February 9, 2002
Nu har jag partionerat om min hd 2 typ 5 gånger sen jag fick den för en vecka sedan. Jag vet, jag är ombytlig som fasen 😛
Men hur smart är det eg? Jag har fyra partitioner, varav ett backup os installerat. Om jag tar space från en partition och distribuerar det till en annan, så borde ju hårddisken (och speciellt partitionen) bli väldigt fragmenterad (alltså, varje partition har inte allt sitt utrymme på samma ställe på hårddisken, vilket sinkar prestandan, antar jag).
Så min fråga är om Partition Magic 7 är så finurligt att den tar och organiserar om det mesta av hårddiskutrymmet, så att partitionernas utrymme ligger så nära varandra som möjligt på hårddisken, eller om den bara tar en kaka av den ena partitionen, och ger den till den andra, utan att på något sätt flytta denna kaka närmare den andra?
Och så undrar jag om partitioner är formade som "tårtbitar" av hårddisken, eller om det är "ringar"?
September 3, 2001
jag är nästan helt säker på att partitioner inte är fragmenterade, utan de ligger på enhetligt på ett ställe på hårddisken. Det är därför det kan ta en jädrans tid att ändra storleken på en partition, för då måste en massa data flyttas om. Helst ska man inte ändra på den partition operativsystemet är på. När datat flyttas på den partitionen kan ju nånting gå snett eftersom den partitionen används aktivt.(då är det bara att till att installera om).
1 Guest(s)