December 25, 2004
Hej!
Det gäller det gamla vanliga problemet, som så många haft innan...tror jag?
Problemet: Jag kan inte köra UDMA på alla mina 3 enheter. Jag har en SATA-hårddisk, 1 ATA-hårddisk och 1 cd-rom.
SATA-disken kör UDMA-5 utan problem, men dom 2 andra bråkar med mig. ATA-hårddisken kör pico-mode om jag så hotar den med gevär och cd-romen vill bara kör UDMA-2.
Jag bootar från SATA-disken, om det nu har någon betydelse?
ATA-disken är master & Cd-romen slave.
SATA-disken sitter kopplad på SATA-1 kontakten på moderkortet och dom andra enheterna sitter på IDE-1 kontakten.
Kan det vara kabeln som är dum eller är det bara jag som är obildad?
Efter lite efterforskningar i diverse forum såg jag att windows kunde bli knasigt och hävda att man körde allt annat än UDMA fast man gjorde det. Jag testade lite prestanda på enheterna och resultat visade klart och tydligt att jag inte kunde ha UDMA på alla enheterna.
Jag har en P4 på ett Epox 5 EGA+ moderkort.
Jag vore mycket tacksam för hjälp... för det här har orsakat för mycket huvudbry nu! 😉
//Blash
November 27, 2003
SATA kör alltid UDMA5/6
DVD/CD-rom stöder aldrig mer än UDMA2, utom i väldigt sällsynta fall.
Med det sagt, prova att avinstallera IDE-kanalen som hårddisken sitter på och starta om.
Att byta kabeln kan vara ett alternativ, men jag tror du skulle märka av värre problem med då.
Prova sätt CD-rom och HDD på olika kanaler.
Dock är PIO (inte pico ;)) ett tecken på att allt inte är som det ska. Det är när det blivit ett visst antal fel vid skrivning/läsning som Windows väljer att slå över till PIO istället för DMA eftersom all data då går genom processorn istället för at gå direkt dit det ska från minnet.
//Andreas
December 25, 2004
Tjohej Delph1!
Korkad som jag är förväxlade jag det med editorn Pico 😉
Jaså Sata kör alltid UDMA5/6... hmmm...
Det där med cd-romen kan jag förstå, men ata-hårddisken... *kliar sig i huvudet om & om igen*
Jag har testat att ta bort kanalerna i enheteshanteraren och uppdatera drivrutinerna... Men inget verkar fungera. När jag installerar om ide-drivrutinerna så verkar hårddisken köra Multiword DMA-2 i ungefär 20-30 sekunder för att sedan gå över till PIO... hmmm...
Jag testade att köra utan cd-rom nu och fick samma resultat.. *grubbel*
Jag testade att köra Steelbytes HD_speed och när jag kör min SATA-disk (C:) så får jag ungefär 25-30MB/s och ATA-disken (d:) 2500-2600KB/s ...så ATA-disken kör väl det långsammaste PIO-läget som finns = Pio 0 ?
Jo...Jag läste i nått forum om det där med att windows (den skyddade verkstaden) går över till PIO, efter ett antal misslyckade läsningar.
Och ang. att all data går genom cpu:n... Det är ju lite det som är jobbigt... dålig överföringshastighet hade man kunnat leva med... Men det går knappt att spela mp3 innan det börjar att lagga 🙁
Har du några fler idéer?
Jag är mycket tacksam för ditt engagemang! 🙂
May 29, 2001
Vad använder du för kabel till din ATA hårddisk? Det ska vara en med en blå, en svart och en grå kontakt. Den blå kontakten ska sitta i ditt moderkort.
Hade precis samma problem och så såg jag att jag hade en sunkig gammal ide kabel från en cd-rom, gick och köpte en ny och sen funkade det.
December 25, 2004
December 25, 2004
Jag har 2 stycken... Dom är inte blåa i änden... men ... 1 gul-svart-grå & 1 röd-svart-grå .... dom har kunnat köra UDMA 5 förut... hmm...
squarepusher wrote: Vad använder du för kabel till din ATA hårddisk? Det ska vara en med en blå, en svart och en grå kontakt. Den blå kontakten ska sitta i ditt moderkort.
Hade precis samma problem och så såg jag att jag hade en sunkig gammal ide kabel från en cd-rom, gick och köpte en ny och sen funkade det.
December 25, 2004
Menar du att jag ska ha dom på var sin kanal OCH köra cabelselect?
eller att jag ska antingen testa på var sin kanal eller cable select och båda på samma kanal?
Jag har just testat att köra dom på samma kanal och cable select... Och det funkar, men ATA-disken kör pio (som jag nu börjat vänja mig vid) ;)....
Dadde wrote: Prova att köra hdn på ena kanalen med ny kabel och cdromen på andra ide kanalen så bode det funka fint, överföringen mellan hd och cdrom blir optimal på det sättet med. Edit: Prova med att köra jumpern som cable select med och på både slave å master.
June 11, 2001
För att överhuvudtaget kunna köra snabbare än PIO mode så måste du ha en 80-kabel, alltså en kabel där var annan ledare är jord.
Dagens moderkort går automatiskt ner till PIO mode om det är fel typ av kabel.
Det kan även vara så att den andra PATA-kanalen är satt att hantera enbart CD-ROM och då blir det samma fel.
En variant till är om kabeln har en spricka eller är gammal och torr, detta orsakar även ditt problem.
December 25, 2004
Hmz....
Mjo... Men det konstiga är ju att cdromen kan köra UDMA-2, när cd-rom:en sitter som t.ex slave och hårddisken som master, på kabeln?!
Det har ju fungerat utmärkt innan... så jag förstår verkligen inte... Jag har testat 2 kablar nu...hmmm...
Och kablarna är 1½ månad gamla... *grubbel*
Men jag gillar skarpt alla härliga människor här som har bra idéer som alla ni som har skrivit! 🙂
Sebbe wrote: För att överhuvudtaget kunna köra snabbare än PIO mode så måste du ha en 80-kabel, alltså en kabel där var annan ledare är jord.
Det kan även vara så att den andra PATA-kanalen är satt att hantera enbart CD-ROM och då blir det samma fel.
En variant till är om kabeln har en spricka eller är gammal och torr, detta orsakar även ditt problem.
December 25, 2004
Jag har testat att köra cd-romen och ata-disken på var sin kanal. Och även testat att bara köra sata-disken och ata:n. Men ändå går disken bara på pio-mode?!
Vart kan man få tag i ett sånt där test-program, som det skrevs om tidigare, till en 120 gigs IBM deskstar?
//Blash
December 25, 2004
Laglorden wrote: http://www.hitachigst.com/hdd/.....wnload.htm ?
nu har jag testat det programmet också...
allt verkar stå rätt till med disken... *grubbel*...
December 25, 2004
Det där med att PATA-kanalen är satt att hantera enbart cdrom. Vart kan man ställa om sånt? Bios? Jag har haft 2 hårddiskar innan (och körde utan cd-rom)... och då funkade det bra... men det gör det inte längre heller... hmmm?!
Finns det fler förslag? Detta var sannerligen ett lurigt problem! 🙁
-----------------------------------------------------------------------
Skrivet: 2005-12-18, 16:37 Rubrik:
För att överhuvudtaget kunna köra snabbare än PIO mode så måste du ha en 80-kabel, alltså en kabel där var annan ledare är jord.
---------------------------------------------------------------------
December 25, 2004
Hmmm...jag har testat LBA, large och ett annat läge och auto...med andra ord alla de jag kunde testa?...
Hmz.. Jag hittade inte nått om att man kunde ställa in en kanal för att bara köra en grej? Är det nån som är haj på Award Bios (6.00pg) ?
Extra God jul och tack till alla er som försöker hjälpa mig! 🙂
Sebbe, dadde, delp1 och alla er andra! Tack!
//Blashyrkh
1 Guest(s)