Passivt vs. icke-passivt - vad tror ni om dessa kort?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Passivt vs. icke-passivt - vad tror ni om dessa kort?
Freddesix
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 215
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 23, 2006 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Kraven är att korten skall vara relativt snabba, helst Nvidia (kommer att använda Purevideo mer än något annat) samt att kortets kylare under inga omständigheter får ta upp mer än den PCI-e-slot som kortet sitter i. Kylaren får alltså inte sticka ut över PCI-platsen under.

Detta kort är redan köpt, ratat och tillbakalämnat då kylaren dels var för hög och dels gick ut över PCI-platsen nedanför:

http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=ACC

Har tittat på Gigabyte, som har flera olika passivt kylda kort. Tyvärr verkar de snabbare kort de har nu succesivt sållas ut då det kommer efterträdare - efterträdare med mycket större kylare, som inte passar i min burk.

Detta 6600GT verkar inte ha en kylare så pass stor att den går ut över PCI-platsen, eller? Har inte kunnat hitta några mått på korten så att jag vetat säkert, trots idogt sökande. Jag förlitar mig helt på mina ögonmått, men om någon vet säkert så uppskattas det verkligen.

http://www.webhallen.com/prod......p?id=38497
http://global.giga-byte.com/VG.....128VP.htm#

Vad tror ni om ovanstående kort? Har läst om att de kan bli för varma, men i mitt fall kommer kylningen att vara förhållandevis god med en 80mm lågprofilsfläkt som evakuerar varmluft direkt ut genom chassiets lock. Hur är det med antalet megabyte minne, är det värt att lägga några hundralappar extra för att få 256mb istället för 128? Jag är tveksam, kommer enbart att använda kortet till att kolla video/film. Är beredd att köpa kortet som webhallen har omgående då det är utgående, samtidigt som efterträdaren med annan kylare inte passar i min burk. Här är en variant, också från Gigabyte, som har 256mb minne:

http://global.giga-byte.com/VG.....T256D.htm#

Verkar finnas färre funktioner, och om ingen övertygar mig om nyttan med 256mb ligger det väääldigt nära till hands att köpa det 128mb-kort jag länkar till ovan.

Om vi bortser från de passivt kylda korten, hur är det med de fläktkylda? Vilket PCI-e-kort bör man satsa på om man kan tänka sig ett med fläkt? Förutsättningen är fortfarande att PCI-platsen under under inga omständigheter får tas upp av kortet, maxpris 2000kr och Nvidia som tillverkare. 6600GT, eller? Och vilken tillverkare? Ger det fläktkylda kortet mer prestanda i form av högre klockfrekvens eller dylikt?

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
1007078
January 23, 2006 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Bry dig inte om minnet ! Skilnaden i spel(i video läge är skillnad noll) är knappt nån procent. Och den Gigabyte som du har länkat till verkar kunna passa. Den är väldigt "tunn" ser det ut som vilket jag antar är precis det du är ute efter.

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
1007089
January 23, 2006 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.webhallen.com/prod......p?id=49077

Där får du AVIVO från ATI som ska vara lika bra/bättre än Purevideo. Eventuellt detta kortet:

http://www.webhallen.com/prod......p?id=52018

Lite billigare men vet ej om det tar upp en extra slot.

Ev detta om du vill ha bättre prestanda:

http://www.webhallen.com/prod......;ref=Buggy

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1007107
January 24, 2006 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Han vill köra 1080p och x1300 accelerar inte det i hårdvara, bara 720p. Jag trodde samma som dig men det visade det sig att jag hade fel.

Freddesix
Medlem
1007232
January 24, 2006 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: Bry dig inte om minnet ! Skilnaden i spel(i video läge är skillnad noll) är knappt nån procent. Och den Gigabyte som du har länkat till verkar kunna passa. Den är väldigt "tunn" ser det ut som vilket jag antar är precis det du är ute efter.

Lägg sen till att Gigabyte-kortet hos Webhallen verkar ha högre klockfrekvens, vilket lär spela större roll än minnet gissar jag. Gissa om jag ska köpa ovanstående kort och testa wink

Mycket riktigt är det ett passivt kylt, tillika mycket tunt kort jag är ute efter. Om ni inte finner några direkta nackdelar (typ våldsamt slöa minnen eller någon annan eftergift till den passiva kylningen) på kortet, utan att det "bara" är ett standard 6600GT med passiv fläns så är ju saken avgjord.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1007326
January 24, 2006 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ett "vanligt" gf6600gt mao det är bara att slå till.

Freddesix
Medlem
1007459
January 24, 2006 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Taget. Jag hittade manualen, och där finns en redigt högupplöst bild som mer än väl talar för att kortet inte tar mer än en plats. Fanns även bild på kortet installerat på moderkort. Creds till Gigabyte för bra manualer med riktiga bilder, creds till er för bra assistans 🙂

Nätverkskort, grafikkort och en bunt fläktar är specade och skall beställas. Kvar återstår ett chassi (midi tower) i alu, där vet jag inte riktigt vad jag skall ha ännu. När jag vet det åker den beställning som gör HTPC:arna helt färdiga iväg. Sen återstår "bara" att beställa LCD-TV, det som nu är spikat är att det blir en 37". Skall även fundera på att byta plasma-42:an, som är för liten. Men det får komma efter LCD:n, har redan för många bollar i luften.

Freddesix
Medlem
1007842
January 25, 2006 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Har beställt nu.

Måste vart nåt fel hos Webhallen, i min kundkorg råkade ett Antec P180, 2st 108mbps USB-nätverkskort, 2st rejäla CPU-kylare med totalt över 1600g koppar samt en del godis trilla med wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 245
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL