June 7, 2007
Passar en Western Digital RaptorX 150GB SATA Gamer i en mCubed Vertical Silence som sedan ska passa i chassit?
HDD:
http://www.webhallen.com/prod......p?id=53377
Ljuddämparn:
http://www.webhallen.com/prod......p?id=41412
Chassit:
http://www.netgiganten.se/prod.....cts_id=172
Hört att hårddisken låter som _fan_, är detta sant och hjälper det då med en mCubed Vertical Silence?
Sen undrar jag om dessa fläktar är bra: http://www.webhallen.com/prod......p?id=65694
Hade tänkt å ha 3 av dem i dörren på chassit.
June 7, 2007
Templar- wrote: fixa länken till chassit så blir det lättare...
Sry, Chassit: http://www.netgiganten.se/prod.....cts_id=172
June 7, 2007
Templar- wrote: Disken passar i hdd-dämparen som passar i chassit.
Men du kommer inte kunna sätta hdd-dämparen i den "speciella" raptor-platsen.
Ang. fläkten så har jag inga egna erfarenheter, men tror inget annat än att den är bra, Noctua är ju ett erkänt bra märke.
hehe okej, vet du exakt varför det finns en speciell raptor plats i de chassit? förstår inte riktigt meningen, den disken är väl normalstor? och det är ju öppet precis ovanför så allt ljud hamnar ju rätt ut i rummet..
men en på IRC sa att min hårddisk kommer att brinna upp i ljuddämparn är det sant? 🙂
March 11, 2003
Endrop wrote: [quote=Templar-]Disken passar i hdd-dämparen som passar i chassit.
Men du kommer inte kunna sätta hdd-dämparen i den "speciella" raptor-platsen.
Ang. fläkten så har jag inga egna erfarenheter, men tror inget annat än att den är bra, Noctua är ju ett erkänt bra märke.
hehe okej, vet du exakt varför det finns en speciell raptor plats i de chassit? förstår inte riktigt meningen, den disken är väl normalstor? och det är ju öppet precis ovanför så allt ljud hamnar ju rätt ut i rummet..
men en på IRC sa att min hårddisk kommer att brinna upp i ljuddämparn är det sant? 🙂
Poängen är väl att om man köper en fönstermoddad HDD, så kanske man tycker det är kul att kunna se på den också. Chassit har därför placerat disken så att du ska kunna se den arbeta.
Raptordiskarna blir varmare än vanliga 7200-varvare, men att den skulle brinna upp tvivlar jag på. Däremot kanske dess livslängd förkortas av den där ljuddämparen, om det gör att temperaturerna sticker för mycket.
March 11, 2003
Endrop wrote: Men om jag skiter i den ljuddäparn, finns det inga andra "annordningar" eller vad dem nu heter så att jag kan få bort lite ljud? Behöver inte ha den i den speciella raptor platsen..
För det första, så tycker jag inte nyare raptors "låter som fan". De allra första 36:orna lät en hel del, men inte nyare versioner. De knattrar lite när de läser och skriver, men inget jag stör mig på.
Du kan sätta disken var du vill. Ska du dämpa diskar, så gör du nog bättre i att välja en annan disk.
June 7, 2007
denstore wrote: [quote=Endrop]Men om jag skiter i den ljuddäparn, finns det inga andra "annordningar" eller vad dem nu heter så att jag kan få bort lite ljud? Behöver inte ha den i den speciella raptor platsen..
För det första, så tycker jag inte nyare raptors "låter som fan". De allra första 36:orna lät en hel del, men inte nyare versioner. De knattrar lite när de läser och skriver, men inget jag stör mig på.
Du kan sätta disken var du vill. Ska du dämpa diskar, så gör du nog bättre i att välja en annan disk.
hehe okej, citerar från komplett. 😛
"Denna disk låter som dom gjorde på 80-talet. Typ som en krasslig mage. Enligt tillverkaren går den upp i 49 dB vid load och det kan jag gott instämma."
