August 2, 2003
En av mina hårddiskar var uppdelade i två partitioner. Nu i veckan var jag tvungen att slå ihop de två partitionerna, gjorde detta med paragon partition manager. Till en början verkade allt vara ok men nu idag så hängde sig hela datorn ett par gånger när jag försökte öppna några mp3or som fanns på disken.
Nu efter senaste omstarten så försvann hela partitionen, försöker man gå in på partitionen så kommer ett felmeddelande om att "L: inte är tillgänlig, filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas"
Jag laddade ner ultimtate boot cd och försökte återskapa partitionstabellen men det gick inte så bra, istället för en utökad partition med en logisk enhet(hela disken, 250 gig) som det ska vara så visar diskhanteraren en primär partition på 1.46 gig och resten är opartionerat utrymme.
Så hur räddar jag så mycket data det bara går?
June 11, 2001
det bästa är att använda sig av ptedit från partition magic och att helt enkelt tömma partitionstabellen och sedan gå in med ett program som letar efter försvunna partitioner.
Tänk dock på att du inte får ändra något på disken utan måste kopiera ut all information på den. Det bästa är att använda ghost och göra en dummy av hela disken från sektor 0 och frammåt.
August 2, 2003
August 2, 2003
Update: Jag har provat ett par olika program för att hitta den försvunna partitionen och till slut hittade jag den med hjälp av Active Partition Recovery, i det programmet kunde man även se hela filstrukturen och allt verkar vara intakt.
Jag lägger till partitionen i tabellen och allt ser ganka ok ut, förutom att den saknar någon enhetsbokstav, sen när jag kommer i windows har den fått en bokstav men samma felmeddelande dyker upp igen.
Några tips på hur jag ska fortsätta?
1 Guest(s)