July 18, 2002
Går i datorköpstankar för musikproduktion och undrar...
-Pentium eller AMD?
Jag har hört att man skall akta sig för AMD om man tex skall använda Cubase o dyl (vilket jag skall), eftersom programmen funkar bättre med Pentiumbaserat. MEN, är det ngn som har erfarenhet av detta och kan säga hur det EGENTLIGEN ligger till? Funkar AMD precis lika bra kanske? Det skulle ju helt klart vara gött o köpa det billigare...
September 4, 2001
tb3030 wrote: Går i datorköpstankar för musikproduktion och undrar...
-Pentium eller AMD?
Jag har hört att man skall akta sig för AMD om man tex skall använda Cubase o dyl (vilket jag skall), eftersom programmen funkar bättre med Pentiumbaserat. MEN, är det ngn som har erfarenhet av detta och kan säga hur det EGENTLIGEN ligger till? Funkar AMD precis lika bra kanske? Det skulle ju helt klart vara gött o köpa det billigare...
Jag har själv provat Cubase på min amd maskin och det fungerar prima! 8)
June 18, 2001
Jag kör Cubase SX (har kört Logic med) och själva kompatibiliteten med AMD är det inga som helst problem med!
Däremot chipseten! VIA bl.a har ju fuskat lite grann med äldre Chipset typ KT133,KT133A och KT266 många bättre ljudkort fungerar inte så bra med dessa p.g.a PCI bus implementationen.
Dock så har VIA's 4in1 drivare gjort att mer o mer fungerar.
Jag kör idag ett ASUS A7V133 med ett Creamware LUNAII och SCOPE3.1A programvaran för detta, och det funkar prima i WinXP.
Vad har du tänkt att köra för ljudkort?
July 18, 2002
Jag har ett "M Audio AudioPhile" som jag tänkt använda mig av... Vet inte hur dess kompabilitet är, men eftersom det tydligen räknas som ett mer "proffesionellt" kort så antar jag att det passar till det mesta...
Fast det där med AMD vs Pentium... Man blir ju lite kluven när musikerna tjurskalligt hävdar att Pentium är det som gäller, och om man pratar med datorkännare hävdar de att AMD går precis lika bra...
- Chipset? ehm? 🙄
September 12, 2001
Det är mest bara struntprat om att en P4:a är bättre...
Det är ju mycket av en "religionsfråga" det här om det ska vara en AMD eller en Intel...tycker som vanligt att man ska köpa det man tror passar en bäst.
Bägge är mycket kompetenta processorer med olika arkitekturer men fungerar som man begär plus lite till.
January 8, 2001
rent kompatiblitetsmässigt så bruker de moderkort/chipset som Intel gör vara mycket bättre än de som tex via gör... därav tycker jag att man om man vill vara säker så kör med p4 alternativet....speciellt då du skall köra ett litet udda ljudkort(inte direkt mainstream), dock om du är orolig kan du juh alltid höra med ljudkortstillverkaren och frånga dem om kompatiblitetspeoblem och annat, det svarar de säker gärna på. säger de att det är ok, så finns det juh ingen anledning att slösa pengar på en Intel maskin
dock rent processor mässigt spelar det ingen som helst roll... men det är juh lite kämpigt att fösöka hitta ett intel chipset till en Athlon....
October 23, 2001
Jag också arbetat lite med att skapa musik i cubase och förstår vad du menar. Det kan vara oerhört irriterande om det inte är stabilt till 100% Millisekunder hit och dit är viktigt!
Men om det är just ett INTEL -chip du vill ha på moderkortet så satsa på det! Man måste ju inte köpa den snabbaste P4:an.
July 18, 2002
Nu har jag bestämt mig. Det blir någon Pentium-variant. Bara för att jag inte kan så där jättemycket om datorer, och vill vara säker på att jag har prylar som fungerar. Och precis som "Turbo123" säger, så är det OERHÖRT irriterande när det glappar när man proddar som bäst!
Frågan är nu bara vad jag skall välja för något... Man behöver ju verkligen inte köpa det senaste och snabbaste, men problemet är ju att nätbutikerna o dyl bara säljer de senaste modellerna... Det skulle nog räcka med en... tja P3 nånting kanske...
April 9, 2001
Som oxygenial sa så är det främst chipsetet som är kritiskt. Du får mycket PCI trafik mellan ljudkort och ram/processor och det är lätt att fylla den stackarn så att datorn hakar upp sig lite.. =)
VIA har varit dålig på detta, SiS vet jag inte så mycket om men de ska fungera. Intel har vissa tråkiga chipset men de nyaste är iaf helt ok. Kör tex med ett gammalt BX chipset till min musikmaskin och den tickar som en klocka...skulle behöva lite mer kräm i den bara.. =)
Sen så är det mycket vilken annan hård-/mjukvara du har på maskinen:
* Se till att ha så "rent" OS som möjligt, inget skit ICQ etc eller en systray som är upplyst som Bagdad 1991 eller en amerikans kåk under jultid.
* Helst inga USB brännare eller sånt som får datorn att frysa till lite ibland när OS'et bestämmer sig för att kolla enheter.
* så lite xtra kort som möjligt i datorn....endera så använder man den till musik eller så använder man den till lite av varje...och får då oxo räkna med att det kan bli lite kaijko...
1 Guest(s)