"OBS På köpet får man dock ett maskingevär som smattrar och nästan vill slita sig loss ur tornet, i detta fall min Thermaltake Gandalf. Jag rekommenderar inte att du installerar disken i chassit utan ljud tystnings kit. Köp till en Scythe Quite Drive Noiseless Case så försvinner maskingeväret och disken blir innesluten. Jag provade utan med det gick inte eftersom den hördes 2 rum bort typ! I övrigt perfekt och snygg... hoppas på en större variant i framtiden!"
hehe, men dom kanske överdriver? Men det finns väl kylnings saker eller? 🙂
March 11, 2003
Endrop wrote:
För det första, så anser jag att de överdriver en smula. Visst låter Raptors, men det beror nog rätt mycket på hur känslig man är. Snabba processorer, snabba grafikkort och stora nätaggregat låter också mycket, men man accepterar det om man vill ha prestandan.
För det andra, så är det frågan om varför du köper Raptorn? Till 99% av användning för normalpersonen, så känner man mycket liten skillnad. Man betalar väldigt mycket för prestandan. Till vänner och bekanta rekommenderar jag alltid en vanlig SATA2-disk idag. Gärna Samsung, då de enligt min erfarenhet är fantastiskt prisvärda. Prestandaskillnaden mellan en 500Gb SATA2 och en Raptor 150 är inte direkt enorm. Jag har själv Raptors, men frågan är om ens jag, som är relativt kräsen, upplever någon större skillnad mot en modern 7200-varvare.
June 7, 2007
denstore wrote: [quote=Endrop]
För det första, så anser jag att de överdriver en smula. Visst låter Raptors, men det beror nog rätt mycket på hur känslig man är. Snabba processorer, snabba grafikkort och stora nätaggregat låter också mycket, men man accepterar det om man vill ha prestandan.
För det andra, så är det frågan om varför du köper Raptorn? Till 99% av användning för normalpersonen, så känner man mycket liten skillnad. Man betalar väldigt mycket för prestandan. Till vänner och bekanta rekommenderar jag alltid en vanlig SATA2-disk idag. Gärna Samsung, då de enligt min erfarenhet är fantastiskt prisvärda. Prestandaskillnaden mellan en 500Gb SATA2 och en Raptor 150 är inte direkt enorm. Jag har själv Raptors, men frågan är om ens jag, som är relativt kräsen, upplever någon större skillnad mot en modern 7200-varvare.
Vill ha en skön hdd till resten av systemet 😛 och pengarna finns så.. =]
Moderkort: Asus Striker Extreme
CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2,4 Ghz
Grafikkort: GeForce 8800GTX 768MB HDTV DVI-I HDCP PCI-E
RAM: Corsair Dual Channel 4x1024 MB 800MHz CL5
March 11, 2003
Endrop wrote: [quote=denstore][quote=Endrop]
Frågan är väl vad skön betyder för dig? Raptorn är mer högljudd, och kostar avsevärt mer per Gb än i stort sett alla andra disklösningar. Skillnad i spelprestanda är mer eller mindre försumbart, och som frågan är t.o.m. om man idag inte vinner mer på att köpa till extra minne, än att ha Raptor som systemdisk.
June 7, 2007
denstore wrote: [quote=Endrop][quote=denstore][quote=Endrop]
Frågan är väl vad skön betyder för dig? Raptorn är mer högljudd, och kostar avsevärt mer per Gb än i stort sett alla andra disklösningar. Skillnad i spelprestanda är mer eller mindre försumbart, och som frågan är t.o.m. om man idag inte vinner mer på att köpa till extra minne, än att ha Raptor som systemdisk.
Men om vi säger att jag ska ha raptordisken, vad finns det för lösningar att få den att vibrera mindre? har kollat runt lite men jag vet inte riktigt vad som är bra och inte bra. 🙂
March 11, 2003
Endrop wrote:
Men om vi säger att jag ska ha raptordisken, vad finns det för lösningar att få den att vibrera mindre? har kollat runt lite men jag vet inte riktigt vad som är bra och inte bra. 🙂
Det handlar inte om vibrationer när det gäller Raptors. De knattrar från läshuvudena, och det är rätt svårt att motverka, om man inte ljuddämpar hela chassit.
June 7, 2007
denstore wrote: [quote=Endrop] Men om vi säger att jag ska ha raptordisken, vad finns det för lösningar att få den att vibrera mindre? har kollat runt lite men jag vet inte riktigt vad som är bra och inte bra. 🙂
Det handlar inte om vibrationer när det gäller Raptors. De knattrar från läshuvudena, och det är rätt svårt att motverka, om man inte ljuddämpar hela chassit.
ah okej. aja tack för svaren 😉
1 Guest(s)