August 22, 2005
det beror på modellerna... panflo e tystast, sedan kommer pabst, en f-ns massa fläktmärken, och sist komemr DELTA.
genrellt sätt så ahr delta dom bäsat och mest högljudda fläktarna, och panflo odm tystaste fläktarna... men båda märkerna som jag nyss nämde, har även låg respektive högljudda fläktmodeller.
October 9, 2001
Vad gällre fläktar så är det en prioriteringsfråga. Man måste ha klart för sig vad man vill... vill man ha en tyst dator eller en som kyler bra och ökar klockningspotensialen. Bådeoch är ganska så svårt att få. När du tittar på fläktar och söker alternativ så kan du kolla på två sker huvudsakligen... hur mycket den låter hur många decibel... tänk på att för var tredje decibel (dB) så FÖRDUBBLAS ljudet. Hur konstigt det än låter så är det så.
Den andra grejjen du ska kolla efter är hur mycket luft fläkten flyttar (Hur mycket den blåser) det mäts vanligast i cfm (kubikfot per minut).
De fläktar som bäst kombinerar de båda faktorerna åt det positiva bäst, är sk. märkesfläktar så som Papst och Panaflo.
Svar på din fråga är; Papst är ett märke på en fläkt.
October 29, 2001
12dB Var det du sa...
April 6, 2001
Min erfarenhet av fläktar har lärt mig att det bästa förhållandet mellan ljud och får man genom att köra en 120 mm på 5 volt.
Kör nu en titan 120 mm på 5 volt. Den är tystare än en 19 db Papst och blåser mer.
Så folks, thats the way to do it!
(tyvärr orkar fläkten inte starta på så låg strömstyrka så jag får putta igång den varje gång jag startar burken 😀 :grin:)
IBM Deskstar 75 GXP 30gB + Seagate U6 40gB
Taisol CGK 742 + Papst 8412 Ngml + Arctic Silver
Pioneer DVD 105s - Ace
[ Detta Inlägg ändrades av: Ken Shabby den 2002-01-16 01:17 ]
November 29, 2001
On 2002-01-11 22:40, ZenCor wrote:
kan någon snabbt förklara vad en PAPST fläkt är för något ?? och vilka slags fläktar det finns med mer för fläktar ?? vad är det mest vanligaste ?? vilket märke är bäst respektive sämst ?? vilken är tystast och vilken låter mest ??
HAr du ens fattat att papst är en tillverkare (tysk sådan) eller trodde du att det var en fläkttyp? Inget elakt, jag bara undrar...
1 Guest(s)