PDA/Handdator... Så... Vad gör de?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
PDA/Handdator... Så... Vad gör de?
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 5, 2006 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Såhär enkelt är det;

- Jag måste skaffa en kalender pga. möten, event och strunt hela tiden man tydligen måste gå på.

- Jag måste skaffa ett anteckningsblock jag alltid har med mig, för att skriva upp idéer som jag får ständigt och ibland i inte helt nyktert tillstånd.

- Jag är prylbög.

Så min tanke är att det kanske är dags att skaffa en handdator/PDA, men problemet är att jag vet absolut ingenting om dem, förutom att de kostar en jäkla massa pengar, något jag ogärna spenderar om jag inte vet vad jag får.

Så jag skulle vilja veta, vad kan jag göra med en?
Spamma saker, det jag vet är... mp3 och kalender.

1. Hur fungerar det med anteckningar? De som är utan "tangentbord", går det fort att skriva på dem?

2. Går det att "rita anteckningar"?

3. Vad finns det stöd för för media-format?

4. Hur är det att browsa internet (förutsatt att man har WLAN eller nått)? Som vanligt... Fast mindre? Eller funkar det bara med vissa "PDA-anpassade" hemsidor?

5. Är PDA-mjukvara "universiell" eller är det alltid anpassad till en viss modell?

6. Vad använder de för minnen? Kan man utöka för en rimlig summa?

7. Många har stöd för MS Outlook, etc. Finns det bra stöd för icke MS, t.ex. Thunderbird, OBT-filer, osv, eller är det MS som gäller till 100%?

8. Hur fungerar det att koppla upp sig online med hjälp av BT och mobilen?

9a. Hur högt måste man gå för att få en "bra" PDA? Jag fattar själv hur dum den frågan är, men försök att svara ändå.

9b. Och när man går upp i pris, vad är det man får då? En allmänt "snabbare", eller är det mer portar, större minne, vad är det?

10. Vilka "rykten" eller hur man ska säga det, har olika märken? T.ex. här är några hypotetiska jag hittat på ur luften: Palm är dyra men håller hög kvalité. Fujistu-Siemens är jättebra när de väl fungerar, men de krånglar mycket, HP har värdelös support men jättebra mjukvara, Acer är bästa budgetvalet. Osv.

Osv.
Help me!

Tack.

UPDATE:
Har nu beställt en N311!

Bobby Bullhorn
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
1039230
May 6, 2006 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

då kanske man kan fråga dig, varför e dem bra? vad kan man göra?
eller vad har du gjort...
vart sugen på det länge åxå....verkar kunna hjälpa en hel del o plus att man e prylbög gör det att man blir mycket mer benägen att använda detta än en vanlig kalender.....

så hur funkar den för dig?

Kizo
Member
Medlem
1039231
May 6, 2006 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Bobby Bullhorn wrote: så hur funkar den för dig?

Chill, jag beställde den idag, så jag har den inte ännu.

Den är bra för att den har en skärm som har upplösning på 480*640 (standard är 240*320). Den har WLAN och Bluetooth. Bäst I test April 2006 i MicroDatorn. Bland annat. 🙂

Bobby Bullhorn
Medlem
1039245
May 6, 2006 - 11:51 pm
sp_Permalink sp_Print

NEJ!! JA VILL HA SVAR NU!

ne ja satt dock o läste om den o tänkte posta min fråga o sen vänta på svar när det väl kommer 😀

så inge stress man inge stress

Kizo
Member
Medlem
1045066
May 27, 2006 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Bobby Bullhorn wrote: NEJ!! JA VILL HA SVAR NU!

ne ja satt dock o läste om den o tänkte posta min fråga o sen vänta på svar när det väl kommer 😀

så inge stress man inge stress

Har haft den ett tag nu.
Jag kan säga att jag är nöjd med den utan tvivel.
Den laddar snabbt, är stabil, och väldigt lättanvänd. Program finns det gott om och den är väldigt snygg (enligt mig).
Att koppla den till datorn med USB eller Bluetooth är inga problem.

Enda nackdelen med den är att jag nu börjat fundera:
Varför köpte jag den? 😀

Bobby Bullhorn
Medlem
1045617
May 29, 2006 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

hahaha!

ja du...nackdel ere väll
ok så pda gör inget altså...men den e cool....hmm...vad gör man då?

Kizo
Member
Medlem
1045621
May 29, 2006 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Bobby Bullhorn wrote: hahaha!

ja du...nackdel ere väll
ok så pda gör inget altså...men den e cool....hmm...vad gör man då?

Jodå, den gör massor. Jag har Word, grafikprogram, kalender, synkronisering, finns emulatorer till t.ex. Gameboy. Jag har en version av U.F.O installerat som kör 640*480px. Den är suverän som mp3-spelare. Lika bra som de absolut bästa mp3-spelarna på marknaden vad gäller ljudkvalité enligt en PC-tidning (MicroDatorn).
Den har WLAN, så jag kan surfa på internet, precis som på en vanlig dator, dvs. inte speciella WAP-sidor eller liknande.
Den har dessutom MSN.
Att skriva på den är absolut inga problem! Jag kan koppla den till datorn med USB eller Bluetooth. Det går t.o.m. se film på den (Olika bra beroende på film).

"Problemet" är det, att jag för det mesta har med mig laptopen, som kan allt det där också. 😕

Bobby Bullhorn
Medlem
1045844
May 30, 2006 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

hehehe, men...det e väll lättare att plocka fram en PDA än att plocka fram en notebook?....då kan man väll använda PDA:n för att göra allt snabbt som kalender osv....o notebooken för att göra tyngre jobb?

fast...asså det e ju verkligen som att ja försöker hitta en lösning för nåt som inte e ett problem....skapa ett behov lixom

Kizo
Member
Medlem
1046034
May 30, 2006 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Bobby Bullhorn wrote: hehehe, men...det e väll lättare att plocka fram en PDA än att plocka fram en notebook?....

Ja, definitivt och det är verkligen på såna punkter den vinner. PDA:n har du alltid igång och på dig, dvs. ingen starttid eller så. Så för att göra anteckningar, etc. är den helt magisk.

Bobby Bullhorn wrote: då kan man väll använda PDA:n för att göra allt snabbt som kalender osv....

Definitivt. Att använda kalender på Laptopen känns som en omöjlighet. Kalendern vill man ju kunna ta fram och kolla i jättelätt och det är det man kan med en PDA. Även som jag nämnde, anteckningsblock, kalkylator, internet om det bara är ditt skolschema eller TV-tablå du vill ha upp. Text går även VÄLDIGT bra att läsa på den, om du lägger in .pdf, .doc, osv.

Bobby Bullhorn wrote: o notebooken för att göra tyngre jobb?

Ja. Men det enda (enligt mig) egentliga arbete som kräver en laptop är spel (men det är ju inte därför man skaffar en PDA) och program som Photoshop.

Bobby Bullhorn wrote: fast...asså det e ju verkligen som att ja försöker hitta en lösning för nåt som inte e ett problem....skapa ett behov lixom

Jag håller inte med. En PDA som används rätt kan verkligen göra "livet lättare".

ante3
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 30
1048220
June 6, 2006 - 12:43 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vet att du redan köpt din handdator, men tänkte skriva lite av mina synpunkter ändå 🙂 🙂

1. Det går lagom fort. Du kan antingen få fram ett minitangentbord där du klickar på bokstäverna som ska skrivas, eller använder du dig av "Handstils-igenkännings-programmet" där du skriver varje bokstav precis som du skriver på papper. (en bokstav i taget, och i vissa fall hela ord)

2. Det finns inbyggt i alla moderna (och äldre?) handdatorer ett anteckningsprogram, typ som notepad, fast du har möjligthet att både skriva och rita. Rita gör du så klart med pekpennan.

3. Pocket PC modellerna har Windows Media 9/10 installerat och stödjer vad jag kommer ihåg mp3/wma och wmv (video)
Det finns sedan program att ladda ner efteråt för att få stöd för DivX (avi), mpg m.m.

4. Det funkar väl nästan som vanligt. Om sidan inte är handdatoranpassad kan det dock se väldigt flummigt ut. Men bilder och allt sånt visas.

5. Pocket pc (t ex HP, ASUS m.m.) använder sig av "Pocket PC", eller "Windows Mobile" som det numera kallas. Senaste versionen är Windows Mobile 5 tror jag, men allt från Windows Mobile 2003 och uppåt tycker jag är super.

Palm (Palm, TREO m.m.) Använder sig av Palm OS (något undantag för en viss TREO modell).

Utöver dessa finns inga andra standard OS, förutom vissa personer som kör LINUX i handdatorer.

Största skillnaden mellan PALM och Windows Mobile sägs vara att PALM är lite mer "kontor" , bra kalender m.m., medan Pocket PC är mer för Multimedia, film, musik, 3d spel osv. Men båda operativsystem fungerar vilket som.

6. Vanligast idag är SD (Secure Digital), men det finns modeller med Compact Flash, eller både SD & CF. Alla modeller har inte minneskort, men då måste du sjunka riktigt lågt i pris.

7. Ingen kommentar =P. Jag använder mig bara av MS Outlook och det funkar prima.

8. Vet tyvärr inte. Men vad jag har hört så ska det inte vara några större problem. Det brukar finnas guide runt om på nätet. http://www.handdator.se kan säkert hjälpa till med det.

9a. Med "bra" antar jag att du vill ha: wlan, blåtand, 400Mhz minst m.m. Och då är 3500-5000kr ett vettigt pris. Inte det bästa, men tillräckligt. Om du inte vill ha något förtom en sunkig färgskärm och en processor som bara klarar kalender-saker så finns det att få tag på runt 900kr.

9b. Allting. nästan.

Här är ett litet exempel på två modeller av Palm:

Tungsten E2 (2000:-)
Processor: 200Mhz
Skärm: 320x320 TFT
Minne(RAM): 32Mb
Minneskort: SD
Wlan: NEJ
Blåtand: JA
Ir: JA
Vikt: 133 gram

Lifedrive (4000:-)
Processor: 416Mhz
Skärm: 320x480 TFT
Minne(RAM): 64Mb + 4gb hårddisk inbyggd
Minneskort: SD
Wlan: JA
Blåtand: JA
Ir: JA
Vikt: 146 gram

10.

PALM = Billiga och stabila.
HP = Världsledande på handdatormarknaden (hade själv hp förut), mycket bra service.
ACer = Billigt i jämförelse, men bra saker för pengarna

Vet inget om övriga tillverkare.

Tack å Hej 😮

Bobby Bullhorn
Medlem
1049994
June 11, 2006 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

JAHAP!! DÅ VART MAN VÄLL SUGEN IGEN!!!! 🙁

skämt osidå...fan va man vart sugen nu 😛
man e ju en prylbög 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 258
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL