February 22, 2003
Jag inväntar nu mitt nya chassi och vill optimera luftflödet så ja tänkte att jag skulle köpa rundade IDE kablar till DVD brännaren
men ja vill göra nått åt plattkabeln till hårddisken också
är de samma typ av kabel som går till IDE hårddiskar som till dvd-rom osv.? 😕
och finns det IDE kablar me bara 2 anslutningar alltså inte 3 som de alltid är
May 2, 2006
Det finns även med bara 2st kontakter, men de kan vara lite svåra att få tag på, då nästan alla tillverkas med 3 kontakter för att kunna utnyttja de bägge kanalerna. Vanlig IDE kabel går till både DVD/CD-ROM såväl som till IDE HDD, vilket Xenomorphed redan påpekat.
May 2, 2006
BelGarath wrote: tack för svaren! =) nu blev ja lite klokare...men kan man köra 1 IDE kabel på både dvd och hårddisk? om man byglar dvd som master och hårddisk som slave?
Ja, det går. Däremot så har DVD:n mycket sämre access tid vilket försämrar prestandan på hårddisken när DVD:n läser/bränner. Endast en enhet åt gången kan kommunicera med kontrollern på en IDE kanal.
Det är mao ingen ideal lösning, och kan du lösa det med SATA eller ytterligare en IDE kanal så är det att föredra.
Sätt också hårddisken som Master och DVD:n som slave, inte tvärtom.
April 23, 2003
BelGarath wrote: och finns det IDE kablar me bara 2 anslutningar alltså inte 3 som de alltid är
Blir svårt att få tag i nytt, som sagt, men om du vill ha en är det bara att klippa av den sista biten av en kabel (biten mellan slave- och master-kontakten). Se bara till att inga ledningar går ihop när du klippt av, för då blir det ju troligen kortslutning.
1 Guest(s)