December 5, 2001
Satte ihop min nya rigg igår, men har ett grymt störigt problem. Jag kan starta med lite fipplande med skruvmejsel, men inte när jag kopplar in powerknappen på chassit. Då startar fläktarna en kort stund, men stängs av igen efter ½ sekund.
POST-koden visar inget fel heller. Den visar ett "F" men det finns ingen sån kod i manualen.
Blir ju knäckt...inte första gången Abit krånglar :arg:
April 13, 2004
Jag hade problem med ABITmoderkort oxå ,em det var ett billigt måndagsex köpt för 300 😛
Det låter som dåligt nätagg, testa med ett annat om du nu inte gjort det, och ha minimalt med grejer i den, när du försöker starta 😛
Testa oxå med bara två stickor i, det kan hjälpa den första starten iaf
December 5, 2001
Har redan gjort det du säger...även med bara 1 sticka. Ingen skillnad.
Tycker inte nätagget borde vara några problem. Antec Truepower 550W med 24A på 12V. Den rullar ju på fint när jag väl fått igång den efter 5-10 försök. Jag kör med den nu, med Windows installerat och allt 🙂
Har inte tillgång till något annat nätagg förutom min HTPC på 200W 😛
April 13, 2004
Kolla runt lite här, och se om du kan hitta ev felkällor
http://forum.abit-usa.com/foru.....&f=49
December 5, 2001
Odehn wrote: Den stänger av sig efter några sekunder när du använder dig av power-knappen? Eller startar den om då?
Inte några sekunder...man hinner inte ens blinka. Fläktarna hinner bara reagera. De hinner inte ens komma upp i varv innan den stänger av.
Men nu har jag testat en annan grej. Jag aktiverade power up by keyboard, och då startade den även där efter ett antal tryck på tangentbordet.
Alltså...den startar bara upp när den känner för det. Kan det kanske vara nätagget ändå? 😕
June 11, 2001
Detta liknar då datorn tar en snabbt "andetag" och sedan slår av, samma som nätagget gör om du kopplar in huvudkabeln men inte trycker på powerknappen, nätagget startar men upptäcker att moderkortet inte har gett någon signal och stänger därför av sig.
Om samma fel uppstår när du kortsluter med en skruvmejsel så är det förmodligen följande fel som uppstår.
- Nätagget är för klent eller så så har en automatsäkring gått.
- Den stora ATX-kontakten sitter inte i ordentligt eller så finns det damm i anslutningen.
- Moderkortet kortsluter mot en distans.
- Den fyrkantiga 12V kontakten är inte ansluteten.
- Grafikkortets extra ström är inte ansluten.
- Processorfläktens varvtal kan inte identifieras av moderkortet. Kolla att det är rätt fläktanslutning som används.
- Vägguttaget ger mindre än 6A.
- Grafikortet eller hårddiskarna tar mer än nätagget klarar.
- Grafikkortet och hårddiskar är ansluta med för många enheter på samma kabel. Fördela om anslutningarna för bättre spridning.
December 5, 2001
- Nätagget är för klent eller så så har en automatsäkring gått. (vet jag inte, tycker det skulle räcka, men har inget annat att testa med heller)
- Den stora ATX-kontakten sitter inte i ordentligt eller så finns det damm i anslutningen. (Den sitter i)
- Moderkortet kortsluter mot en distans. (Nepp, det är jag väldigt noga med att kolla då jag gjorde det misstaget när jag byggde mina första datorer)
- Den fyrkantiga 12V kontakten är inte ansluteten. (jodå)
- Grafikkortets extra ström är inte ansluten. (jodå)
- Processorfläktens varvtal kan inte identifieras av moderkortet. Kolla att det är rätt fläktanslutning som används. (Det är det)
- Vägguttaget ger mindre än 6A. (Hur tar jag reda på det?)
- Grafikortet eller hårddiskarna tar mer än nätagget klarar. (se nr1)
- Grafikkortet och hårddiskar är ansluta med för många enheter på samma kabel. Fördela om anslutningarna för bättre spridning. (har provat att starta med minimalt antal komponenter med samma resultat. Har inget annat strömsnålare grafikkort att testa med heller)
Tror ni man kan låna något nätagg av en lokal datorbutik och testa?
December 5, 2001
AnonymousKiller wrote: [quote=Sardaukar]Tror ni man kan låna något nätagg av en lokal datorbutik och testa?
Om du tar dit din dator kanske.. och om du har köpt delarna där.. eller så får du be snällt *host*pengar*host*... :bgrin:
Jo, jag misstänker också det. Skit också...vill ju inte köpa något och sen upptäcka att det inte gör någon skillnad 🙁
August 15, 2005
Sardaukar wrote: [quote=AnonymousKiller][quote=Sardaukar]Tror ni man kan låna något nätagg av en lokal datorbutik och testa?
Om du tar dit din dator kanske.. och om du har köpt delarna där.. eller så får du be snällt *host*pengar*host*... :bgrin:
Jo, jag misstänker också det. Skit också...vill ju inte köpa något och sen upptäcka att det inte gör någon skillnad 🙁
Om du inte är helt nördig och inte har några vänner så kan du ju fråga runt om du får dissikera en burk och felsöka din dator
Eller! Om du ska testa din dator på en butik så kan du säga att du köper ditt nätagg där om det är nätagget det är fel på... ? =) Det borde de gå med på.
December 5, 2001
Problemet är att jag behöver ett kraftigare nätagg än det jag har (Antec Truepower 550W) och det är det ingen som har 😕
Kan inte ta med datorn till någon butik eftersom jag inte har någon bil och känner ingen som har...
Men helst vill jag inte ha med någon lokal butik att göra. Oftast kan man mer om datorer än dem och tar hutlösa priser 😛
1 Guest(s)