Prestandaproblem med BFG 6800 OC|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Prestandaproblem med BFG 6800 OC
phosedy
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 3, 2005 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej jag har ett BFG 6800 OC 128 MB AGP som jag köpte ganska nyligen. När jag först satte i det var jag inte nöjd med poäng jag fick så jag formaterade om.

Well efter att jag hade formaterat, och installerat alla drivrutiner på nytt (71.08 till 3dglasögonen och grafikkortet) körde jag 3dmark 05 på nytt. Denna gång fick jag sämre än vad jag fick före formateringen när jag körde oklockat, nu fick jag bara 3060 poäng. Så jag bestämde mig för att låsa upp kortet till 16/1,6 precis som förrut och tänkte att jag skulle klocka upp kortet rejält så jag passade även på att voltmodda kortet så att det kördes på 1.4 volt istället för 1.2.
Voltmoden gjorde att jag kunde klocka ca 20 MHz mer på coren och knappt inget mer alls på minnet. Dock kommer fortfarande artefakter vid samma gräns som förrut. Och när jag ska testa överklockningen genom att trycka på "test" knappen godtar den i vissa fall inte i klocken och i vissa fall gör den det. Detta gäller vid samma klock, man kan envisas och trycka på knappen flera gånger och efter ett par gånger brukar den godta klocken. Och till min förskräckelse gör även denna voltmod att bilden blir dubbel i 3dmark05 vid CPU testet (ungefär som när man ser dubbelt när man är full) både i klockat och oklockat läge. Kan den här "dubbelbilden" verkligen ha något att göra med voltmoden? CPU testat körs väl nästan bara på CPU'n? Voltmoden följde jag till puckt och pricka ur guiden som finns här på forumet. Det är inte heller någon frågan om temperaturproblem då inte temperaturen går över 75 C när den jobbar som hårdast.
Jag har nu överklockat grafikkortet ytterligare så för nuvarande ligger coren på 418 MHz och minnena på 775 och jag får bara 3646 poäng i 3dmark05. Låt mig även understryka att kortet ihop med klocken körs i 16/1,6.

Så då till frågorna:

* Varför blir det plötsligt dubbelseende i 3dmark05 efter voltmoden?
* Varför godtar ibland datorn klocken och ibland inte, varför kan man trycka på knappen flera gånger och tillslut godtar den klocken?
* Kan man söka efter artefaker på ett nvidia kort med artifactscanningfuntionen i ATI-Tool?
* Vad mer finns det att göra för att få bättre poäng?

Tack på förhand.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
958332
October 3, 2005 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

*Hoppas att du bytte kylningen när du voltmoddade annars komer du få problem. Troligtvis så att artifakter/dubbel skärm beror på värmen eller att du helt enkelt kört slut på kortet.

*Du nämner att du inte kunde gå högre på minnena efter vmodd (precis som om detta var konstigt). vad jag förstod vmoddade du bara gpun och inte minnena.

*Finns program för att kolla maxklock på nvidiakort med.

*En viss klock fungerar ibland/ibland inte, beror antagligen på att frekvensen ligger så pass nära gränsen. Minsta tempskillnad kan avgöra saken.

Men mina tips är:
*Du måste ABSOLUT skaffa fetare kylning om du voddar (jag skulle även skaffa fetare kylning om jag bara skulle klocka utan vmodd).
*Skit i 3dmark (om du inte försöker sätta rekord med ditt kort). Klocka kortet tills du har tillfredställande resultat i spel.

phosedy
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
958444
October 3, 2005 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte haft några problem med värme alls. Och varför skulle just artefakterna uppkomma under CPU testet och inte annars? För i CPU testet är det väl nästan enbart processorn som testas?

Har nu även köpt nya ramminnen men det gav ingen förbättring heller. Jag köpte 2st 512 MB Crucial Ballistix CL=2.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
959515
October 5, 2005 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

phosedy wrote: Jag har inte haft några problem med värme alls. Och varför skulle just artefakterna uppkomma under CPU testet och inte annars? För i CPU testet är det väl nästan enbart processorn som testas?

Har nu även köpt nya ramminnen men det gav ingen förbättring heller. Jag köpte 2st 512 MB Crucial Ballistix CL=2.

Pipan du öppnat är antagligen defekt..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 266
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL