July 18, 2001
On 2001-12-01 21:30, salt wrote:
suck...
U=RI
ger:
0.38 ohm x 0.32 ampere = 12.16 volt
Det du skriver där är:
RxI=U och det stämmer inte.
U=IxR är det rätta. Ska du ha fram R så får du lösa ut det. Och då blir der R = U/I. Dvs Volt genom Ampere.
U = Volt
I = Ampere
R = Resistans.
July 11, 2001
Jahaja. Nu är elektronikdisskusionen igång igen.
Om vi nu antar att fläktenmotorns motstånd inte kommer att ändras (stämmer?) och du räknar ut att den har 40 ohms resistans.
Vfläkt = V*(Rfläkt/(Rpot+Rfläkt))
Hmm om nu fläkten och potten har samma resistans kommer det alltså ge:
Vfläkt = V*0.5
Inte riktigt vad vi ville ha.. Du får nog ta en bättre pott.. ungefär 100 ohm kommer vara lagom eftersom det då ger
Vfläkt = V*40/140 ~ 0.3V
Det ger ungefär 4V Du kan inte släcka ut fläkten helt om du inte har ett motstånd med oändligt hög resistans (svårt att hitta)
blablabla det är bättre att använda en volt regulator sen ska du ha en pot som klarar rätt höga effekter (några Watt).
Hoppas jag fick med allt och inte gjorde något principfel.
July 18, 2001
Den potentiometern jag tycker är mest lämpad för detta är 64-721-12 .
Den ger maximalt 50ohms resistans. Det är mer än nödvändigt för att stoppa fläkten. Jag hittade ingen potentiometer som hade mindre maxresistans än 50 ohm. Ett tips är att även köpa med 64-740-01 så du enkelt kan skruva på potentiometern.
Med denna potentiometer kan du ställa in väldigt exakt vilken volt du vill ha, eftersom att den kan snurras 20 varv.
July 18, 2001
On 2001-12-02 12:45, Torden wrote:
Jahaja. Nu är elektronikdisskusionen igång igen.Om vi nu antar att fläktenmotorns motstånd inte kommer att ändras (stämmer?) och du räknar ut att den har 40 ohms resistans.
Vfläkt = V*(Rfläkt/(Rpot+Rfläkt))
Hmm om nu fläkten och potten har samma resistans kommer det alltså ge:
Vfläkt = V*0.5
Inte riktigt vad vi ville ha.. Du får nog ta en bättre pott.. ungefär 100 ohm kommer vara lagom eftersom det då gerVfläkt = V*40/140 ~ 0.3V
Det ger ungefär 4V Du kan inte släcka ut fläkten helt om du inte har ett motstånd med oändligt hög resistans (svårt att hitta)
blablabla det är bättre att använda en volt regulator sen ska du ha en pot som klarar rätt höga effekter (några Watt).Hoppas jag fick med allt och inte gjorde något principfel.
Där tar Torden upp något som vi alla verkade ha glömt. Att siffrorna i fläkten ändras när volten sjunker. Deltan drar 0,48 A på 12 volt, men inte på 6. Om du vill så kanske jag kan skära loss mina kablar på min delta och mäta hur många ampere den ska ha i 12 / 5 / 7 volt.
July 11, 2001
Det går lika bra med en vanlig skruvmejsel bara man använder rätt dimension.
Sen ska ni nog köpa en panelpotentiometer och inte en trim. Nästa fråga blir effekttåligheten, jag skulle nog satsa på en som tål minst 2W. Det är dyrt med potentiometrar och det blir nog billigare (bättre) att köpa en lågeffekts pot samt en voltreg och koppla ihop.
December 19, 2000
den måste klara 4 watt. för det är deltan på. eller typ 3,82 eller nått. men det är lika bra att ta 4.
jag vill ha en typ sån här som iallafall går ner till minst 5 volt. det är en sådan jag har fast den går typ bara ner till 8 volt eller nått. vill att den ska gå ner till 5 eller lägre.
[Image Can Not Be Found]
går det?
Burk #1 Duron 750@1007 | 128mb Ram | 34 Gb HD| Voodoo banshee | hq08 green |
Burk #2 P60 | 24mb RAM | 400 mb HD | 2mb Pci |
Bilder på min dator finns
HÄR!
[ Detta Inlägg ändrades av: [NH] Pär den 2001-12-02 18:49 ]
1 Guest(s)