Passar Corsair DDR2 med P5W DH delux ?|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Passar Corsair DDR2 med P5W DH delux ?
ante80
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
sp_UserOfflineSmall Offline
1075903
September 8, 2006 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

Leffeman - På vilket sätt hade du problem; hängde den sig i Windows eller?

Jag ska försöka köra memtest86 ikväll för att se om minnena är felaktiga.

ante80
Medlem
1075956
September 8, 2006 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter en hel del sökande på olika forum så börjar jag misstänka att problemet kanske ligger i mitt nätaggregat Antec Neo HE 550 i kombination med moderkortet ASUS P5W DH. Just kombinationen Antec PSU och ASUS mobo har tydligen ställt till en massa problem för många personer. Det bekräftar också Antec på deras hemsida.

Jag ska försöka uppdatera BIOS och se om det hjälper, annars får jag fundera på att lämna tillbaka nätagget.

Leffman
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
1075988
September 8, 2006 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

ante80 wrote: Leffeman - På vilket sätt hade du problem; hängde den sig i Windows eller?

Jag ska försöka köra memtest86 ikväll för att se om minnena är felaktiga.

Installationen stannade efter att jag valde "ny installation".

Du kan läs i den här tråden https://www.nordichardware.se/.....43663.html

ante80
Medlem
1076266
September 9, 2006 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag körde memtest86 igår med följande resultat:

* Första gången låste sig datorn vid ca: 60% av första testet slutfört

* Andra gången kunde testet köras längre och två kompletta tester hann köras, utan några fel funna på minnena, innan den låstes på det tredje testet.

Det verkar inte vara minnena som spökar, även om man måste köra igenom bra många fler än två tester för att se det.

Min teori är nu att det är nätaggregatet eller grafikkortet som spökar. Skärmen blir vit, blå, grön, rosa eller någon annan trevlig färg efter varierande lång tids användande (5min-1.5tim). Detta händer såväl i Windows som i annan miljö (t.ex. då memtest kördes från botbar skiva).

Finns det någon som varit med om liknande problem? Jag har nu följt Antec:s rekommendation att uppdatera BIOS (från 0701 till 1305) och sitter här och väntar på att systemet skall hänga sig (har kört i 10 min nu...).

edit: 1 minut senare hängde sig skiten igen...

catzon
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 132
1093792
November 13, 2006 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

På Microsofts hemsida finns ett program som heter Windows Memory Diagnostic finns att på
http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Detta program kör du från en diskett eller cd-rom

The Windows Memory Diagnostic tests the Random Access Memory (RAM) on your computer for errors. The diagnostic includes a comprehensive set of memory tests. If you are experiencing problems while running Windows, you can use the diagnostic to determine whether the problems are caused by failing hardware, such as RAM or the memory system of your motherboard. Windows Memory Diagnostic is designed to be easy and fast. On most configurations, you can download the diagnostic, read the documentation, run the test and complete the first test pass in less than 30 minutes.

To run Windows Memory Diagnostic, you must reboot your computer with the disk or CD-ROM on which you installed Windows Memory Diagnostic in the drive. After the reboot, Windows Memory Diagnostic will load and its interface will appear. After loading, the first test pass will begin, using the default standard test suite, and continue until complete, unless Windows Memory Diagnostic is either paused or exited. Once the first test pass is complete, Windows Memory Diagnostic will begin a second test pass using the same settings as before. Windows Memory Diagnostic will continue to run test passes until you exit.

ante80
Medlem
1093930
November 14, 2006 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

Problemet är löst sedan länge. Det var grafikkortet som var defekt. Sedan fick jag ett nytt grafikkort som också var defekt, men det tredje fungerade...

Men tack för informationen ändå.

/Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 155
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL