June 8, 2001
Har problem i spel då kortet blir varmare och varmare har som mest haft 78 grader på gpun, slutligen så stänger datorn av sig själv.
Det hela började för ett par veckor sedan då jag började höra konstiga ljud ifrån datorn i samband med spel jag trodde det var damm i fläktarna så jag gjorde rent dom men det hjälpte inte.
Ljudet hörs enbart när kortet kör full load det typ knäpper o knastrar jag har svårt att avgöra om det är fläkten eller nått annat. Cpun ligger på 41 vid full load och mb något svalare så där kan det inte vara nått fel.
Jag själv tror att det kan bara vara två fel dvs antingen grafikkortet eller mitt nätagg som är ett billigt 520w eftersom datorn stänger av sig själv.
Har någon en bra ide vad jag skall göra? 🙂
May 23, 2006
78 °C är ingen överdriven temperatur för ett grafikkort. Öppna datorn och försök kolla vad det är som låter. Stoppa fläktar osv. Kolla om lagret i fläkten har skurit. Nätagget borde inte ha något med grafikkortets temperatur att göra.
Varför tror du att nätaggregatet är paj?
June 8, 2001
perminator wrote: att datorn stänger av sig behöver inte bero på nätagget. Lättaste sättet att felsöka är alltid att testa delarna i en annan dator.
Ljudet kommer helt klart från grafikkortet och bara under full load, jag har haft dåliga gpu fläktar förut och dom lät inte så här, ljudet kan beskrivas som ett knäppande ljud typ elektriskt.
Om grafikkortet blev för varmt borde man inte då krasha till windows eller möjligtvis att datorn bootar om sig, som det är nu så stänger datorn av sig och går inte att starta på ett par minuter.
Det känns som om nätagget inte klarar av att leverera tillräckligt med kraft under full load och efter ett tag blir överhettat och då dör datorn.
June 8, 2001
Mean Machine wrote: Kan vara "coil whining", dvs spolar som vibrerar och slår i varann och skapar ett högfrekvent ljud... Relativt vanligt problem på ATI-kort.
Ahh det verkar som om du har rätt, läste lite om problemet x1900 serien verkar vara drabbad. Nått som kan vara irriterande är att ljudet även kan höras när man scrollar över menyer i spel eller windows dock inte lika högt som i 3d miljö full load.
Aja man får väl stå ut med ljudet nu återstår bara ett problem varför stänger datorn av sig själv efter en stund dom andra som lider av coil whining verkar inte ha det problemet.
1 Guest(s)