June 16, 2002
Jag har problem med min nyinköpta dator.
Beställde Komplett.se's PC-Paket i lösdelar.
MSI KT3 Ultra moderkort
XP 1800+ Processor
Creative Geforce 4 mx440 grafikkort
256 mb ddram
western digital 80 gb 7200rpm hårddisk
+div annat
Datorn vägrar starta när jag ställer front side bus på 133 mhz i BIOS. Fungerar dock utmärkt om man ställer den på 100 mhz. Således blir Processorhastigheten 1150 mhz istället för 1530 mhz som det skall vara. Måste reseta cmos inställningarna med en jumper på moderkortet efter att ha försökt starta datorn med 133 mhz i fsb.
Någon som har några tips på vad som kan vara fel?
Läste på Datorbutiken.com att MSI KT3 Ultra moderkort går dåligt ihop med Geforce 4 grafikkort. Kan det vara det måntro?
/Stendonk
June 18, 2002
On 2002-06-16 21:38, Stendonk wrote:
Jag har problem med min nyinköpta dator.Beställde Komplett.se's PC-Paket i lösdelar.
MSI KT3 Ultra moderkort
XP 1800+ Processor
Creative Geforce 4 mx440 grafikkort
256 mb ddram
western digital 80 gb 7200rpm hårddisk
+div annatDatorn vägrar starta när jag ställer front side bus på 133 mhz i BIOS. Fungerar dock utmärkt om man ställer den på 100 mhz. Således blir Processorhastigheten 1150 mhz istället för 1530 mhz som det skall vara. Måste reseta cmos inställningarna med en jumper på moderkortet efter att ha försökt starta datorn med 133 mhz i fsb.
Någon som har några tips på vad som kan vara fel?
Läste på Datorbutiken.com att MSI KT3 Ultra moderkort går dåligt ihop med Geforce 4 grafikkort. Kan det vara det måntro?
/Stendonk
Japp
June 16, 2002
Nu funkar det! Vet inte riktigt vad det var för fel. Jag gick igenom alla kablar på moderkortet och kollade så att de satt som de skulle. Och nu funkar det. Måste varit glapp nånstans eller nåt.
Det står dock efter memory testet och allt det där vid startup att "no ide-2 80pin conductor cable installed". Alla enheter finns dock när man går in i BIOS och kollar.
2 Guest(s)