Problem att boota fårn disken?!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem att boota fårn disken?!
QUATTRO
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 12, 2006 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Från början är situationen som följer:

Jag har två datorer med en hårddisk i varderar, med windows 2000 pro installerat i varje burk. Sedan köper jag en ny disk, installerar i ena burken och installerar windows xp på den. Hädanefter varje gång jag startar den burken frågar den vilket OS den ska starta med (2000 eller xp) och allt funkar fint.

Problemet är detta:
Jag behöver flytta den nyinköpta disken med windows xp till den andra burken ( som bara har en disk med windows 2000). Jag lägger in den nyinköpta disken med xp i burken och startar upp. Datorn frågar inte om jag vill starta med windows xp, utan det är windows 2000 som startas up. Jag kommer åt xp-disken i utforskaren men kan INTE boota från den! Jag har många applikationer på den disken som jag behöver och undrar ifall någon vet hur jag ska gå till väga för att få datorn att boota från xp-disken UTAN att behöva installera om xp på den.

PS. Burkarna finns i två olika städer och jag har ingen möjlighet att komma åt den gamla burken där xp-disken satt från början!

All hjälp uppskattas och tack på förhand!

Mvh,

Paul

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1014314
February 12, 2006 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Ställ boot-sekvensen i bios, under förutsättning att burkarna är tämligen lika.. är det olika chipset med olika drivrutiner så kommer det inte fungera smärtfritt ändå.

QUATTRO
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
1014329
February 12, 2006 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Marre wrote: Ställ boot-sekvensen i bios, under förutsättning att burkarna är tämligen lika.. är det olika chipset med olika drivrutiner så kommer det inte fungera smärtfritt ändå.

Jag har försökt göra det, men den nya hårddisken finns inte med i listan där man ska välja boot-sekvens! När jag går in i administratörverktyg ser jag att enbart den första disken (den med windows 2000) som är markerad "Systemdisk"

??

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 42
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL