September 29, 2005
Hej på er alla kunniga!
Jag har ett lite märkligt problem. Det verkar som min pci-e bus bara går på x1 hastighet istället för x16. Vad kan detta bero på?
Har testat alla möjliga inställningar i bios, såsom att under- och överklocka pci-e busen, men inget verkar hjälpa.
Datorn ser ni i sig.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
September 29, 2005
September 29, 2005
June 11, 2001
Hur vet du att kortet går i 1 gånger hastigheten? Det är nämligen slöare än ett AGP kort, vilket borde få 3D Mark 05 att visa typ usla poäng.
Är du säker på att det står x1 och inte 1x, skillnaden är att x1 är portens namn och 1x är hastigheten.
Dessutom så skulle en 1x PCI Express bara vara typ 3-4 cm lång.
Berätta mera om din utrustning och vad windows säger så är det lättare att lösa.
February 12, 2003
Sebbe wrote: Hur vet du att kortet går i 1 gånger hastigheten? Det är nämligen slöare än ett AGP kort, vilket borde få 3D Mark 05 att visa typ usla poäng.
Förmodligen så han har märkt det. Alternativt kollat i CPU-Z.
Sebbe wrote: Är du säker på att det står x1 och inte 1x, skillnaden är att x1 är portens namn och 1x är hastigheten.
Bullshit. Porten har sitt namn efter bandbredden, och han har kortet i en 16x-port.
June 11, 2001
Mean Machine wrote: Bullshit. Porten har sitt namn efter bandbredden, och han har kortet i en 16x-port.
Jag är ganska säker på det också, dock så tror jag inte att hans port för grafikkortet går så sakta. Jag misstänker snare windows eller en drivrutin för att ställa till det. Har aldrig sett ett bios där man kan ändra hastighet på en PCI-Express port. Därför tänkte jag att någon annan inställning i bios just syftade till vilken port det var, förmodligen något om vilken som skulle vara primär port eller något med någon adress.
Hastighetsproblenet är med ganska stor sanolikhet i mjukvaruform.
September 29, 2005
Har kollat både i cpu-z och gpu-z där det står pci-e 2.0 x16 @ x1.
Sedan får jag inte mer än ca. 9500p i 3DMark 06 med cpu i 3,8 ghz vilket jag tycker känns ganska lågt.
Jag ska skaffa ett annat grafikkort och testa och se vad som händer.
EDIT: Har testat med ett annat grafikkort nu och då får jag x16 i cpu-z. Det blir till att byta grafikkort alltså. Tack för hjälpen iaf.
2 Guest(s)