Problem att sätta ihop ny dator|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem att sätta ihop ny dator
Fred26
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 134
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 11, 2006 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej gubbs. Jag hjälper just nu en jobbarkompis att sätta ihop en ny dator han just köpt.

Jag och en bekant (som har mer erfarenhet än jag med datorer) har tyvär fastnat i våra försök att sätta ihop en stabil burk åt våran jobbarkompis. Den började fint och vi var färdiga med burken efter några dagars jobb. Sen installerade datorns ägare Telias Säkerhets-paket (F-secure) och efter det så blev det nån total-krock nånstans för den rebootade efter varje startup.

Vi löste det problemet genom att avinstallera dom existerande brandvägg och anti-virus programmen som fanns på XP. Men vi har nu mer problem med burken som är för mig helt nya och bizarra.

Vi har fått konstant Blue Screen of death, och av någon konstig anledning så vägrar den ibland att ens slå igång. Vi trodde först det var glapp i ström-kontakten från moderkortet till själva knappen men det verkar ej så. Faktum är att burken numera inte kan bootas upp (sist vi prövade innan arbetsdagen tog slut idag).

Själva datorn består av följande (relevanta) komponenter

Antec Miditower Sonata II Piano 450 w Silent (inbyggd aggregat)

Corsair 1 gb Vs DDR2 PC5300 667 nhz CL2. (2x512)

MSI 945p NEO2-F Socket 775 (moderkort)

P4 D 945 3.4 GHz 2x2MB Dual Core S-775 (CPU)

Plus 2 stycken SATA 350 gigabyte hårddiskar.

Både jag och min kollega som bygger datorn är erfarna byggare, men dom här felen är helt nya och vi har brist på teorier och lösningar på vad dessa fel kan bero på.

Det vi tror starkt på, (men vill ha åsikt om), är att det är något svaj med Nätaggregatet (smart-power) eller moderkortet själv. Vi vill hemskt gärna höra vad ni gubbs tycker.

Tack på förhand-

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1100958
December 11, 2006 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag känner flera som haft problem med Telias säkerhetspaket, dessutom så verkar Antecs 2.0 Smartpower 450W också strula en hel del.
Gör så här. Formatera och gör en ny och ren installation av XP. Kör med den inbyggda brandväggen i XP SP2 och något gratis antivirus, typ AntiVir, AVG eller Avast mm. Låt inte Telias säkerhetspaket komma i närheten av datorn. laugh
Skulle detta inte lösa problemen så rekommenderar jag att ni reklamerar nätagget.

Fred26
Medlem
1100959
December 11, 2006 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

stege99 wrote: Jag känner flera som haft problem med Telias säkerhetspaket, dessutom så verkar Antecs 2.0 Smartpower 450W också strula en hel del.
Gör så här. Formatera och gör en ny och ren installation av XP. Kör med den inbyggda brandväggen i XP SP2 och något gratis antivirus, typ AntiVir, AVG eller Avast mm. Låt inte Telias säkerhetspaket komma i närheten av datorn. laugh
Skulle detta inte lösa problemen så rekommenderar jag att ni reklamerar nätagget.

Hm..Fast nu har ju arbetskamraten pröjsat för ett telia säkerhets-abonnemang. Jag ska höra vilka villkor han fick det på och om han kan avbryta det.

Förutsatt att vi kan faktiskt få ström i datorn så ska vi pröva att formatera. Jag återkommer i veckan med uppdatering.

Tack för svar 🙂

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1101022
December 11, 2006 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

En av mina kompisar var i samma situation, tror det var relativt enkelt för honom att säga upp abonnemanget. Annars är det ju bättre med en fungerande dator och oanvändbart säkerhetspaket än att inget funkar.
Prova som sagt och funkar det bra utan Telia så vet du vad som felade.

Fred26
Medlem
1101069
December 12, 2006 - 4:26 am
sp_Permalink sp_Print

Vi tog bort säkerhetspaketet igår eftermiddag faktiskt men vi har haft stora problem att få igång burken, vilket vi antar är relaterad till nätagget. Tyvär har vi inget att ersätta det med så vi kan pröva. Jag återkommer

Fred26
Medlem
1101073
December 12, 2006 - 6:30 am
sp_Permalink sp_Print

Helsike! Gjorde just en google på Sonata II's nätaggregat och fick fram en 5 sidor lång klagomåls-tråd på sweclockers: http://www.sweclockers.com/for.....genumber=3

Har förresten kommit till jobbet nu och kollat burken: Den är stendöd. Ingen reaktion alls från nätagget. Jag tror vi har lösningen eller en viktig del av pusslet. Ska prata med Dustin (återförsäljaren av datorn) om reklamation.

Tack för hjälp.

kentk
Medlem
Forum Posts: 101
1101081
December 12, 2006 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

Tjenare !

Det finns en nätaggs testare för ca 100 spänn som kan kolla om nätagget har rätt spänningar, har haft stor nytta av den själv !

Tyvärr kan jag bara instämma, Antecs nätagg är inte bland de bättre idag 🙁

Har själv RMA:at 3 st tills jag tröttnade och fick annat fabrikat...

De har bla problem att hålla korrekta spänningar.

Fred26
Medlem
1101084
December 12, 2006 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Lite synd att aggregatet är ****. Själva burken är ju ganska bra designad i övrigt faktiskt.

Agget höll i mindre än en vecka 😕

Fred26
Medlem
1101099
December 12, 2006 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

Vi drog just precis ur nätagget från moderkortet & devices och körde en strömkontroll. Fick inget utslag från nån av kablarna. Nätagget går inte ens igång, det är heldött!

Min kollega snackade med Dustin och dom sa att "dom var medvetna om att det varit problem med Antec" blah blah blah, men att dom ska skicka en ersättare utan kostnad för oss, vare sig för returneringen av den trasiga eller för frakten av den nya.

Förhoppningsvist så skickar dom ett Agg av ett annat märke och minimum 450Watt 😛

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1101234
December 12, 2006 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Tråkigt, men samtidigt skönt att lösningen på problemet är funnen.
Ni får säkert ett likadant nätagg igen, men långt ifrån alla är defekta.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 98
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL