plasma eller lcd?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
plasma eller lcd?
Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 283
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 7, 2008 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej! Jag har 2 tv-apparater jag funderar på.

1. Samsung LE40R87BDX XEE (LCD)
2. Philips 42PFP5532D/12 (PLASMA)

Jag har tänkt att koppla datorn till tvn och se på film och spela spel ibland.
Har tv-signal från tele2vision.

Kan jag få lite rekomendationer?

Mvh Marcus

Contiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 748
1173528
January 7, 2008 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror du menar Samsung LE-40M87BD och personligen hade jag valt LCD före plasma då du ska koppla till datorn. Förutom att du slipper inbränningar så tycker jag personligen att LCD ser bättre ut vid vanligt TV-tittande. Vid film skulle jag nog säga plasma och vid spel så är det en fråga om smaksak.
Jag hade personligen valt denna LCDn dock. Sharp LC-37XD1E
http://www.prisjakt.nu/produkt.....?pu=124921

Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1173530
January 7, 2008 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Contiz wrote: Tror du menar Samsung LE-40M87BD och personligen hade jag valt LCD före plasma då du ska koppla till datorn. Förutom att du slipper inbränningar så tycker jag personligen att LCD ser bättre ut vid vanligt TV-tittande. Vid film skulle jag nog säga plasma och vid spel så är det en fråga om smaksak.

tack för svaret... jag skrev in lite fel beteckning men det är rättat nu.. le40r87bdx skulle det stå 🙂

Fler tips någon?

Contiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 748
1173531
January 7, 2008 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Se min edit på förra posten 😛 Fast Samsungen är bra den också, så det bestämmer du såklar själv.

Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1173543
January 7, 2008 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Contiz wrote: Se min edit på förra posten 😛 Fast Samsungen är bra den också, så det bestämmer du såklar själv.

kan du lite om dom så du vet några för och nackdelar med de 2 tv-apparaterna? 🙂

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1173589
January 7, 2008 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ska du koppla till datorn så köp LCD helt klart.

R1 Uffe
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
1173611
January 7, 2008 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu kommer mina tankar som jag tycker är sanna.

X Full HD: Nja, du kommer nog hinna byta TV 1 eller 2 gånger innan det kommer 1080p TV sändningar som standard. Vill du nu absolut köra ditt PS3 på 1080p, då är det FULL HD som gäller för dig.

X HD: Is the shit. Minst 720p klarar man sig gott på. Digital TV och DVD sänds i 576p eller vad det nu är, så egentligan klarar man sig med en lågupplöst TV till 95%

X Det som gör vilken TV som klarar av att visa dålig (låg upplöst) utsändning på ett bra sätt handlar om hur bra elektronik som sitter inne i skalet, inte själva bild tekninken (plasma/lcd). Elektronik= Om jag förklarar enkelt, den TV som hanterar dålig signal bra har guldplätterade kontakter, den andra har det inte

X Varför säljs det mer LCD= För 80% av dom som köper en platt tv har ingen aning om vad det handlar om. Dom köper den TV som "sticker" ut mest i en affär. Och i en affär med många lysen så sticker LCD ut bäst pga att den tekninken syns bra när det är ljust.

X Plasma/LCD till dator: Detta är personligt. Den som kör skyhög upplösning på sin PC monitor i windows behöver en LCD, den som ligger på normal upplösning tycker jag ska köpa en Plasma.

X Inbränningar: I det stora hela så är inbränningar ett minne blott, åtminstone kan jag gå i goda för Panasonic´s 70/700 serie. Har haft statisk bild i 4 timmar på min, bara tillfällig inbränning, bytte kanal en stund, sen var det borta. Men visst går det tvinga fram inbränningar, det är nog inga problem.

X Responstider och alla andra specifikationer som kontrast och sånt: Skit i det, säger inte ett dyft. Alla märken mäter detta på olika sätt, respons tider är inget att bry sig om om man håller sig till kända märken, dom andra märkena kan jag inte säga något om. Om det skulle vara eftersläpningar så beror det oftast på att det är massa bildförbättrings funktioner på slagna i TV menyn

X Livslängd: Innan Plasma/LCD börjar visa dålig bild så kan jag garantera att ni har hunnit byta TV apparat. Även om Plasma blir sämmre fortare

X Vilken tum på bildytan: Svårt att säga, men personligen och som många andra så köp så stort du bara kan. Fast till en viss gräns, om det är runt 2 till 3 meter från ögat till TV´n så kan nog 42" vara lämpligt, mer än 3 meter runt 50" och större. Detta är pga att du vänjer dig så fort med storleken på TV´n och vill ha en ännu större.

