December 25, 2006
Jag ska då köpa en ny dator snart, och jag har lekt runt lite med Inets stationära, och byggt om dom till mitt passande. Det enda problemet är att jag inte är särskilt insatt på grafikkort längre, och skulle gärna ta emot lite hjälp. Jag har iallafall bestämt mig för AMD Athlon64 X2 4200+ 2,2 GHz, och för att unvika problem, så behöver jag ett grafikkort som faktiskt står upp emot det, och inte drar ner hastigheten på datorn. Vilket grafikkort skulle bäst passa?
Om annan information krävs, så har datorn iallafall 2x1024 MB 533 MHz i minnet.
December 27, 2003
svårt att säga när vi inte har vet vilken typ av budget du sitter på, men ett X1900GT passar nog fint. In fact, kompett har sänkt priset på Sapphires Lite-Retail
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=320722
På Inet kostar de ca 1900:- istället
March 10, 2003
Om du skall köpa nytt rekommenderar jag inte AMD, dom har haft sin storhetstid och är nu överkörda av Intels Core2duo.
Rekommenderar en E6300 om en E6600 inte ligger inom din budget.
Grafikkort bör du hitta ett bra runt 3000kr. Ett x1950pro är annars ett bra medel-budgetkort.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 25, 2006
Xenomorphed wrote: svårt att säga när vi inte har vet vilken typ av budget du sitter på, men ett X1900GT passar nog fint. In fact, kompett har sänkt priset på Sapphires Lite-Retail
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=320722
På Inet kostar de ca 1900:- istället
Jag ändrade uppbyggningen och valde det grafikkortet. Det går på 12745 kr, inklusive Ctrl:s val av processor (E6600). Där skulle nog min budget gå som max, då jag ändå bara är en student. Måste ju även spara lite till en duglig skärm och så vidare. Dock så har dom inte Sapphire i listan med grafikkort, så det får bli Connect3D. Jag försökte bygga ihop samma dator på komplett för att utnyttja prisskillnaden som du märkte ut, men alla deras datorer verkar vara uppbyggda på AMD, och ett fel på deras sida hindrar mig från att kunna bygga ihop en ny dator från grunden.
Nästa fråga är då, är det värt pengarna?
Exakt lista med delar;
Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz
2x1024 MB DDR2 PC4200, 533 MHz
Connect3D Radeon X1900GT 256 MB Vivo
160GB Seagate Barracuda, 7200rpm 8MB Cache
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer
I priset så ingår inget OS, har redan en laglig kopia av Windows XP Pro.
December 25, 2006
Xenomorphed wrote: om du plockar ihop allt själv på Komplett kommer du säkert undan mycket billigare. Vi snackar tusenlappar som sparas
Jag hittade en passande dator att bygga om, fast jag fick samma problem. Saphire Radeon X1900 finns inte med i listan. Närmaste är "Sapphire Radeon X1950XT 256MB GDDR3, PCI-Express,ViVo/HDCP,2xDVI, Lite-Retail", är prisskillnaden stor? För totalt går allt på 13575, lite mer än jag vill spendera med tanke på att jag kan få det billigare på Inet. Lyckades även dra ner priset lite där, med tanke på att jag nyss kom på att det ändå inte spelar så stor roll på ljudkortet längre, annars kan man köpa ett bättre i framtiden.
Edit: Glömde lägga till att jag fortvarande får problem med att bygga ihop en dator från grunden hos Komplett, allting står blankt där, utöver deras main frame och lite reklam..
December 25, 2006
Xenomorphed wrote: ignorera deras datorbyggar system, utan lägg bara alla lösdelar i varukorgen. Att bygga ihop en dator själv är väldigt enkel, bara du tar det lite försiktigt
Jo, visserligen vet jag hur enkelt det är att bygga ihop en dator, men jag söker dock ett komplett paket. Det jag vill göra är att helt enkelt köpa en dator, antingen på avbetalning från affären själv, eller låna från en bank och sedan avbetala till banken. Datorn jag sitter vid nu har väll förmodligen inte mer än ett par dagar kvar att leva, haft den i runt fyra år nu, och den får nya problem hela tiden.
February 1, 2003
Synd att budgeten inte klarar av att innefatta ett 8800GTS som spöar alla dagens ATI kort inkl. X1950XTX och det för bara dryga 4000kr eller att GFX-köpet kan vänta tills Mars då G84 kommer och gör rent hur i 2000-2500kr klassen. Skulle nog valt en mer framtidsäker kombination av E6300-E6400+8800GTS framför E6600+X19X0 kort som kommer kännas mer än lovligt slött iom R600 i mars/april. För mig känns det mera ok att lägga nån extra krona på nämda Nvidia kombo framför ATI kombon som ändå inte kommer att hålla allt för länge till.
December 25, 2006
gamer wrote: Synd att budgeten inte klarar av att innefatta ett 8800GTS som spöar alla dagens ATI kort inkl. X1950XTX och det för bara dryga 4000kr eller att GFX-köpet kan vänta tills Mars då G84 kommer och gör rent hur i 2000-2500kr klassen. Skulle nog valt en mer framtidsäker kombination av E6300-E6400+8800GTS framför E6600+X19X0 kort som kommer kännas mer än lovligt slött iom R600 i mars/april. För mig känns det mera ok att lägga nån extra krona på nämda Nvidia kombo framför ATI kombon som ändå inte kommer att hålla allt för länge till.
Mja det skulle nog bli lite över min max budget angående denna datorn.
Förresten, ingen här som vet huruvida Inet har avbetalningsplaner angående självbyggda datorer? Informationen skulle hjälpa väldigt mycket (Samt även om det är räntefritt eller om extra avgifter förekommer).
May 23, 2006
Satte ihop en dator åt en kompis. Du kan ju också tiita på den.
http://www.komplett.se/k/shopl.....4DA49BE55B
X-Fi är dock inte med. Det inbyggda ljudkortet är faktiskt mycket bra. Men du kan ju alltid byta chassiet och Fläktarna. Det var bara ett jag tog i farten.
December 30, 2003
M Hammargard wrote: Satte ihop en dator åt en kompis. Du kan ju också tiita på den.
https://www.komplett.se/k/shop.....tId=414015
X-Fi är dock inte med. Det inbyggda ljudkortet är faktiskt mycket bra. Men du kan ju alltid byta chassiet och Fläktarna. Det var bara ett jag tog i farten.
Den fungerar inte =(
May 23, 2006
kwansa wrote: [quote=M Hammargard]Satte ihop en dator åt en kompis. Du kan ju också tiita på den.
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=414015&su=B32FA6C6-423C-4F7A-A623-864DA49BE55B
Den fungerar inte =(
Sorry. bytte länken
2 Guest(s)