November 24, 2001
Hur gör man en partion på hårddisken? Som jag förstått ska man använda FDISK men i en DOS-handbok jag tittade i stod det en varning om att man kunde skada hårddisken om den var formaterad och man körde FDISK. Kan man ta bort formatteringen eller finns det något bättre sätt att göra partionen?
November 8, 2001
Enklaste sättet att lägga till, ta bort eller ändra storlek på partitioner är genom Partition Magic. Detta förutsätter förstås att du har installerat ett operativsystem. Om du inte har det får du köra FDISK, detta innebär dock att all information på de partitioner du ändrar kommer att försvinna! Dessa kommer dessutom att kräva en omformatering innan du kan använda dem. Du kan inte föstöra hårddisken rent fysiskt utan det värsta som kan hända är att du förlorar filer du glömt att kopiera...
August 21, 2001
Här finns Partition Magic att ladda ner (du måste ha ett operativsystem installerat för att göra partitioner)
http://fosi.altajeux.com/set.html
October 14, 2001
Det är väl inte riktigt rättvist att såga PM rakt av så där. Det finns trots allt inga andra program som erbjuder det som PM erbjuder. Hade du använt Fdisk hade du ju förlorat all information i vilket fall som helst (såvida du inte gjorde backup som du ju också kan göra innan du kör PM).
Jag vet inte men tror att det kan hjälpa lite om man defraggar HD:en innan man flyttar om och ändrar storlek på partitioner.
Jag och alla de jag känner som använt PM har aldrig haft några problem. Fantastiskt program.
November 19, 2001
förr när man körde defrag kunde man välja ett alternativ "konsolidera enbart filer" vilket gick snabbt och var fint om man skulle partitionera eftersom datan som är lagrad på hdn inte får ligga utspridd om man ska dela upp hdn. vet någon om det går att köra de fortfarande?
1 Guest(s)