April 11, 2001
har frågat två musik snubbar o dom har väldigt delade meningar om man ska ha plll el. athlon. athlon är ju faktiskt billigare, men hur är det med stabilitet. bla bla bla.
någon ljudfreak som har synpunkter på detta?
(prog. som kommer att användas är cubase, logic, osv. med en massa kanaler o pluggar.)
April 9, 2001
Jag tror processorn kommer att vara det sista problemet. Chipsetet har orsakat många personer problem, bla har det att göra med bandbredden på PCI bussen, dvs när ditt ljudkort ska skyffla stoooora mängder data mellan ljudkort/minne/processor. Detta beror helt och hållet på ditt ljudkort och hur det trivs med olika chipset. Jag skulle rekomendera att du besöker ett forum specifikt tillägnat ditt ljudkort för att spana in vilka problem andra användare har.
Själv så kör jag BX till mitt ljudkort (Creamware Pulsar) men som sagt det är vad mitt ljudkort trivs med (VIA har det tydligen problem med...).
Och kom ihåg: ska du pyssla med musik på en dator så kräver det nästan att du inte gör så mycket mer på den, dvs du måste ha ett slimmat OS, så lite extra hårdvara som möjligt, deaktivera USB portar, knäppa av Busmastering på grafikkort, etc, etc. Listan kan göras lång...
1 Guest(s)