February 4, 2002
Fungerar dom här minnena "Twin2X 2x1024MB DDR2, PC6400 DDR800, CAS 5" till ASUS P5W DH delux.
http://www.shg.biz/link.asp?go.....enr=350908
Någon som har dom och kan bekräfta ?
Några inställningar man måste göra i bioset ?
Jag fråga eftersom jag har köpt dom till min dator som jag inte får att fungerar och misstänker att det är minnerna som strular.
February 4, 2002
Det står DDR800, CAS 5-5-5-12-T1. Vad står T1 för, något som måste ändras ?
Ändrade så här i bioset, bild nedan.
http://hem.passagen.se/leffman.....minne2.JPG
September 23, 2002
Har för mig att jag läste på något annat engelskt/amerikanskt forum att några hade problem med 128Mx64 minnen. Det fungerade bättre med 2x64Mx64 (någon som kan förklara vad 128Mx64 samt 2x64Mx64 innebär??)
Håll oss/mig uppdaterade, jag har själv ett P5B Deluxe Wifi-AP på ingående. Beställde dock bara 1024MB, 2x512MB som hade 2x64x64. Vad det nu innebär ? 😀
En sak till, var hittar man Asus QVL(Qualified Vendor List) för minnen ?
July 27, 2006
Jag har samma minnen på ingång till mitt nya bygge, även detta till ett P5W DH Deluxe.
Med lite tur får jag dessa idag och kan testa om det blir några problem.
Annars är det standardförfarande när det gäller minnen:
1. Byt plats till de två svarta minnesplatserna (dvs. från 1-3 till 2-4) eller sett till manualens benämning från A1-B1 till A2-B2.
2. Ta ut ett minne i taget och testa.
3. Om möjligt, låna minne av en kompis (gärna från en annan tillverkare).
4. Testa dina minnen i en annan burk
Om alt. 1 fungerar kan det bero på problem som vissa rapporterat med problem att köra dual channel på de orangea platserna.
Jag läste någonstans att man kunde köra dual channel på fler platser än de som specats, huruvida det stämmer kan jag dock inte bekräfta.
Om alt. 2 fungerar så kan det handla om ett defekt minne, fungerar ett minne men inte det andra är det högst sannolikt en defekt sticka.
Skulle du ha möjlighet till alt. 3 och detta fungerar kan man åtminstone utesluta fel på moderkortet.
Däremot kan det fortfarande handla om inkompabilitet, finns det möjlighet till alt. 4 kan man dock avgöra om minnena är defekta och/eller inkompatibla.
Och även en standardfråga, du använde väl ESD-skydd vid monteringen?
July 27, 2006
ESD-skydd ska man alltid ha, trots att även jag slarvar med det ibland själv.
Ok, om man installerar en DVD, en fläkt eller liknande klarar man sig oftast bra ändå.
I många fall brukar det också gå bra om man rör vid plåtytor på chassit.
Detta innebär dock inte att det är ofarligt,en elektrostatisk urladdning kan mycket väl hoppa en bit så trots att man inte rör kretsen direkt så kan man steka den.
July 27, 2006
Bättre sent än aldrig. 😉
Monteringen avklarades under lördagen men tyvärr dröjde det till söndagskvällen innan jag hade tid för mjukvarubiten.
Första uppstarten var inga problem, in i bios och kollar så allt står rätt till (inga ändringar görs).
I med skivan och XP-installen startar som väntat, partitionering och formatering sker utan problem.
Installationen fortlöper helt utan problem och även installation av patchar/drivrutiner sker helt smärtfritt.
Likaså är det lugna gatan vid installationen av diverse program, allt fungerar och även lite belastande program körs men datorn är totalt stabil.
Systemspec:
Antec P180
Cooltek CT600 (Modulärt 600W nätagg)
P5W DH Deluxe (Bios 0701)
Core 2 Duo E6300
Sapphire X1900XT 512MB
Corsair TWIN2X2048-6400
Seagate SATA2 320GB 16MB
LG 1932P 19" LCD
Win XP Home SP2
Gammalt hederligt tangentbord + mus
September 7, 2006
Jag misstänker att jag också har problem med kombinationen moderkort ASUS P5W DH och minnena Corsair TWIN2X2048-64.
När jag hade monterat ihop min dator och försökte starta den så startade bara alla fläktar, trots att moderkortet fick ström. Jag plockade ut ett av minnena och då startade den upp. Sedan satte jag tillbaka minnet och då var det inget problem att starta upp den (misstänkte då att jag kanske hade haft glapp i minnet tidigare).
Men när jag hade konfigurerat bios, formaterat hårddiskar och installerat XP uppstod nya problem. När Windows har varit igång en stund så blir plötsligt skärmen helt rosa. Det låter dock som att datorn jobbar fortfarande och svarar på vissa kommandon (dock inte ctrl-alt-del).
Nu gäller det bara att fundera ut vad det kan bero på. Kanske är det minnena, som körs i dual channel (oranga slottarna), eller så är det något strul med grafikkortet. Temperaturerna ser ut att ligga bra till på CPU och moderkort.
Alla grejorna är nya (konfiguration enligt signatur) och inget är överklockat.
Tacksam om någon har några idéer till lösningar.
1 Guest(s)