September 5, 2001
Sitter och funderar på att skaffa ett passivt kylt nät agg och funderar då främst på Silverstones variant. Någon som har några egna erfarenheter om dessa nät agg? är de helt tysta? blir det som en ugn inne idatorn som gör resten av datorn helt knäpp och tvungar en att köpa högljudda fläktar?
December 27, 2003
har ingen erfarenhet själv, men Elan Vital/NesTeq ska någon riktigt fint 620W aggregat
det har en fläkt som går igång i extrema fall, eller så kan man ställa in den på en långsam hastighet och köra hela tiden (men de ska alltså klara de flesta system helt passivt)
September 5, 2001
okej, har kikat lite granna på tysta nätagg med fläkt också och fastnat för:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=313802
eller
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=335947
har hört att Seasonic skall vara väldigt bra, men är de tysta???
January 19, 2003
Sitter själv med ett NesteQ 450W semipassivt och jag är mycket nöjd. Ända gången fläkten går igång är i princip när man spelar. Enda nackdelen som jag ser är att nätagget inte är modulärt.
Dator:
- C2D E4400 @ 2.5Ghz (Det är sommar + att jag är för lat för att montera om kylaren)
4x1GB RAM @ 833Mhz
Gigabyte GA-965P-DS3
GeForce 8800GTS 320MB @ 580/870Mhz
2x250GB Samsung SpinPoint S-ATA
//Jimmy
December 14, 2005
Tänk på att du ändå i 99% av fallen behöver minst 1 fläkt i lådan för att flytta bort värmen och då kan den lika gärna sitta i nätagget som i chassit.
Att ha den i nätagget har 2 fördelar. 1: Fläkten sitter högre i chassit vilket är bättre. 2: Värmen som bildas i nätagget skickas ut utan att någonsin komma in i lådan medans värmen från ett passivt nätagg till viss del kommer in i lådan och värmer upp andra komponenter innan den transporteras bort.
Fördelen med att bara ha fläkten i chassit är om du hittar en fläkt som är tystare trots att den flyttar mer luft än fläkten i nätagget pga bättre konstruktion eller att det finns färre prylar runt den som skapar turbulens.
Själv kör jag utan chassifläkt och har bara en stor 140 mm fläkt i mitt Chill nätagg som toppar på 1150 rpm. Denna har inga probs at kyla min dator. Provade med en extra chassifläkt (92 mm 1500 rpm) men då jag fick ta upp ett hål i min ljuddämpning ökade ljudnivån drastiskt samtidigt som tempen i chassit bara sjönk med 1-2 grader. Hastigheten på fläkten i nätagget sänktes heller inte med mer än ca 30 rpm.
2 Guest(s)