September 5, 2001
Är som så att jag har köpt en Samsung 960BF för 1-2 månader sedan, och det har redan börjat ploppa upp en defekt pixel. 1 pixel är inte så stort men när man vet om den så stör jag ihjäl mig på den, men ialla fall så tänkte jag att det här är ju lungt, eftersom skärmen har "Zero defekt pixel warranty" eller va dom kallar det. Så hörde av mig till samsung, och sa att det bara gällde på Ljusa defekta pixlar (missade Bright i garanti reklamen). Har inte en aning vad som skiljer dom åt men verkar inte som jag får det på garantin iaf 👿 . Är det någon som kan förklara för mig:
-Skillnaden mellan ljusa och mörka pixlar, mao varför dom tar den ena men inte den andra.
-Hur uppkommer döda pixlar? Vad kan man göra så att man kanske får en LJUS defekt pixel och därmed garanti :P?
July 1, 2003
En ljus defekt pixel betyder antagligen en pixel som antingen lyser vitt, rött, grönt eller blått, medan en mörk trasig pixel är en som inte lyser (alltså blir svart). Döda pixlar uppkommer eftersom tillverkningen av skärmarna är långt ifrån perfekt.
Att få en mörk defekt pixel att bli en ljus defekt är väl en teoretisk omöjlighet.
August 11, 2005
En defekt pixel har vissa lyckats få att fungera igen efter att köra ett speciellt program på datorn.
En död pixel är död, ingen chans att återuppliva medan en defekt pixel finns hopp (+ en skål tur) at få att fungera igen.
Vad jag vet så är det rätt så svårt att få några defekta pixlar "på kommando", blir ju lätt hänt att man får döda i jakten på en defekt och då hjälper det det ju fortfarande inte 😛
2 Guest(s)