PC-7 vs. P180 vs. PC-60 plus?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
PC-7 vs. P180 vs. PC-60 plus?
Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 9, 2006 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag funderar som bäst på att köpa ett nytt chassi och har fastnat för någon av lådorna i topic.

Eftersom PC-7 är runt 350-500 billigare än de andra två så undrar jag vad skillnaden är?
Det enda jag hittat som skiljer (förutom småsaker) är den löstagbara moboplåten och det känns inte direkt värt mellanskillnaden för en sån sak.
Så just nu lutar det år en PC-7 men jag tänkte att jag skulle slänga ut frågan här för att få lite mer info, så alla synpunkter mottages tacksamt.

McBanjo
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
1092654
November 9, 2006 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

PC-7 har ingen dämpning medan det har P180
HDD-hållarna i nedre delen på PC-7 är helt idiotiska, är alla fyllda så blockar du luftflödet

Sen minns jag inte mer men PC-7an verkar vara en kass kopia av P180. Men sök i forumet på http://www.silentpcreview.com/
Finns folk som har testat båda tror jag eller har mer koll än jag

PC-60Plus ser ganska ok ut för att vara Lian-li. Behövs nog inte byggas om allt för mycket för att vara ok 😛

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1092662
November 9, 2006 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

McBanjo wrote: PC-7 har ingen dämpning medan det har P180
HDD-hållarna i nedre delen på PC-7 är helt idiotiska, är alla fyllda så blockar du luftflödet

Sen minns jag inte mer men PC-7an verkar vara en kass kopia av P180. Men sök i forumet på http://www.silentpcreview.com/
Finns folk som har testat båda tror jag eller har mer koll än jag

PC-60Plus ser ganska ok ut för att vara Lian-li. Behövs nog inte byggas om allt för mycket för att vara ok 😛

Åh fan.
När jag var i svängen och byggde på 90-talet så var Lian-li det absolut bästa som fanns, så är uppenbarligen inte fallet nu då.

McBanjo
Siktar mot toppen
Medlem
1092940
November 10, 2006 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: Åh fan.
När jag var i svängen och byggde på 90-talet så var Lian-li det absolut bästa som fanns, så är uppenbarligen inte fallet nu då.

Det är många som anser det fortfarande. Kvaliteten är säkert bra men som en sa "Antingen svär man vid Lian li eller hatar man det"
Jag är inte så förtjust i Lian li men just PC-7 hade en massa korkade felkonstruktioner enligt mej och andra

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1092962
November 10, 2006 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, det finns en anledning att diskarna sitter där de sitter i PC7/60. De skall ha kylning, och det fungerar ypperligt. Om något, så är kanske P180 en kopia på PC7, vilket är rätt självklart med tanke på att 60-serien har funnits i en hel evinnerlighet.
Jag har haft en flock Lian-chassin, och stuckit in med några andra i mellan, bland annat Antec, men av någon anledning går jag alltid tillbaka till Lian. Gissa varför.

McBanjo
Siktar mot toppen
Medlem
1092976
November 10, 2006 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag insåg just att jag hade kollat på Lian-Li PC-A10 och baserat kommentarerna på det chassit.

PC-7 och PC-60 har ju ingen likhet med Antects P180. Du menar inte P150?
Troligtvis är Lian-Lis kvalitet bättre men P150 är troligen bättre tekniskt för en tystare dator

denstore
Member
Medlem
1092977
November 10, 2006 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

McBanjo wrote: Jag insåg just att jag hade kollat på Lian-Li PC-A10 och baserat kommentarerna på det chassit.

PC-7 och PC-60 har ju ingen likhet med Antects P180. Du menar inte P150?
Troligtvis är Lian-Lis kvalitet bättre men P150 är troligen bättre tekniskt för en tystare dator

Nej, jag menade att det var knappast så som du sade, alltså att Lian kopierade P180.

Personligen tycker jag att PC60 är nästan en nästan perfekt konstruktion. Allt sitter där det bör, och chassit är relativt rymligt för att vara så pass kompakt som det är. Och sen är finishen enorm jämfört med de mesta plastiga chassin på marknaden.

McBanjo
Siktar mot toppen
Medlem
1093006
November 10, 2006 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Nej, jag menade att det var knappast så som du sade, alltså att Lian kopierade P180.

Personligen tycker jag att PC60 är nästan en nästan perfekt konstruktion. Allt sitter där det bör, och chassit är relativt rymligt för att vara så pass kompakt som det är. Och sen är finishen enorm jämfört med de mesta plastiga chassin på marknaden.

Ja PC-A10 är en dålig kopia av P180
http://www.silentpcreview.com/.....hp?t=34835

Vad jag har hört är Lian-lis kvalitet extremt bra. Lite plast och tjock aluminium etc.
Jag personligen gillar dock inte många av derans lösningar. Och det är många som håller med mej men också många som tycker jag är knäpp. Beror på behov och smak 🙂

denstore
Member
Medlem
1093026
November 10, 2006 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

McBanjo wrote: [quote=denstore] Nej, jag menade att det var knappast så som du sade, alltså att Lian kopierade P180.

Ja PC-A10 är en dålig kopia av P180
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=34835

Vad jag har hört är Lian-lis kvalitet extremt bra. Lite plast och tjock aluminium etc.
Jag personligen gillar dock inte många av derans lösningar. Och det är många som håller med mej men också många som tycker jag är knäpp. Beror på behov och smak 🙂

Det är ju kanske framförallt du som ger det dåliga betyg i den där tråden. Om man däremot läser testen, som tråden syftar till, så får ju chassit väldigt bra betyg. Jag förstår inte varför du är så negativ till diskarnas placering. Det är ju inte meningen att det skall strömma några mängder med luft genom det där chassit. Luften skall passera diskarna, och sedan dras rakt bak till de dubbla nätaggen. Sure, den lilla diskkorgen kanske inte är optimalt placerad, men samtidigt tror jag inte det är något större problem. Inte heller har jag någonsin märkt några stora problem med turbulensljud i Lians dämpade chassin. Jag har inte testat det här, men det verkar iofs inte du ha gjort heller, så jag förstår inte riktigt hur du kan dömma ut det så kraftigt?

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1093697
November 13, 2006 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha kollat runt lite mer så tror jag att det blir ett PC-60 plus, det verkar fortfarande vara nr. 1 när det gäller byggkvalitet

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 448
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL