Powercolor x1900gt|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Powercolor x1900gt
Calymar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 1, 2007 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Har problem i spel då kortet blir varmare och varmare har som mest haft 78 grader på gpun, slutligen så stänger datorn av sig själv.

Det hela började för ett par veckor sedan då jag började höra konstiga ljud ifrån datorn i samband med spel jag trodde det var damm i fläktarna så jag gjorde rent dom men det hjälpte inte.

Ljudet hörs enbart när kortet kör full load det typ knäpper o knastrar jag har svårt att avgöra om det är fläkten eller nått annat. Cpun ligger på 41 vid full load och mb något svalare så där kan det inte vara nått fel.

Jag själv tror att det kan bara vara två fel dvs antingen grafikkortet eller mitt nätagg som är ett billigt 520w eftersom datorn stänger av sig själv.

Har någon en bra ide vad jag skall göra? 🙂

perminator
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
1145626
July 1, 2007 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

78 °C är ingen överdriven temperatur för ett grafikkort. Öppna datorn och försök kolla vad det är som låter. Stoppa fläktar osv. Kolla om lagret i fläkten har skurit. Nätagget borde inte ha något med grafikkortets temperatur att göra.

Varför tror du att nätaggregatet är paj?

Hagiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 489
1145636
July 1, 2007 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

han tror att det kan vara nätagget för att datorn stänger av sig...han skrev ju det 😛

annars...följ perminatorns tipps!...stoppa lite fläktar så du hör vilken fläkt det är som låter!!

Omdöme: TS/NH - Ebay - Tradera
Projekt: Lanbox Lite@H20 & Server
Bänkar: 5.6GHz

perminator
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
1145640
July 1, 2007 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

att datorn stänger av sig behöver inte bero på nätagget. Lättaste sättet att felsöka är alltid att testa delarna i en annan dator.

Calymar
Medlem
1145650
July 1, 2007 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

perminator wrote: att datorn stänger av sig behöver inte bero på nätagget. Lättaste sättet att felsöka är alltid att testa delarna i en annan dator.

Ljudet kommer helt klart från grafikkortet och bara under full load, jag har haft dåliga gpu fläktar förut och dom lät inte så här, ljudet kan beskrivas som ett knäppande ljud typ elektriskt.

Om grafikkortet blev för varmt borde man inte då krasha till windows eller möjligtvis att datorn bootar om sig, som det är nu så stänger datorn av sig och går inte att starta på ett par minuter.

Det känns som om nätagget inte klarar av att leverera tillräckligt med kraft under full load och efter ett tag blir överhettat och då dör datorn.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1145651
July 1, 2007 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan vara "coil whining", dvs spolar som vibrerar och slår i varann och skapar ett högfrekvent ljud... Relativt vanligt problem på ATI-kort.

Calymar
Medlem
1145697
July 2, 2007 - 3:57 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Kan vara "coil whining", dvs spolar som vibrerar och slår i varann och skapar ett högfrekvent ljud... Relativt vanligt problem på ATI-kort.

Ahh det verkar som om du har rätt, läste lite om problemet x1900 serien verkar vara drabbad. Nått som kan vara irriterande är att ljudet även kan höras när man scrollar över menyer i spel eller windows dock inte lika högt som i 3d miljö full load.

Aja man får väl stå ut med ljudet nu återstår bara ett problem varför stänger datorn av sig själv efter en stund dom andra som lider av coil whining verkar inte ha det problemet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 29
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL