October 10, 2004
Hej! Jag undrar finns det nåt som heter Pata hdd? Och isf hur mycket bättre eller sämre är det än sata? Tänkte köpa denna dator:
http://nordic.lge.com/sv/prodm.....el=NOTHING
Är den bra? Tänkte använda den till lite allt möjligt.
Mvh Andreas
January 20, 2003
Ramon wrote: PATA = Parallell ATA, max.överföringshastighet: 133Mbps
SATA = Serial ATA, max.överföringshastighet: 150Mbps (300Mbps med SATA II).Med andra ord överför SATA data lite snabbare än vad PATA gör, som är en äldre teknik.
Det är väl ändå 133MB/s, 150 resp. 300MB/s, sen så har ingen disk som jag sett iaf kommit upp till 133MB/s.
Därmed är inte SATA-diskar alls snabbare.
February 23, 2004
Guufi wrote: [quote=Ramon]PATA = Parallell ATA, max.överföringshastighet: 133Mbps
SATA = Serial ATA, max.överföringshastighet: 150Mbps (300Mbps med SATA II).Med andra ord överför SATA data lite snabbare än vad PATA gör, som är en äldre teknik.
Det är väl ändå 133MB/s, 150 resp. 300MB/s, sen så har ingen disk som jag sett iaf kommit upp till 133MB/s.
Därmed är inte SATA-diskar alls snabbare.
Oj, MB/s ska det vara ja! ändrar ovan med... Nej, man kommer oftast inte upp i de hastigheterna, men jag snackar om de teoretiska hastigheterna, vilket man ju brukar nämna när man jämför. Vad varje enskild användare i verkligeheten får för hastighet kan ju skilja rätt mkt.
2 Guest(s)