X EL Förbruknig: Det stämmer att Plasman drar dubbelt upp i el förbrukning än LCD, MEN detta är om man visar helvit bild på bildytan, och hur ofta gör man det ? Så det Aftonbladet och andra kvällstidningar skriver i sina tester är sant, fast ändå inte. Vid vanlig TV tittande så är det i stort sett samma lilla watt dom drar Plasma som en LCD

Och nu till det allra VIKTIGASTE: Högre upplösning betyder inte bättre bild, stirra er inte blinda på det

För mig personligen så är LCD bättre på 3 saker. Annars rekomenderar jag Plasma till Svenska folket.
EDIT: "Har ändrat mig nu, nu finns det bara 2 saker som dom är bättre på. Nu kan man få en helt OK 42" plasma med Full HD för 15000kr"

1. 100% inga inbränningar
2. Bättre när det är mkt lysrör´s armaturer i taket som är tända
(3. Bättre för folk som vill ha högra upplösning när dom spelar)

Välkommen i i träsket alla ny TV spekulanter

Uffe

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1173645
January 7, 2008 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Riktigt bra skrivet Uffe.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1173661
January 7, 2008 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

vilket som är bäst beror på vad man sj tycker men ska man koppla till en dator är grundregeln att amn ak köra på LCD: annars finns risken för inbränning av windowsloggan om du inet har skärmsläckare aktivt 😀

kör på LCD du!

Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1173666
January 7, 2008 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

tack för alla svar och uffe! 🙂 riktigt bra guide du skrev... den borde klistras!

R1 Uffe
Medlem
1173698
January 8, 2008 - 5:21 am
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: vilket som är bäst beror på vad man sj tycker men ska man koppla till en dator är grundregeln att amn ak köra på LCD: annars finns risken för inbränning av windowsloggan om du inet har skärmsläckare aktivt 😀

kör på LCD du!

Förrut var det så tycker jag personligen, nu för tiden när inbränningar knappt går att få så tycker jag plasma fungerar lika bra till datorer som en LCD, som jag skrev tidigare, det går alltid att tvinga fram en inbränning om man vill

Shikar
Member
Medlem
1173758
January 8, 2008 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

sant. men tv kanalerna måste lära sig att flytta lite runt på logon . bara några pixlar räcker för att minska risken avsevärd ju 😀

jag ahr fått några tillfälliga efter flera timmar av samma kanal.

en tv som används av äldre eller barn bör enligt mig vara LCD. dem akn ju glömma den på samma kanal. dessutom är ju frontglaset ömtåligt o akn ju gå sänder ganska enkelt.

men över 42" brukade amn saga plasma o när aj köpte var det ingen LCD som ens kom i närheten av min plasmas speccs så det blev den. 14000 ungefär fär en 42" från samsung var bra då. nu får amn full hd för det priset 😀

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1173907
January 8, 2008 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

R1 Uffe, hur ofta byter du TV?

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1173910
January 8, 2008 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med i det uffe skrivit.

Köp större än du tror dig behöva, trodde för ett år sen att 32" räckte för mig i mitt lilla rum, men är nu sugen på större...

Shikar
Member
Medlem
1174057
January 9, 2008 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Håller med i det uffe skrivit.

Köp större än du tror dig behöva, trodde för ett år sen att 32" räckte för mig i mitt lilla rum, men är nu sugen på större...

32" haha. klart det inte kommer räcka en stor tv-fungerar även som penisförlängare för er som undrar...ja föreslog en 20" men resten av familjen ville att vi skulle köpa 42" 😉

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1174084
January 9, 2008 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: 32" haha. klart det inte kommer räcka en stor tv-fungerar även som penisförlängare för er som undrar...ja föreslog en 20" men resten av familjen ville att vi skulle köpa 42" 😉

Det var inte så självklart då jag bor i en liten etta.

Eller rättare sagt, bor på studentkorridor, så är till och med mindre än en etta...

R1 Uffe
Medlem
1174126
January 9, 2008 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: R1 Uffe, hur ofta byter du TV?

I snitt var 5:e år har jag bytt, men lär mest troligt ha lite tätare nu mellan bytena när platt tv har kommit in i vårat hus.

Tycker att ni ska läsa denna artikel om den Pioneer plasma som kommer att komma efter 428 serien, man får gåshud alltså

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1174128
January 9, 2008 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jepp skulle gärna läst men hittar inte artikeln :bgrin: wink

R1 Uffe
Medlem
1174139
January 9, 2008 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jävla ungar som man har hemma

http://www.idg.se/2.1085/1.139313

Shikar
Member
Medlem
1174145
January 9, 2008 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

sjukt bra...:D att dem inte såg skärmen 😛 men så är det. vem akn säga att plasma är dött? det lever o bultar rejält!!!!

LCD är på inmarsch men kommer aldrig ta över helt.

OLED är ändå klart bättre än både LCD o plasma 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 82
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL