February 12, 2006
Finns det nån Pentium 2 expert som kan svara på följande?
Har en Pentium 2 fläkt som börjat låta riktigt illa.
Skulle behöva byta ut den. Det verkar gå att bara byta själva fläkten, dvs utan att behöva skruva loss kylflänsarna.
Men var får man tag i en sån fläkt?
Eller kan man bara koppla ur fläkten? Läste nånstans att den inte behövs om man har tillräcklig chassikylning.
Om man bara kunde se temperaturen på processorn skulle man ju kunna testa, men det verkar inte gå... Testade med Speedfan som inte får fram några uppgifter överhuvudtaget.
November 22, 2001
Förr hade clas ohlsson sådana fläktar.
Men måtten är egentligen inte så viktiga, kan du komma på något fiffigt sätt att fästa fläkten så kan du använda vilken fläkt som helst.
Jag använde t ex buntband en gång och har t o m kört med snören 🙂
Köra utan kan gå om det är en riktigt stor fläns och du har bra luftgenomströmning.
February 12, 2006
Json_81 wrote: Förr hade clas ohlsson sådana fläktar.
Men måtten är egentligen inte så viktiga, kan du komma på något fiffigt sätt att fästa fläkten så kan du använda vilken fläkt som helst.
Jag använde t ex buntband en gång och har t o m kört med snören 🙂
Köra utan kan gå om det är en riktigt stor fläns och du har bra luftgenomströmning.
Tackar, ska testa. Men det är svårt när man inte kan se temperaturen på processorn! Man famlar liksom i blindo då... Finns det ingen inbyggd termometer på Pentium2 så att man kan se tempen?
Jag har väl den kylfläns som följde med processorn. Den är väl inte tillräckligt stor antar jag?
Finns det förresten överhettningsskydd i P2 som det gör i senare modeller?
Eller vad händer om den blir för varm? Stänger den av sig eller brinner den upp?
February 12, 2006
nvidiaamd wrote: jag skulle gissa på det andra (brinner) emn ajg är ingen expert. bara du har nått som blåser luft på den är det ok.
spelar roll om den är riktig storlek eller ej.
edit: är de inte dags för ny dator? P2 är ju inte på toppen längre 😛
Finns det nyare datorer? Senare än Pentium2 menar du 😛
Jodå, jag har 4 datorer som är nyare. Spelar man inte spel så funkar en äldre dator ofta utmärkt om man behöver flera datorer. Till och med en gammal P2:a!
November 22, 2001
GerryPers wrote: Tackar, ska testa. Men det är svårt när man inte kan se temperaturen på processorn! Man famlar liksom i blindo då... Finns det ingen inbyggd termometer på Pentium2 så att man kan se tempen?
Jag har väl den kylfläns som följde med processorn. Den är väl inte tillräckligt stor antar jag?
Finns det förresten överhettningsskydd i P2 som det gör i senare modeller?
Eller vad händer om den blir för varm? Stänger den av sig eller brinner den upp?
Jag tror inte p2'orna har något överhettningsskydd, däremot tror jag den hänger sig långt innan det är någon fara. Originalflänsarna på p2 fanns i olika storlekar, sen beror det ju på vilken p2 det är. En 450 är ju mer i riskzonen än en 233.
1 Guest(s)