Prisutveckling DDR3-minnen?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Prisutveckling DDR3-minnen?
Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 9, 2007 - 7:11 am
sp_Permalink sp_Print

Vet ni någon site där man kan se, helst snyggt grafiskt prisutvecklingen på DDR3-minnen? Prisjakt har inte lagt in DDR3-minnen verkar det som, inte ens DramEXchange (där jag är medlem) verkar presenter priser ännu på DDR3-minnen 🙁

Funderar bygga en dator snart (jaja, 22:a Juli, när alla andra ska 😉 ) och det vore roligt kunna se om/när DDR3-minnen kan bli intressanta att extrapolera kurvan sådär och se när i tiden de "bara" är 50% dyrare eller så.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1146805
July 9, 2007 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

Priset på DDR3 kommer styras helt av Barcelonans (K10) prestanda. Om AMD lyckas kommer priserna på DDR3 vara höga ända tills AMD överger DDR2.
Dvs vi kommer att få se samma scenario som när Intel gick över till ddr2 medan AMD behöll DDR.

RoadRunner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
1146976
July 10, 2007 - 4:10 am
sp_Permalink sp_Print

En annan viktig faktor är hur prestandan kan förbättras med DDR3. Precis som med DDR2 är det ingen större vinst i de lägre frekvanserna men kan tillverkarna få upp hastigheten på DDR3 så att prestandavinsterna blir större så blir det också en attraktivare plattform och därmed sjunkande priser.

Laglorden
Member
Medlem
1147775
July 16, 2007 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

SuperNova, det där tror jag inte alls på... i övergången från DDR -> DDR2 så stämde det säkert på grund av att AMD då var ledande när det gällde prestanda. Så det fanns liksom ingen anledning för folk som ville ha ut maximal prestanda att gå till Intel för att få en senare teknologi när den blev långsammare liksom... Nu när Intel är prestandaledande så spelar det nog mindre roll vad AMD gör... de skulle nog kunna låta bli introducera Barcelona alls men det kommer ändå ske en gradvis övergång till DDR3 under det närmsta året... tror jag.

RoadRunner, mmm så är det ju, men man önskar ju alla extrema prestanda-junkies som jagar varenda % prestanda borde kolla på de senaste testerna och säga "WOW! DDR3 är HELA 3 PROCENT snabbare! Jag bara MÅSTE ha det..." så att den positiva spiralen kommer igång så att säga... mer efterfrågan -> lägre priser -> mer efterfrågan -> osv...

De där bleeding edge-människorna som köpte cd-drivar för 16.000:- osv... kom igen nu 😉

Nu finns iaf DDR3 minnen på prisjakt... så man kan börja kolla hur priserna faller, hoppas det går snabbt! annars får det bli DDR2. http://www.prisjakt.se/kategor......php?k=980

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1147801
July 16, 2007 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: SuperNova, det där tror jag inte alls på... i övergången från DDR -> DDR2 så stämde det säkert på grund av att AMD då var ledande när det gällde prestanda. Så det fanns liksom ingen anledning för folk som ville ha ut maximal prestanda att gå till Intel för att få en senare teknologi när den blev långsammare liksom... Nu när Intel är prestandaledande så spelar det nog mindre roll vad AMD gör... de skulle nog kunna låta bli introducera Barcelona alls men det kommer ändå ske en gradvis övergång till DDR3 under det närmsta året... tror jag.

RoadRunner, mmm så är det ju, men man önskar ju alla extrema prestanda-junkies som jagar varenda % prestanda borde kolla på de senaste testerna och säga "WOW! DDR3 är HELA 3 PROCENT snabbare! Jag bara MÅSTE ha det..." så att den positiva spiralen kommer igång så att säga... mer efterfrågan -> lägre priser -> mer efterfrågan -> osv...

De där bleeding edge-människorna som köpte cd-drivar för 16.000:- osv... kom igen nu 😉

Nu finns iaf DDR3 minnen på prisjakt... så man kan börja kolla hur priserna faller, hoppas det går snabbt! annars får det bli DDR2. http://www.prisjakt.se/kategor......php?k=980

Jag tror inte du har läst igenom mitt inlägg ordentligt.
Om barcelonan tar tar över rollen som den snabbaste processorn kommer folk köpa den och således DDR2 minnen varpå ddr3 minnen kommer fortsätta att ligga högt i pris.
Men jag skrev ju precis detta i mitt första inlägg så jag förstår inte vad du menar....
Självklart kommer man gå över mot ddr3 (utvecklingen stannar ju inte) men om AMDs nya cpu blir herren på täppan så lever DDR2 kvar längre än om barcelonan floppar.

Laglorden
Member
Medlem
1147803
July 16, 2007 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

Ah, okej OM Barcelonan tar över tronen som den snabbaste processorn kan det stämma... gruntsponge

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
1148567
July 21, 2007 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok.. men när kommer denna Barcelona ut? Funderar nämligen också på DDR3

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 137
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL