Pentium 4 2,2GHz|Page 3|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Pentium 4 2,2GHz
squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
sp_UserOfflineSmall Offline
129632
January 5, 2002 - 1:30 am
sp_Permalink sp_Print

det e mindre tjaffs med kompatibilitet, tweaka bios mm om man kör med intel men det har ju inte så mycket att göra med processorn utan chipsetet som sitter på moderkortet. Men jag kan hålla med att AMD ger mer "bang for the buck"

simonize
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 288
129634
January 5, 2002 - 1:31 am
sp_Permalink sp_Print

Här finns en jättefin sida som förklarar att Intel P4 INTE är kvalitet.

http://www.emulators.com/pentium4.htm

Den är väldigt stor och jag tror ingen orkar läsa den.. men, där står det iaf..

Petterk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 188
129647
January 5, 2002 - 2:00 am
sp_Permalink sp_Print

Det med värme problem med AMD stämmer inte så ofta men visst utveklar de mer värme. Men det är folk som har värme probs med p4 också de är rätt så varma dom också har jag uppfattat t.ex så jag nån som hade en p4 i 69 grader det är väll lite mycket. Det är väll vid 80C de klockarn ner sig..

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
129673
January 5, 2002 - 4:45 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-01-02 16:24, virran wrote:
P4:an har ju 13 micron, och det är ju bättre än 15 micron som man kör på nu.

Men AMD kommer också med 13 microns prollar så småning om!

vill inte skriva dig på näsan på något sätt, men det är 0,18 micron de kör på nu förutom tualatin och northwood som ligger på 0,13
amd 0,13 thoroughbred beräknas komma i mars

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
129743
January 5, 2002 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-01-05 03:00, Petterk wrote:
Det med värme problem med AMD stämmer inte så ofta men visst utveklar de mer värme. Men det är folk som har värme probs med p4 också de är rätt så varma dom också har jag uppfattat t.ex så jag nån som hade en p4 i 69 grader det är väll lite mycket. Det är väll vid 80C de klockarn ner sig..

Som någon tidigare nämnde så är det faktiskt Pentium 4 2.0Ghz som utvecklar mest värme för tillfället. Även mer än AMDs processorer.
Anledningen till att fler har värmeproblem med AMD system är för att de är svårare att kyla pga den mindre ytan.
Intel använder sig av en heatspreader för att både skydda kärnan och lättare avge värmen.
Tackvare den mer stryktåliga "kärnan" och det effektivare fästsystemet har Intel även kunnat utnyttja ett mycket högre tryck mellan processorkylaren och processorn.
Det specificerade trycket är faktiskt 5gg så högt som det på Socket A. Även att kylflänsarna i regel har mycket större volym på P4 system gör att kylningen blir mer effektiv.

Edit: Man kanske ska säga att det är lättare att få effektiv kylning. Men det faktum att Socket A systemen inte är gjorde för lika högt tryck ger de ett litet undertag. Trycket har mycket att göra med kylförmågan.

[ Detta Inlägg ändrades av: Anton aka [NH]Woxxman den 2002-01-05 13:34 ]

HoliC
Medlem
Forum Posts: 245
129785
January 5, 2002 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

http://radified.com/CPU/intel_.....tium_4.htm

Jag läste igenom hela den sidan, och fick iaf en klar bild för mig om vad min nesta dator ska bli.
Grabben som skrivit den är opartisk och vet troligtvis vad han pratar om.

Var och en får ha sin egen åsikt, men jag tycker att det är löjligt med folk som gapar ut "INTEL SUGER" osv osv...
Om folk kunde förklara varför deras processorer är bäst och varför tex intel är sämst så vore det lite roligare. Läste någonstans över här att "forumet håller på att bli rena lunarstorm" och det är det sista jag vill, nh ÄR det bästa forumet att få hjälp och köpråd i, förstör inte detta nu med massa omogna inlägg och personangrepp bara för att "han har ju en INTEL och då är man dum i huvudet" osv osv osv....

NEC Multisync 950+

[ Detta Inlägg ändrades av: HoliC den 2002-01-05 14:58 ]

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
129814
January 5, 2002 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tänker inte börja tjafsa om detta mycket tråkiga ämne, MEN det är tyvärr så att AMD utvecklar mer värme än en P4 vid samma Mhz!!
Alltså en AMD är varmare/Mhz än en P4...
Sen att AMD utför fler instruktioner per klockcykel så att den blir snabbare än en P4:a i syntetiska bänktester är en annan sak, dock kvarstår ren fakta...

Btw. hur varm blir en Motorola G4 866Mhz? som kör skiten av både AMD & Intel!!! wink

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
129828
January 5, 2002 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför det är så att man tycker dom med AMD har mer problem beror nog på att dom som pillar å har sig med datorer oftast har AMD.

Sen det där att det brinner upp om kylfläns å sånt skit, om man är så dum att man tar bort den ska man inte hålla på med datorer.

Nej jag vet ju vad jag ska köpa i min nästa köp. Jag lägger mina pengar på Kvalitet å prestanda å det börjar på A

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
130155
January 6, 2002 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-01-05 16:24, [Molotov] wrote:
Jag lägger mina pengar på Kvalitet å prestanda å det börjar på A

ASUS??

sLAN
Medlem
Forum Posts: 242
130239
January 6, 2002 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-01-05 15:46, skruvis wrote:
jag tänker inte börja tjafsa om detta mycket tråkiga ämne, MEN det är tyvärr så att AMD utvecklar mer värme än en P4 vid samma Mhz!!
Sen att AMD utför fler instruktioner per klockcykel så att den blir snabbare än en P4:a i syntetiska bänktester är en annan sak, dock kvarstår ren fakta...

Btw. hur varm blir en Motorola G4 866Mhz? som kör skiten av både AMD & Intel!!! wink

åh gud vilken idiot

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
130498
January 7, 2002 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Här jämmförs Nya P4 2,2ghz med bl.a. XP 2000+
och man ser igen att Intel lyckas ju inte klämma ut mycket bättre än vad en processor som har 500mhz mindre.

TESTET

jar
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
130639
January 7, 2002 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det många glömmer är att det inte är CPUn som gör hela systemet. Många här verkar helt fixerade vid AMD vs Intel vs X själv har jag svårt att tro att någon märker prestanda skillnader på någon enstaka procent.

En av de absolut viktigast faktorerna för mig är att datorn är stabil och TYST samt att jag kan få garanti på platsen i 3 år på mitt system.

Och det är i detta område som AMDs problem syns tydligt. Försök att köpa en företagsdator från tex DELL eller HP med en AMD processor. Och javisst har HP någon enstaka modell med AMD processorer men inte i företagssegmentet (HP Vectra) utan till hemanvändare (HP Pavillion/Brio).

Visst äger AMD marknaden för privatpersoner men när det gäller företagsmarknaden så finns det bara ett företag.

Och nu har vi inte ens pratat om servermarknaden...

-J

virran
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 574
130645
January 7, 2002 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror ni inte att P4 eller P3 brinner upp ifall flänsen ramlar av eller.

Min P3 800 var 74 grader med en FET koppar kylfläns när fläkten pajade.

Min Duron 800, med en Chrome orb fastnade en sladd i fläkten så att den stod stilla, då var den 63 grader...

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
130663
January 7, 2002 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-01-06 17:25, sLAN wrote:

åh gud vilken idiot

Din sign!! Är det innehållet i ditt huvud????

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
130689
January 7, 2002 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo men det går ju inte att jämföra en processors värmeutveckling vid samma Mhz om processorerna ifråga är helt olika uppbyggda och även presterar väldigt olika i samma klockfrekvens. Det enda rätta måste väl vara att jämföra t.ex de två toppmodellerna både i prestanda och värmeutveckling.
Nu har ju dock Intels Northwood P4 sänkt värmeutvecklingen avsevärt men den har också släppts väldigt nyligen.. wink

Stoffe_1
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
130722
January 8, 2002 - 6:31 am
sp_Permalink sp_Print

Men herregud småpojkar! Det är ju bara att ta en titt på varenda hårdvarusida på nätet så får man, svart på vitt, att AMD gör de överlägset snabbaste processorerna, tills nu när Northwooden släpps. Men sedan får man ju ta med i beräkningarna att dessa Northwoodprocessorer inte kommer att finnas tillgängliga på ett tag, och när de väl finns att köpa så kommer de att kosta åt HEL***E för mycket.
Alla ni som klagar på AMD ska bara knipa käft, för utan AMD så hade ni fått betala hutlöst mycket mer för er Intel processor än vad ni gjort, eftersom konkurransen med AMD har tvingat ner priserna REJÄLT! Dessutom hade ni antagligen fått hålla till godo med en 1 Ghz maskin, eftersom konkurransen även satt fart på utvecklingen av snabbare processorer.

Jag kan villigt erkänna att jag är AMD fan in i märgen, men jag tackar ändå de högre makterna för Intel. Utan Intel (och/eller) AMD så hade vi INTE haft så snabba, billiga, processorer (och hela datorer) som vi faktiskt har idag.
Se bara på minnestillverkarna, de SAMMARBETAR istället, vilket inte främjar oss konsumenter. De har nu kommit överens om att höja priserna med 30%! Hur kul är det för våra plånböcker?

Blir så ledsen och arg när jag läser om folk som klagar på AMD. De gör jättesnabba och billiga processorer till oss gamers.

Till alla som klagar på AMDs driftsäkerhet vill jag säga följande:

Värme:
Inget problem! Finns massor med kylare, både luft och vatten, som gör ett utomordentligt fint arbete. Som användare så kommer man ALDRIG att ha ont av AMDs "beryktade" värmeutveckling, såvida man kan vara klyftig nog och köpa en vettig kylare. Har en polare med en dålig kylare. Han klockar som 1 Ghz AMD till 1,4 Ghz ROCK SOLID, trots att värmen i hans fall ligger på närmare 65 grader. Detta spelar ingen roll, då AMDn är specad att klara 90 grader. Å vad spelar det för roll om processorn håller 70 grader, eller 30? Så länge den går stabilt? Min egen AMD ligger på 45 grader, och funkar líka bra.

Kompabilitet/Kvalitet:
Jag är snart inne på mitt 5:de AMD system. Är ganska glad för att ha det nyaste.... smile
På min andra AMD gjorde jag en 4 cm lång repa över kretskortet när jag skulle öppna den. Trots detta funkar processorn jättefint öveklockad från 550@850 Mhz fortfarande (detta var 2 år sedan). Min 3:dje AMD har varit överklockad i 1,5 år, 750@1100 Mhz. Fläkten har stannat några ggr (pga mitt eget slarv) men den fungerar lika fint ändå.
Mitt nuvarande system, 1 Ghz T-bird @ 1,37 Ghz står igång 24/7 med SETI. Samtidigt så använder jag den för dagligt bruk. Stabilare dator har jag aldrig haft (ja, jag har haft Intel också).

Som jag ser det så är det "Skiten Bakom Tangenterna" som gör ett system bra, eller dåligt. En kille som inte vet ett piss om datorer, men ändå ska kladda på dem kommer givetvis att få problem, oavsett vilket system han kör. Men vet man vad man pysslar med, så spelar det ingen roll om man kör AMD, eller Intel, man kommer att ha ett stabilt system ändå.

Man kan summera felen så här:

1. SBT-fel (den som använder datorn)
2. Farbror Bill's fel (Microsoft)
3. (långt, långt efter de övriga 2) hårdvarufel.

Så, nu vill jag inte se fler barnsliga, osakliga inlägg här! Håll er till fakta, och bespara oss era personliga, naiva åsikter! Öppna inte käften, om ni inte kan motivera EXAKT varför ni tycker som ni gör.

Hercules GF2 @240/410 Mhz

[ Detta Inlägg ändrades av: Stoffe den 2002-01-08 07:40 ]

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
130736
January 8, 2002 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Bra skrivet Stoffe.

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
130900
January 8, 2002 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-01-08 00:24, Anton aka [NH]Woxxman wrote:
Jo men det går ju inte att jämföra en processors värmeutveckling vid samma Mhz om processorerna ifråga är helt olika uppbyggda och även presterar väldigt olika i samma klockfrekvens. Det enda rätta måste väl vara att jämföra t.ex de två toppmodellerna både i prestanda och värmeutveckling.
Nu har ju dock Intels Northwood P4 sänkt värmeutvecklingen avsevärt men den har också släppts väldigt nyligen.. wink

Nej men frågan är vilken blir varmast en P4 1,7Ghz eller en XP 1,67Ghz t.ex. dom ligger väldigt nära varandra i klockfrekvens, eller hur!? Sen att dom presterar olika det vet jag, men det var väl inte det det gällde?? Vilken blir varmast gällde det väl sen att XP utför fler instruktioner/Mhz är en annan fråga?? eller hur...& som sagt påpekade jag att en P4 i samma frekvens som en AMD så är AMD´n en varmare processor!! jag tror inte att jag påstod något annat...

punkarn89
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
131963
January 12, 2002 - 2:17 am
sp_Permalink sp_Print

Ok, jag är inte super insatt i detta, men några av mina vänner är det o dom kör med AMD o mekar hela tiden osv. AMD är helt OK mycket prestanda för lite pengar, men jag har sätt att mina vänner har hafr en del problem med sina AMD system, dar saker slutar funka o brinna upp.

mvh Dalle

phriik
Medlem
Forum Posts: 196
132006
January 12, 2002 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

någon!
stäng denna tråden! 😀
dom borde auto stänga alla dessa trådar som dyker upp konstant eller skapa ett nytt forum som heter p4 vs. Amd
Då j**lar hade det blivit fajt

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 599
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL