September 7, 2006
Efter en hel del sökande på olika forum så börjar jag misstänka att problemet kanske ligger i mitt nätaggregat Antec Neo HE 550 i kombination med moderkortet ASUS P5W DH. Just kombinationen Antec PSU och ASUS mobo har tydligen ställt till en massa problem för många personer. Det bekräftar också Antec på deras hemsida.
Jag ska försöka uppdatera BIOS och se om det hjälper, annars får jag fundera på att lämna tillbaka nätagget.
February 4, 2002
ante80 wrote: Leffeman - På vilket sätt hade du problem; hängde den sig i Windows eller?
Jag ska försöka köra memtest86 ikväll för att se om minnena är felaktiga.
Installationen stannade efter att jag valde "ny installation".
Du kan läs i den här tråden https://www.nordichardware.se/.....43663.html
September 7, 2006
Jag körde memtest86 igår med följande resultat:
* Första gången låste sig datorn vid ca: 60% av första testet slutfört
* Andra gången kunde testet köras längre och två kompletta tester hann köras, utan några fel funna på minnena, innan den låstes på det tredje testet.
Det verkar inte vara minnena som spökar, även om man måste köra igenom bra många fler än två tester för att se det.
Min teori är nu att det är nätaggregatet eller grafikkortet som spökar. Skärmen blir vit, blå, grön, rosa eller någon annan trevlig färg efter varierande lång tids användande (5min-1.5tim). Detta händer såväl i Windows som i annan miljö (t.ex. då memtest kördes från botbar skiva).
Finns det någon som varit med om liknande problem? Jag har nu följt Antec:s rekommendation att uppdatera BIOS (från 0701 till 1305) och sitter här och väntar på att systemet skall hänga sig (har kört i 10 min nu...).
edit: 1 minut senare hängde sig skiten igen...
September 15, 2006
På Microsofts hemsida finns ett program som heter Windows Memory Diagnostic finns att på
http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp
Detta program kör du från en diskett eller cd-rom
The Windows Memory Diagnostic tests the Random Access Memory (RAM) on your computer for errors. The diagnostic includes a comprehensive set of memory tests. If you are experiencing problems while running Windows, you can use the diagnostic to determine whether the problems are caused by failing hardware, such as RAM or the memory system of your motherboard. Windows Memory Diagnostic is designed to be easy and fast. On most configurations, you can download the diagnostic, read the documentation, run the test and complete the first test pass in less than 30 minutes.
To run Windows Memory Diagnostic, you must reboot your computer with the disk or CD-ROM on which you installed Windows Memory Diagnostic in the drive. After the reboot, Windows Memory Diagnostic will load and its interface will appear. After loading, the first test pass will begin, using the default standard test suite, and continue until complete, unless Windows Memory Diagnostic is either paused or exited. Once the first test pass is complete, Windows Memory Diagnostic will begin a second test pass using the same settings as before. Windows Memory Diagnostic will continue to run test passes until you exit.
2 Guest(s)