Problem att att hitta dvdn i raid0|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem att att hitta dvdn i raid0
Cypress-h
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 263
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 7, 2009 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo! Har köpt mig en ny burk och har tänkt köra raid 0 som jag gjorde i den gammla datorn. Men på detta moderkort när man ska aktivera raiden så måste man göra det i bios för att komma åt programmet som gör raid diskarna. So far so good. Men när jag sen ska installera Vista så hittar datorn inte dvd-läsaren. Jag antar att det beror på att alla enheter går på Sata. Eftersom när jag ändrar om till raid i bios så ser jag inte dvdn längre. Tips?

Moderkortet är ett Asus P5Q Pro.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1225698
May 8, 2009 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

Se min sig, var inte en idjot, kör inte raid-0, problem solved.

Men om du ändå ska vara det...När jag tittar på specarna för kortet verkar den innehålla 8 sata-portar, varav 6 st från southbridgen och 2 st från ett silicon image-chip?

När du ställer om portarna i bios till raid-mode så ändrar du nog bara southbridge-portarna. Testa sätta dvd-n på nån av de två andra? På bilderna på moderkortet finns en vit SATA-port, kanske den?

Möjligt du måste ändra sil image chippet i bios också till nån "legacy" eller "ahcpi-junka-junka mode"

Cypress-h
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 263
1225737
May 8, 2009 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Stämmer bra med portarna. Man ska även kunna köra raid på silicon image chippet fast ingen botbar raid verkar det som. Testat det med. Men ska prova o sätta dit dvdn så får vi se vad som händer. Varför skulle jag inte köra raid för?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1225739
May 8, 2009 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Mer fördelar utan raid-0 än med, beroende på vilka man frågar, så som med det mesta.
Du kanske får lite bättre prestanda vid rena (större) läsningar/skrivningar till disken, om du även har något som matchar raid-arrayen vill säga. Annars är det inte mycket vinst i det hela.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 481
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL