Partitionera denna disk? Råd sökes|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Partitionera denna disk? Råd sökes
PhiLdY
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 21
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 9, 2006 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Får idag min samsung s120 200gb sataII. (den första dog)

Det jag sitter och funderar på hur partitioneringen ska se ut.
Hade tänkt i dessa benorna:
c:20gb (OS, Win XP)
d:90gb (program, musik)
e:90gb (spel, film)

Är det en vettig partitionering?

Alla tips är välkomna. :bok:

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1012891
February 9, 2006 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Jag gillar inte partitioner, man måste göra om dem hela tiden när utrymmet tar slut. Men det är ju vettigt att ha en systempartition för att förenkla ominstallationer iaf.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
1012892
February 9, 2006 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

Jag gör ungeför såhär:

C: WinXP 20 GB
D: Spel 40 GB
E: Data Resten

Jag har program på C: men om man vill ha programmen på D: kanske den ska vara lite större.

Det viktiga för mig är att F: bara innehåller sånt som inte installeras. Enkelt när man ska blåsa om. Jag skulle ha lagt min musik här också. Sen har jag en disk till som jag har mer data och backup på.

Men detta är ju en smaksak!

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

PhiLdY
Medlem
1012895
February 9, 2006 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

padda--->bra att göra så att det inte blir så bökigt. OS på en part är guld.
jonaz---->Låter vettigt med installationsfiler på en o samma.

c:20gb (OS, Win XP)
d:90gb (program,spel)
e:90gb (film, musik)

eller
c:20gb (OS)
d:180gb (resten)

Men det finns ingen optimallösning på detta? Bara att köra med känsla då?

Mvh
PhiLdY

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1012905
February 9, 2006 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Själv kör jag

C: (System/program) 10-20GB
D: (Spel) 60 GB
E: (Installationer/musik/osv) 160GB

Merlion
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 123
1012917
February 9, 2006 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle köra 20gb (eller lite mer beronde på hur mycket program och sånt du har) och resten i en partition. Av de hårddiskar jag har är det bara den med OS:et på som är partionerad.

PhiLdY
Medlem
1012967
February 9, 2006 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Många bra förslag. Tack. 🙂

Dock så funderar jag nu på:

c: 50gb (WinXp+program)
d: 150gb(musik, spel, film etc)

Bättre att samla alla program i OS partitionen kanske?
(istället för att sprida det eller vad säger ni?)

Program kan ta mycket plats i längden...

Mvh
PhiLdY

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
1012974
February 9, 2006 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör såhär:

C: 60 GB System och viktigare program
D: 175 GB Spel, lite mer spel, saker man laddar ner och program man egentligen inte behöver.

Det funkar väldigt bra för mig. Men sen skulle det ju inte skada om man hade lite mer överhuvudtaget.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1013053
February 9, 2006 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: Jag gillar inte partitioner, man måste göra om dem hela tiden när utrymmet tar slut. Men det är ju vettigt att ha en systempartition för att förenkla ominstallationer iaf.

Hur små partitioner har du egentligen, i ditt fall skulle jag skaffa flera hårddiskar, Du får ändå inte mer utrymme om fördelar om utrymmet, även om det ser ut så.

dokkan wrote: Jag skulle köra 20gb (eller lite mer beronde på hur mycket program och sånt du har) och resten i en partition. Av de hårddiskar jag har är det bara den med OS:et på som är partionerad.

Så dom andra hårddiskarna används inte då eller? 😛

Partitionering är mycket viktigt för att få datorn att fungera optimalt, hur tror du annars att jag kan köra DOOM 3 på en maskin med 512 MB RAM och ett 9600 PRO grafikkort i upplösningen 1600x1200 med 2xAA?

Det som är viktigt är att sprida informationen så att systemet inte behöver leta igenom onödiga innehåll varje gång det skall starta ett program eller drivrutin.

Det som är viktigt är följande: Mera innehåll kräver mera ordning och reda.

Det första är swapfilen. Se till att den ligger på en privat partition i början av hårddisken, gärna på en egen hårddisk. Ha även en liten swapfil på systempartitionen 256-512 MB räcker, sedan har du en stor swapfil på egen partition som är mellan 2048 och 4096 MB stor.

Systempartitionen klarar sig på ca 16-24 GB Här installerar du bara drivrutiner och uppdateringa samt systemkritiska program som tex Partition Magic, Detta för att få tillgång till dessa då ett problem inträffar som tex orsakar att det bara går att se systemets första hårddisk.

Skapa en Program-partition för dina program som tex Office-paketet, Spel etc. C:a 32-64 GB är en lagom storlek.

Skapa en privat partition. Här sparar du alla dina dokument, mappen Mina Dokument och Office-programmen kan länkas till denna plats.

Håller du på mycket med tex fotografering, bildbehandling, musik eller Video? Skapa då separata partitioner för detta och titta på storleken på minneskortet du har i tex kameran, jag har en 6-Megapixel kamera som har 1GB-kort i sig, om jag fyller det varje dag så kräver det 365 GB/år. Så en 16 GB stor partition är använd på ca två veckor.

Temp-partitionen. Hit länkar du systmets temporära filer samt internet-cookies och Internets temporära filer, då blir systemet bra mycket snabbare och det är svårarare för elaka cookies etc att angripa systemet. Här räcker 8 GB. Dessutom slipper du massa skräp i systempartitionen som slöar ner systemet, 50 000 .tmp filer kostar en del i sökningen, även om dom är 0 byte stora. Vilket ofta förekommer.

Har du brännare? (Förmodligen ganska självklart i dag), Då kan en Grill-partition vara nödvändig för att spara filer på innan du skapar skivan, då är det lätt att se hur det får plats och att skivan fungerar, du behöver 1 GB för en CD och ca 300 MB större partition än största skivan brännaren klarar om du har DVD-brännare. Desutom försvinner problemet Buffert underrun.

Använder du Ghost? I så fall är en installationspartition ett bra ide, här kan du spara backupfiler och program/drivrutiner du laddar hem från internet. Här kan du även spara filer för en automatisk återställning av systemet. Tillsammans med en bootbar CD kan du då återställa Windows grundläggande och sedan återta senaste backup från Windows.

Tänk på att använda partitionsstorlekar som är delbara med åtta, tex, 8, 16, 24, 32, 40, 48, 64 GB

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1013127
February 9, 2006 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar som om du var haj på det där wink
Men hur flyttar man allt? t.ex så mina dokument hamnar på t.ex f och sådant. Sedan undrar jag var man hittar swap filen och vad den gör embarassed Och varför ska man ha storlek som e del bar med 8?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1013168
February 9, 2006 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Lehto wrote: Verkar som om du var haj på det där wink
Men hur flyttar man allt? t.ex så mina dokument hamnar på t.ex f och sådant. Sedan undrar jag var man hittar swap filen och vad den gör embarassed Och varför ska man ha storlek som e del bar med 8?

Inställningar för swapfilen hittar du om du trycker Win + Pause/Break och sedan väljer Avancerat -> Prestanda -> inställningar. I detta fönster ser du även Miljövariabler där du kan flytta tempfiler tex.

I det nya fönstret som kommer upp väljer du Avancerat och sedan virituellt minne -> Ändra

Högerklickar du på Mina Dokument och väljer egenskaper så kan du här flytta mappen till en ny partition.

Högerklickar du på Internet Explorer så kan du välja vart cookies och temporära internetfiler skall vara. Du kan även sätta en maxgräns för hur länge och hur mycket som cookies får ta upp.

Anledningen till att man delar med 8 är att en byte tar upp 8 bitar, det gör att en storlek med en faktor på 8 garanterar att ta upp rätt storlek samt utnyttja hela utrymmet maximalt, ett utrymme som inte är delbart på 8 tar upp utrymmet men kan bara använda ett utrymme delbart på 8.

PhiLdY
Medlem
1013205
February 9, 2006 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: [quote=Lehto]Verkar som om du var haj på det där wink

Inställningar för swapfilen hittar du om du trycker Win + Pause/Break och sedan väljer Avancerat -> Prestanda -> inställningar. I detta fönster ser du även Miljövariabler där du kan flytta tempfiler tex.

I det nya fönstret som kommer upp väljer du Avancerat och sedan virituellt minne -> Ändra

Högerklickar du på Mina Dokument och väljer egenskaper så kan du här flytta mappen till en ny partition.

Högerklickar du på Internet Explorer så kan du välja vart cookies och temporära internetfiler skall vara. Du kan även sätta en maxgräns för hur länge och hur mycket som cookies får ta upp.

Anledningen till att man delar med 8 är att en byte tar upp 8 bitar, det gör att en storlek med en faktor på 8 garanterar att ta upp rätt storlek samt utnyttja hela utrymmet maximalt, ett utrymme som inte är delbart på 8 tar upp utrymmet men kan bara använda ett utrymme delbart på 8.

Hur exakt flyttar jag temp vägen? verkar klurigt.... 🙄

Hur stor ska växlingsfilen vara? Den står på 1536mb?
(jag har 1024mb ram...)

Annars så håller jag på att patrionera upp den i 4 delar nu 🙂
Tack sebbe för dina tips. Toppen.

Mvh
PhiLdY

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1013225
February 9, 2006 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste man pationera när man gör system återställning?
Eller kan man gö det när som helst, och hur gör man då?
Jag var så dum att jag inte gjorde det...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 85
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL