December 2, 2005
Jag tror definitivt att AGEIA Physx kommer slå igenom. detta tror jag av 2 anledningar:
1. Grafiken börjar nå sådana höjder att man inom en hyfsat snar framtid inte längre behöver nya grafikkrot samt att folk börjar bry sig mer om vad som finns under ytan och inte bara grafiken i spelen.
2. AGEIAs fysikmotor är en stark konkurrent till marknadsledaren Havoc (som är irriterande alldeles för ofta) och är bl.a. optimerad för "massively parallel hardware", vilket troligtvis innefattar multicore-cpuer. dessutom har de vart så smarta så att om man inkorporerar stöd för Physx i sitt spel får man använda deras fysikmotor gratis! Alltså kommer troligtvis en stor andel av kommande spel ha stöd för Physx vilket markant ökar säljkraften.
Jag kommer troligtvis själv å köpa det efter att jag uppgraderat mitt grafikkort om jag får råd någon gång
May 2, 2006
1) Både Nvidia och ATI(AMD) kommer med egna Havoc baserade fysiklösningar.
2) Nästan allting kretsar för närvarande kring multi CPU/GPU lösningar (dual, quad, SLI, Crossfire).
3) Varför köpa ett dyrt kort separat om man har en eller flera CPUer som är lediga för jobbet (detta argument är också ett problem för nyss nämnda grafikkortsjättar).
4) Ett Physx kort kostar fortfarande mer än ett X1950Pro, och det för något som bara stöds i ett fåtal spel. Än så länge har det inte heller imponerat nämnvärt i denna handfull spel. Varför har inte fler spelutvecklare inkorporerat stödet??
5) Grafiken är inte i närheten av de höjder som den kommer att vara inom några år. Det är fortfarande mycket långt kvar till 3D rendering i realtid som kan liknas vid filmisk kvalitet.
För den kraft som kommer att behövas för det så kan exempelvis 8800GTX i SLI mest liknas vid en diaprojektor. Så länge ett fysikkort kostar mer än ett mid-end graffe blir det svårsålt. Såvida man inte kan uppvisa fantastiska spelhöjande effekter.
Ovanstående ståndpunkter är som sagt bara några motargument till varför jag inte tror på Ageia. Däremot så ska dem ha credit för att de utvecklat något som satt fart på de andra jättarna på marknaden. Visst behöver ett bra spel mycket mer än snygg grafik. Spelkänsla och story är andra områden som också behöver en rejäl förbättring. 😛
January 1, 2002
Tror på Ageia om korten sjunker i pris.
Mitt Physx kort köpt från ebay 🙂
1 Guest(s)