Physx kommer slå igenom!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Physx kommer slå igenom!
237 prim15
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 24, 2007 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror definitivt att AGEIA Physx kommer slå igenom. detta tror jag av 2 anledningar:
1. Grafiken börjar nå sådana höjder att man inom en hyfsat snar framtid inte längre behöver nya grafikkrot samt att folk börjar bry sig mer om vad som finns under ytan och inte bara grafiken i spelen.
2. AGEIAs fysikmotor är en stark konkurrent till marknadsledaren Havoc (som är irriterande alldeles för ofta) och är bl.a. optimerad för "massively parallel hardware", vilket troligtvis innefattar multicore-cpuer. dessutom har de vart så smarta så att om man inkorporerar stöd för Physx i sitt spel får man använda deras fysikmotor gratis! Alltså kommer troligtvis en stor andel av kommande spel ha stöd för Physx vilket markant ökar säljkraften.

Jag kommer troligtvis själv å köpa det efter att jag uppgraderat mitt grafikkort om jag får råd någon gång

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1113012
January 24, 2007 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

njaa, eftersom nvidias 8800 serie har physik del så tror jag där imot att de kommer blir större konkurans på denna marknad fram över.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1113017
January 24, 2007 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

1) Både Nvidia och ATI(AMD) kommer med egna Havoc baserade fysiklösningar.
2) Nästan allting kretsar för närvarande kring multi CPU/GPU lösningar (dual, quad, SLI, Crossfire).
3) Varför köpa ett dyrt kort separat om man har en eller flera CPUer som är lediga för jobbet (detta argument är också ett problem för nyss nämnda grafikkortsjättar).
4) Ett Physx kort kostar fortfarande mer än ett X1950Pro, och det för något som bara stöds i ett fåtal spel. Än så länge har det inte heller imponerat nämnvärt i denna handfull spel. Varför har inte fler spelutvecklare inkorporerat stödet??
5) Grafiken är inte i närheten av de höjder som den kommer att vara inom några år. Det är fortfarande mycket långt kvar till 3D rendering i realtid som kan liknas vid filmisk kvalitet.
För den kraft som kommer att behövas för det så kan exempelvis 8800GTX i SLI mest liknas vid en diaprojektor. Så länge ett fysikkort kostar mer än ett mid-end graffe blir det svårsålt. Såvida man inte kan uppvisa fantastiska spelhöjande effekter.

Ovanstående ståndpunkter är som sagt bara några motargument till varför jag inte tror på Ageia. Däremot så ska dem ha credit för att de utvecklat något som satt fart på de andra jättarna på marknaden. Visst behöver ett bra spel mycket mer än snygg grafik. Spelkänsla och story är andra områden som också behöver en rejäl förbättring. 😛

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1113089
January 25, 2007 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Tror på Ageia om korten sjunker i pris.
Mitt Physx kort köpt från ebay 🙂

Campaigner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 421
1120850
February 26, 2007 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Borde ett till alternativ: "När det blir lönt att skaffa det."
Röstade på "När det kostar under 1000:-"

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1120875
February 26, 2007 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, när det blir "rimligt pris" kommer jag skaffa det. Det blir väldigt trevliga effekter på spelen. Sen är det ju fullt möjligt att grafikkorten har börjat inkludera bättre varianter då, det märker jag.

Nu ger det mycket resultat, men för ett högt pris.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1120884
February 26, 2007 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är rätt mediokert med anledningar att skaffa en nu (i mina ögon), men blir det billigare och man verkligen får nytta av det, så visst. Jag brukar ha en viss besatthet av att vara värst, men i PhysX-fallet är jag rätt neutral hitttills.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 311
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL