägg en skyddande hinna över allt elektroniskt och så tätar ni chassit. Sedan så häller ni i massa kallvatten! Då får ni en tyst dator som även kan användas som akvarium.
Stör mig så på att många tycker: "nej usch min dator låter så mycket, jag har ju en fläkt som låter 25 - 30 db." Blä på dem! Släng i 4 - 5 delta fläktar 80mm som in/ut blås och en fet kylare med delta fläkt på...

då ska ni få höra på ljud!!!!

/-ChaoS-

p.s, om ni är så f-ns ljudskygga, KÖP HÖRSELKÅPOR!!!!

Kryden
Medlem
58531
September 7, 2001 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Tillåt mig att ha diametralt annan åsikt.
Personligen tycker jag att man borde ange ljudstyrka på datorn som första paramerter, och klockfrekvens/motsvarande långt ned på listan efter minnesbestyckning, hårddiskstorlek mm.
Nu är det inte så att jag är känslig för höga ljudstyrkor, tvärtom. Det är härligt med konserter med Einstüertzende Neubauten.
Det är bara att molande fläktljud går mig lätt på nerverna. Speciellt som man sitter vid datorn och vill höra vad som sägs på TV:n i andra rummet (omöjligt med den fläkt jag hade, fortfarande svårt med nuvarande fläkt och inte hör jag det bättre med hörselskydd på). Dessutom har jag aldrig riktigt gillat hörlurar. Ska man lyssna på musik så ska basen kännas fysiskt.
/Kalle

-ChaoS-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 609
58757
September 7, 2001 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Men om du då inte gillar hörlurar, vill känna basen, höra musiken och inte din CPU fläkt, så tycker jag det finns en bra lösning...
Köp feta högtalare och fet bas! Spela högt så hör du ingen CPU fläkt!

/-ChaoS-

p0w
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1159
58881
September 7, 2001 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-07 19:43, -ChaoS- wrote:
Men om du då inte gillar hörlurar, vill känna basen, höra musiken och inte din CPU fläkt, så tycker jag det finns en bra lösning...
Köp feta högtalare och fet bas! Spela högt så hör du ingen CPU fläkt!

/-ChaoS-

Hmm när man väl sitter vid burken så gör det inget om den låter lite.... då har man oftast på musik ändå.... det är när man INTE sitter vid den som tex när man sover som man vill att den ska va tyst.... då vill man knappast ha en låda med 5st delta i.... sen kanske man ska tänka på resten av familjen oxå....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 204
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL