September 5, 2002
Det problemet har jag med min hårddisk också även det en IBM 120GXP 80GB, det är väldigt irriterande så om det finns fler som upplever detta och kan berätta om det ska vara så här eller om man kan byta ut sin HDD på garanti eller nåt, den var inte lika ljudlig förut.
August 7, 2002
Jag har en också en IBM deskstar 120gxp.
Min låter ger ifrån sig ett gnisslande ljud nån gång per dygn. Jag läste nåt på ibm´s site att den gör en selftest var 12:e timme. Vet inte om det är vad som låter.
En polare köpte nyligen också en 120GXP och hans låter precis lika.
Bara den håller ihop så är man nöjd
May 23, 2001
En hårddisk ska inte ge ifrån sig ett pipande ljud. Jag hade en polare som köpte en IBM för 2 år sen eller nått och den förde ett jävla oväsen och då lämna han tillbaks den och fick en knäpptyst.... Nej ring/maila IBM eller där ni köp den och klaga! Man ska väl kunna ha datorn igång på natten utan att vakna av att hårddisken piper.....
June 3, 2001
Jag hade samma problem som ni tills jag fan lösningen. Ljudet verkar uppkomma när disken blir varm. Hade min seagate under ibm, så ibm disken vart uppvärmd av en under. Vilket medförde att dessa tjutande ljud uppstod och vart värre med tiden. Samma grej hände om igen med 3 olika ibm diskar. Efter att ha fått en ny ibm disk så satte jag den under seagaten istället och då var det knappast nåt tjutande. Och efter att ha lossat skruvarna som håller disken, så pass mycket att den sitter där men att det går att vicka på den, har jag istort sett inget missljud. Så mitt tips är att inte ha ibm diskarna för varmt och inte det minsta hårt fastskruvade. En vild gissning är att missljudet har med att metallen rör sig av värmen.
2 Guest(s)