March 20, 2001
Själv sitter man ju på några potensiometrarna sammt mikrobrytare och några ljuva dioder för 80kr/st. btw. potensiometrarna kan man reglera steglöst mellan 12v & att fläkten inte orkar snurra.
Har inte orkat installera detta än men jag vet att jag får plats med brytare/potensiometer/diod på en yta mindre än 3cm² kanske till och med på 2cm² om man e skiklig.
July 30, 2001
har gjort ett basic koppling schema för er som vill testa
hmm det borde fungera motståndet ska vara kraftigt nog att få ner 12v till en spänning runt max för lampan(diod)
om ni är tröga i huvudet då det gäller sånt här... tror inte ni är det men ändå
så kommer lampan(dioden) att lysa olika starkt beroende på vad potensiometern är ställd på. självklart snurrar fläkten olika fort osso
(hmm alldrig lekt med dioder men visst lyser de olika starkt beroende på spänningen?)
mitt kopplings schema finns här
säg om jag gjort fel nånstans, har lusläst min fysik bok från 9:an
[ Detta Inlägg ändrades av: Roughack den 2001-08-27 18:03 ]
March 20, 2001
On 2001-08-27 17:59, Roughack wrote:
har gjort ett basic koppling schema för er som vill testa
hmm det borde fungera motståndet ska vara kraftigt nog att få ner 12v till en spänning runt max för lampan(diod)
om ni är tröga i huvudet då det gäller sånt här... tror inte ni är det men ändå
så kommer lampan(dioden) att lysa olika starkt beroende på vad potensiometern är ställd på. självklart snurrar fläkten olika fort osso
(hmm alldrig lekt med dioder men visst lyser de olika starkt beroende på spänningen?)mitt kopplings schema finns här
säg om jag gjort fel nånstans, har lusläst min fysik bok från 9:an
hmm |pIII733@733 <-vill klocka men Dell är cp|128mb rdram|GeForce256/AGP|osv... [ Detta Inlägg ändrades av: Roughack den 2001-08-27 18:03 ]
varför krongla till det med. transistorer på bilen? räker ju med fläkt & potensiometer.
December 20, 2000
varför krongla till det med. transistorer på bilen? räker ju med fläkt & potensiometer.
Kör nu med en potensiometer ifrån en Volvo 240.
det finns då 2 olika modeller en kort & en lång, kort (mindre) Volvo 240 årsmodel 75-80 lång (lite större) 81-93.
Ger ut 11,4 volt max (duger för mig) min 6,7 volt så man kan välja lite vad man vill.
Dessa skall klara 35-40watt iallafall.
1 Guest(s)