February 5, 2007
Hejsan! Är relativt ny på det här forumet så ska nog bara beskriva mitt problem.
Jag har då köpt en ny SATA-disk. Problemet är att BIOSen hittar inte SATA hårddisken från start. SATA hårddisken blir varm vilket förmodligen betyder att den fungerar. Jag vill installera windows på SATA-disken, när jag startar datorn med windows skivan så jag trycker ner F6 för att installera moderkortets drivrutiner från diskett (VIA RAID), efter jag gjort detta så hittar den fortfarande inte hårddisken. I början när datorn laddar (innan operativsystemet börjat) så verkar den förstå att något är inkopplat i IDE Channel 3 (men namnet på SATA disken kommer inte upp). Frågan är om jag ska ha "SATA MODE: RAID" eller "SATA MODE: IDE" i biosen? och är det rätt drivrutin jag installerar när jag trycker ner F6? Jag har Moderkorts skivan med alla olika drivrutiner som man kan installera på diskett (GIGARAID, Promise 20265 ATA (XP), SCSI, m.m) den jag installerade var (VIA 8237 Series ATA). Snälla någon kunnig där ute som kan hjälpa mig? Vad gör jag för fel och vad ska jag göra?
February 5, 2007
OnChip SATA... något är enabled, sen de där med SATA 1 och 2 är väl uttagen i moderkortet? Jag är säker på att moderkortet stöder SATA hårddiskar med tanke på att både uttagen finns och ett antal olika drivrutiner (som jag skrev i första inlägget) men jag vet dock inte vilken som skulle passa bäst...
April 13, 2004
Skall du inte köra SATA-raid skall du stänga allt vad RAID heter i BIOS, och att den säger att den hittar disken som IDE 3 är helt korrekt, eftersom ju det är en IDE-disk, dock med SATA-överföring, samt att du skall sätta den på IDE-Mode i bios, ja 😛
PS: Du behöver inte några diskettdrivisar om du inte skall köra RAID 😛
Lycka till! 😎
February 5, 2007
Jag har stängt ner allt som har med SATA RAID att göra i BIOSen, men problemet är desamma (biosen hittar inte SATA disken). Grejen är den att jag vill installera XP Home edition på SATA disken då min gamla IDE disken är åt helvete. Så jag kan i stort sätt koppla bort den gamla IDE Disken. Men när endast SATA Disken är inkopplad och datorn startar med hjälp av windows skivan så hittar den ingen hårddisk på datorn för att skapa en partition. Spelar det någon roll om XP versionen inte har service pack 2?
April 13, 2004
I manualen står det att man helst skall köra SATA 1 HDD:ar men det skall nog gå med de andra också, bara de är byglade som SATA 1, om det nu finns en sådan på din disk, om denna nu är SATA 2
Det skall vara "on chip sata" Enabled i Integrated Peripherals 😛 .
Sedan i Advanced Bios Features skall du sätta First boot device till CD-Rom/DVD Second till Hdd-2 eller 3 beroende på vilken av kontakterna du använt, (Sata)
Lycka till!
1 Guest(s)