January 22, 2003
Hejsan, det var ett tag sedan man var in på detta forumet.
Nu är det så att jag har ett ganska bra system, definitivt överkvalificerat för spelet jag spelar som mest (World of Warcraft).
Hårdvara:
psu: Ace 620w
mobo: Gigabyte X38-DS5
CPU: Core2Duo @ 3ghz (3.2 ghz - 356 fsb just nu, detta gör dock ingen skillnad)
gfx: Gainward GTX 275 golden sample 896 mb
hdd: en 7200 rpm samsung (raid edition 2?) 250 gb
ram: 4 gb, jag kommer ej ihåg timings, men det är ett par ddr2 stickor, pc 6400 ifall jag inte minns helt fel. (har 2 gb liggandes, 2x1gb stickor, tog ut dem för att se att det inte var dem som var problemet tidigare och det har ej blivit av att stoppa in dem igen, lär dock göra det.)
Nu är det så att dem mer krävande delarna av spelet (25 manna räder för dem som är insatta) har dåliga framerates, ungefär 20-30 fps när jag har högre inställningar på (utan addons eller mycket få), detta känns ganska absurt när andra i liknande system eller sämre har bättre framerates, med addons.
Jag har prövat att installera både äldre och nyaste drivrutiner för alla komponenter i mitt system, inget hittils har lyckats att blåsa igång lite mer prestanda. Givetvis har jag blåst om Windows ett antal gånger.
Jag har prövat diverse inställningar i configen men inget hjälper, grafiska inställningar ger små effekter i framerates.
Så nu har jag funderat över detta, jag har kört GPU-Z och den indikerar på att jag har mitt kort överklockat utöver det som fabriksklockningen ligger på, samt att den inte har PCI-Express 2.0 igång (står endast att den körs i PCI-Express 16x), är det GPU-Z som svamlar eller kan det vara så att jag kan behöva uppdatera bios? Enligt Gigabytes hemsida så har det kommit ut 3 nya biosversioner sedan min kom, varav 1 av dem är beta. Dem 2 andra sägs ska uppgradera prestanda ifall man ska lita på deras beskrivning.
Jag har F4 bioset just nu.
http://www.gigabyte.com.tw/Sup.....#anchor_os
Jag har försökt leta runt överallt efter svar men det är dåligt med sådant, har postat på dem officiella forumen men det är dåligt med svar där så jag tänkte lägga ut en tråd här också och se ifall det kommer något napp från bättre förstående. Det var länge sedan jag höll på med troubleshooting så det är inte helt lätt alla gånger. 🙂
Jag ska ta och installera 3dmark eller dylikt och se vad jag får för poäng så kanske det kan ge någon fingervisning om hur grovt felet är, eller vad det är.
EDIT: Jag har uppdaterat bioset nu och det gjorde ej någon skillnad. Jag fick 14.3k poäng.
Behövs det uppdateringar till Directx i någon form för att fixa bra prestanda efter att man har installerat ett nyare operativ system (Vista eller Win 7) som har directx 10 / 11 förinstallerat?
January 22, 2003
Btw, Jag prövade att OC'a processorn något, original v-core ligger på 1.35, jag har denna funktionen så att den bestämmer v-core av sig själv vid överklockning och den har satt den på ~1.55 . Kommer detta att göra en markant skillnad på livslängd på processorn? (oc'ar lite för att kolla ifall prestandan går upp mycket.)
Ligger på 14.8k 3dmarks nu istället för 14.3, men wow flyter knappast.
April 24, 2007
Ang din OC: du behöver vad jag vet inte så mycket spänning (v-core) för att klocka så lite med den processorn, ställ hellre in det manuellt.
Ang problemet: kollat så att datorn inte överhettar? Är Windows som det ska? Provat installera om WoW? Är den hårddisken du har gammal?
January 22, 2003
Processorn går upp till ~50 grader under load enligt speedfan, gpu ungefär 60. Windows är ominstallerat många gånger och det har gått rätt till, wow har blivit ominstallerat.
Hårddisken är lite över ett år gammal om jag inte missminner mig.
Andra spel och program verkar fungera som det skall, så jag börjar fundera på ifall det är wowconfig relaterat, jag har prövat med massor av olika kommandon men även original såklart.
Har försökt få kontakt på den supporten men inget napp än.
January 22, 2003
Det blev en prestanda försämring givetvis. jag har nu bytt till 191.07 och det går något smidigare.
En snubbe som jag spelar med och en annan som skriver på wow forumet påstår att min PSU kan bli överbelastad och att den kan strypa prestandan. Borde jag inte ha märkt av det på stabilitet på datorn i överlag, eller att 3dmark borde ha gått ruskigt kasst?
1 Guest(s)