October 25, 2001
Jag har precis fått hem mina delar från datorbutiken.com och har kopplat ihop allt (första gången jag bygger själv). Hursomhelst så är det enda som händer när jag sätter på datorn är att den piper med jämna mellanrum (typ en halv sekund långa pip, en sekund emellan)
Inget syns på skärmen, den är allmänt död. Men alla fläktar och sånt fungerar som det ska. Finns det någon där ute som kan hjälpa mig?
Min dator:
Abit KG7RAID moderkort
AMD Athlon THUNDERBIRD 1400
2 x 256 DDR PC2100
2 x IBM Deskstar 60 GXP
GlobalWin-processorfläkt
Acer DVD
Geforce 2 MX grfikkort
Något nätverkskort
Soundblaster live 5.1. Grafikkort
(Har säkert glömt nån grej)
December 22, 2000
Har råkat ut för detta ett antal gånger och det kan vara dom mest skumma felen, tex:
1. Att CPUfläkten inte snurrar tillräckligt fort/ snurrar alls. Detta är dock inget problem på ett KG7-kort då detta skydd är DISABLAT i bios oginal. (om den inte snurrar alls så kan det ju iofs bli problem
2. Testa och ryck ur strömkontakten till diskettstationen och sätt tillbaks den. (låter konstigt kanske men jag har råkat ut för detta 2 gånger..)
3. Minnet sitter FEL. På kg7kortet ska den sitta närmast kanten (närmast fronten på lådan dvs.) Minnet är oftast orsaken till att datorn inte vill starta.
4. Att du glömde sätta i strömmen till CPUfläken första gången du startade upp datorn och att CPUn blev bränd.
Sen är det väl massa annat jag glömt...
Eftersom du har 2 minnen ska du ju givetvis börja på bank1 (närmast kanten) och sedan sätta dom i ordning därefter.
[ Detta Inlägg ändrades av: [SaC]FuZ++ den 2001-10-26 00:12 ]
October 25, 2001
Tack så mycket för alla tips!
Jag hade sett fel och satt minnena på 3 och 4 istället för 1 och 2. Hursomhelt åtgärdat, inga ovänliga pip när jag sätter på datorn
Men nu kommer ett nytt problem =(
Tangentbordet vill inte svara, jag har prövat med två st. olika, men det blir ingen reaktion. Num/Caps/Scroll-lock dioderna blinkar inte heller till eller lyser någon gång. Någon därute som kan hjälpa mig med detta???
Hälsningar Pere
September 22, 2001
On 2001-10-26 00:38, Hogan wrote:
Award beepcodes.
1long, 2 short - Video adapter errorRepeating (endless loop) - Memory error
1long, 3short - No video card or bad
High frequency beeeps while running -
Overheated CPURepeating High/Low - CPU ERROR
Det råkade jag ut för på mitt gamla TNT2-kort. Går det att fixa? Skulle gärna vilja sälja det så jag får lite extra pengar...
1 Guest(s)