Partitionering o linux|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Partitionering o linux
Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 11, 2006 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

har köpt en "ny" dator som jag ska ha i sommarstugan. P3 500-600mhz(är inte säker), 256mb och 10gb. cd o diskettstation.
just nu har den Windows 2000 server(engelsk), men hade tänkt instalera linux ubuntu på den (är ganska ny till linux). 😛

hårddisken 9.3gb NTFS, använt 2.96gb och då återstår 6.24gb. Jag skulle vilja ha dualboot så att jag kunde välja
vilken Os som ska starta. Men linux stödjer väl inte NTFS ? (bara läsning?). så jag skulle behöva dela hårddisken i två
delar ,,partitonera. men kan man ha NTFS i ena och tex Fat32 i det andra(som linux stödjer). har ni tips på partitions
program (gratis) som är lätta att använda (helst från windows). Och eller tips vad jag ska göra, helst en guide på svenska :P?
har aldrig partitionerat själv. Provade ubuntu live disken och den funkade fint. :bok:

det borde väl räcka med ~3 - 3.5gb till linux partitionen? Och kommer detta att funka?
...jag vill instalera linux på den för att lära mig mera om den,
ska bara användas i enkla saker som att skriva osv. ?
---Är tråden placerad rätt? om inte så kan nån flytta den 😎
-----------------Tack i förväg 🙂

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1040500
May 11, 2006 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ubuntu installerar automatiskt Grub(om du inte väljer bort det) som är en Boot Manager för att välja OS. På Linuxpartitionerna ska du köra med Ext3, men det kan man läsa/skriva i windows genom att göra en googling("codec" som gör att windows kan läsa Ext3, disken funkar då precis som vanligt, försöker länka senare).

En linuxpartition kräver inte särskillt mycket det ska räcka utan större problem med 3,5 gb. Linux har förresten ett utmärkt partitioneringsverktyg inbyggt i installationsprogrammet, lätt att förstå samtidigt som det fungerar 🙂

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
1040501
May 11, 2006 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

okej. men jag provade att partionera i installationen, skulle göra en partition på 4gb men den sa nåt om att den var för stor (eller nått sånt) provade 3gb och andra oxo men samma sak.. sen ville jag inte prova annat ..vill inte förlora windowset 😛 ...men ngn. som har tips på gratis partitions prog till win?
Och hur mycket tar linux installationen? ca. 2gb gissar jag på.
men blir datorn seg om man har använt ~5gb ? är inte van vis sonna här gamlingar 😛

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1040591
May 11, 2006 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Förmodligen är det det så att hela hårddisken är partitionerad till 10GB för windows.

För att kunna installera linux måste du först ta bort windowspartitionen eller krympa den, antingen med fips eller partition magic.

Sedan kan du skapa en partition med linux.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1040792
May 12, 2006 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Förmodligen är det det så att hela hårddisken är partitionerad till 10GB för windows.

För att kunna installera linux måste du först ta bort windowspartitionen eller krympa den, antingen med fips eller partition magic.

Sedan kan du skapa en partition med linux.

Går bra att göra det i Ubuntus installationsprogram 🙂

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
1040932
May 13, 2006 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

tack gör alla svar.
men nu har jag bestämt mig att inte instalera linux.
jag ville bara prova men det var inte så viktigt, och hårddisken räcker inte till.
jag e helt ny till Windows 2000 server också, och nu startar den ganska segt efter jag instalerat openoffice och directX. förut när man startade kom en skärm där det stod Compaq bla bla.. som varade i höst 5sek, men nu efter installtionerna så tar det 30sek+ innan Compaq skärmen försvinner. sen tar det ju utligare några min att ladda windoes som vanligt.

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
1041458
May 15, 2006 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

nu hade jag tänkt att lägga till ett 10gb hårddisk till, ha som slave den nya.men IDE kablarna ska ju ha 3kontakter (1 till moderkort och dom två andra till tex. cd/dvd, hdd). men i denna datorn har dom bara 2 kontakter.
(2 sladdar från mobo till cd och hdd är det nu)
är det bara o byta till ide kabel med 3 kontakter? kommer det att funka.
sen. vilken ide kabel ska man ta? 100 eller 133 ?
http://www.biltema.se/products.....iSecId=528
:bok:

(enligt CpuZ; mobo: compaq 0664h Cpu: P3 coppermine 550mhz)
tack i förhand 🙂
...........................................
[Lite offtopic ...funkar sdram pc100 i pc133 ?...jag provade den passade sltoten men inget hände..ska man göra nått efter att man stoppa i minnena?]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 102
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL